Näytetään 4064 artikkelia 4062:stä
Sam Mendesin Valon valtakunta on tasapainoinen draama, joka on tiukasti kiinni 1980-luvun alun englantilaisessa kulttuurimaisemassa.
Janne Kahila
Taitavasti hallittu kokonaisuus yhdestä suomirockin ikonisimmista bändeistä.
Pilvi Meriläinen
Tyttäreni laulu on pienieleinen ja herkkä elokuva elämän isoista kysymyksistä – syntymästä, kuolemasta ja ihmissuhteista.
Outi Hakola
Epäviihdyttävä, persoonaton ja välinpitämättömästi kirjoitettu jatko-osa kelpo supersankarielokuvalle jättää kylmäksi.
Jussi Lahtonen
Tunteikas draama juopponaisen alamäestä ja yrityksestä saada elämänsä hallintaan on Andrea Riseboroughin suvereeni näytös.
Cristian Mungiun ohjaama ja käsikirjoittama R.M.N. on erään kyläyhteisöön läpivalaisu.
Jafar Panahi jatkaa Ei karhuja -teoksellaan edeltävistä elokuvistaan tutulla linjalla ja avaa arjen kautta iranilaisen yhteiskunnan kipukohtia.
Juha Rosenqvist
Toimiva scifi-seikkailu länsinaapurista, vaikka ei tuokaan elokuvarintamalle juuri mitään uutta.
Pasi Heininen
Darren Aronofskyn ja Brendan Fraserin yhteistyö tuulettaa vanhaa tarinankaarta.
Lotta-Leo Laajalahti
Hollywoodin nuoren polven tekijöiden toimiva trilleri käyttää hyväkseen älyteknologian kuvastoa, johon varsinkin nuorempien katsojien on helppo samaistua.
Rockyn spin-offissa nyrkkeilijä Creed kohtaa lapsuudenystävänsä tutunoloisessa mutta sujuvassa urheiludraamassa.
Cate Blanchett dominoi mestarikapellimestarina temaattisesti eheässä tragediassa.
Tuomo Marttila
Karhu kiskoo kuonoonsa kokaiinia käydessään kansalaisten kurkkuun kovatasoisessa ja karnevalistisessa kauhukomediassa.
Maalaismaisemaa syleilevä hidas draama kankeilla ja väkinäisillä jännärimausteilla.
Esa Karell
Tonislav Hristovin vaikuttava draama tarkastelee lähimmäisen rakkauden asemaa nykypäivän Euroopassa.
Sampo Bergman
Steven Spielbergin autobiografiset muistelmat tarjoavat hyvistä näyttelijäsuorituksista huolimatta vain tuttua ja turvallista.
Yhdeksäs Risto Räppääjä ei tarjoile elokuvasarjaan mitään uutta.
Geneerinen välityö MCU-supersankarisarjassa on leppoisaa joskin haljua viihdettä, joka ei yllä aiempien Muurahaismiesten tasolle.
Poikkeuksellisen heikkotasoinen komedia ei naurata edes huonoudellaan.
Televisiotuotantoa muistuttava dokumenttielokuva Jope Ruonansuusta jää vaitonaiseksi.
Moraalisen valinnan ympärille rakentuva maailmanlopuntrilleri on Shyamalanin paras elokuva vuosiin.
Irlantilaisista paistaa savolaishenkistä jääräpäisyyttä ja jöröttämistä öljyvärimaalauksellisissa maisemissa.
Guy Ritchien vakoojahupailusta uupuu jäntevyys ja kekseliäisyys.
Jorma Tommilan kullankaivaja pistää tuulemaan Jalmari Helanderin persoonallisessa toimintaelokuvassa.
Park Chan-wookin uutukainen on sykähdyttävästi kerrottu tarina rakkaudesta ja totuuden etsimisestä.
Murroskauden Hollywoodin villille puolelle vievä Babylon ontuu kokonaiskuvan muodostamisessa rakkaudesta elokuvaan ja sen tekijöihin.
Pertsa ja Kilu jatkavat toisessa elokuvassaan seikkailuja perinteikkäällä otteella.
Onnistunut ystävyyden kuvaus hukkaa tärkeimpänsä, tarinan keskiön, jonnekin kaaokseen.
Peter Franzén kannattelee elokuvaa, jossa huumori kantaa ja nostalgia on kohdillaan.
Armollisin silmin ihmisyyttä tarkasteleva Pikku tähti pohtii, mitä loppujen lopuksi on olla perhe.
Pauliina Savola
Ali Abbasin Iraniin sijoittuvassa sarjamurhaajakuvauksessa yhteiskunta vaikuttaa yhtä järjelliseltä kuin sarjamurhaaja.
Napapiirin sankareiden neljättä osaa tähdittävät pienemmät skaalat ja sponsoreiden mainospuheiset.
Uusi Kiljusten herrasväki -elokuva ei aiheuta riemunkiljahduksia.
Makaaberilla leikkivä Bones and All on loppujen lopuksi perinteinen kasvutarina, luita ja ytimiä myöten.
Automaattivaihteella jatkava Avatarin jatko-osa on visuaalisuudeltaan elokuvatekninen saavutus, mutta ei juuri muuta.
Omannäköisenä genre-elokuvana Lunastajat lunastaa paikkansa.
Eristyneen pienen maan tapojen ja kulttuurin näkeminen pitää kiinnostuksen yllä kliseisestä juonesta huolimatta.
Sanna Olkkonen
Lassen ja Maijan mestarivarkaan selvittely on lapsille sopivaa jännitystä.
Samppa Batalin kolmas pitkäelokuva jää tarkoitusperiltään sekavaksi.
Eri tarinoista vaikutteita ottanut Disney-animaatio pureutuu ajankohtaiseen ekoteemaan.
Aleksi Salmenperän Kupla on lämminhenkisenä ja elämänmakuisena draamana hyvä elokuva.
Viola Davisin vahva hahmo ei yllä kannattelemaan löyhää juonta.
She Said kertoo Me Too -kampanjan tunnetuimmasta tapauksesta, mutta on ennen kaikkea elokuva piilevien valtarakenteiden läpivalaisun tärkeydestä.
After Yang on kiehtovan melankolinen tarina luopumisesta ja kaipuun mukanaan tuomasta nostalgiasta.
Emmi Koivumäki
Riittävän koherentti ja viihdyttävä supersankariteos hoitaa tonttinsa MCU-nelosvaiheen päätöselokuvana.
J-P Valkeapään neljäs pitkä elokuva on surkeaa kurjuuspornoilua Espanjassa.
Ajankohtainen draama Amerikkaa jakavasta aborttikysymyksestä muistuttaa, että ihmisoikeudet eivät ole itsestäänselvyys edes länsimaissa.
Toinen Mimmi Lehmä -elokuva on onnistunut ja selkeä parannus vuosien takaiseen edeltäjäänsä.
François Ozonin pastissi ohjaaja Fassbinderin elämästä ja elokuvista jää vaille omaperäisyyttä.
Audiovisuaalisesti paikoin vaikuttava Sydänpeto jää lopulta varsin konventionaaliseksi nuorisoelokuvaksi.