Mainosohjaajana uransa aloittanut brittiohjaaja Ridley Scott loi maineensa kahdella jo nyt klassikoiksi muokkaantuneella scifi-elokuvalla. Avaruuden ilkeä ihmisiä popsiva muukalainen elokuvassa Alien / Alien - Kahdeksas matkustaja (1979) loi täysin surutta kopiudun kerrontatyylin yksinäisyydessä ja eristyksessä matkaavien avaruusalusten kellareissa ja tuuletusjärjestelmissä piileskelevistä pahaatahtovista hirviöistä. Ridley Scottin vuonna 1982 valmistunut kolmas täyspitkä elokuva Blade Runner on taasen nostettu yhdeksi loistavimmaksi tulevaisuusvisioksi tehokkaalla ja synkällä kerronnallaan. Harrison Fordin ja Rutger Hauerin kilpajuoksu elämästä, olemisesta ja kuolemisesta ylikansoitetussa megalopoliksessa on vailla vertaistansa.

Muutaman heikon ja mitääntarjoavan ohjauksen jälkeen (Legend, Someone to Watch Over Me ja Black Rain) ohjaaja osoitti kyvykkyytensä myös scifin ulkopuolella. Kahden rutiineista irtautuneen naisen pakomatka hyvin toimivassa leffassa Thelma & Louise (1991) löysi tien yleisömenestyksen ohella myös kriitikoiden sydämiin. Hieman vaisumpien ohjausten, 1492 : Conquest of Paradise / 1492 - Paratiisin valloitus (1992) ja White Squall (1996), jälkeen Scott pyrki palauttamaan maineensa ajan hermoilla olevalla teemalla. G. I. Jane / Sotilas Jane jää kuitenkin valitettavan kauaksi ohjaajan parhaimmista elokuvista. Leffa on vain yhden ajatuksen varassa ratsastava vääntö, joka rasittaa paatoksellisuudellaan alkumetreistä lähtien!

G.I. Jane (Moore) - (c) 1996 Hollywood Pictures © 1996 Hollywood Pictures

Yhdysvaltain armeijan sukupuolijakauman tasaamista julkisuudessa vaativa puolustusministeriön asekomission naisjäsen Lillian DeHaven (Anne Bancroft) valitsee luutnantti Jordan O’Neilin (Demi Moore) naisten etuja kentällä ajavaksi poliittiseksi työkalukseen. O’Neilin tehtävänä on osoittaa naisten yhtäläinen pätevyys ja kyvykkyys kaikkein vaikeimmissakin oloissa.

Floridassa sijaitsevassa kovimmistakin kovimmassa NAVY Seals -erikoisjoukkojen koulutuskeskuksessa O’Neil joutuu huomaamaan armeijan vihamielisen ja epäilevän suhtautumisen kaikessa julmuudessaan: kaikki on sallittua savustuksessa ja pyrkimyksessä todistaa 60 prosenttia aloittajista lannistavan rankan koulutuksen sopimattomuus "heikommalle sukupuolelle". Juuri kun sankaritar on saavuttamassa luottamuksen joukko-osastossaan, tuleekin isku vyönalle odottamattomalta suunnalta. Naisten esitaistelijalla ei kuitenkaan ole varaa epäonnistua mahdottomalta tuntuvassa tehtävässään…

Epäonnistunut puheenvuoro!

Avaruuskauhussaan ohjaaja Ridley Scott nosti elokuvansa ehdottomaksi sankariksi myös jatko-osissakin alieneita tasaiseen tahtiin mättäneen Sigourney Weaverin. Nostromo-rahtialuksen miehistön alkaessa sukupuoleen katsomatta kuolla tasaiseen tahtiin tiedustelu-upseeri Ripley jäi lopulta henkiin vain ottaakseen jatko-osissakin yhteen avaruusraggarin kanssa. Elokuvassaan Thelma & Louise Scott nosti girl-powerin jo leffansa kantavaksi voimaksi esittäen komedialla ja toiminnalla kyllästetyn road-tarinan kahden naisen pyrkimyksestä itsenäisyyteen ja vapauteen. Uusimmassa ohjauksessaan G. I. Jane / Sotilas Jane Ridley Scott syyllistyy pahimman laatuiseen saarnaamiseen tuhoten siten nopeasti leffansa kantaaottavuuden. Rankoilla ylilyönneillä kyllästettynä tärkeä ajatus tasa-arvoisuudesta jää taustalle ja korvautuu yltiömielisen sovinismin vastakohdalla, vastenmielisellä feministisikailulla. Tarinan uskottavuus kärsii ja paatoksellisuus puuduttaa!

Scott yhdistää leffaansa aimoannoksen veljensä Tonyn tosikkomaista hittileffaa Top Gun / Lentäjistä parhaat (1986) ja Clint Eastwoodin samana vuonna ohjaamaa ja päänäyttelemää, oivallisella satiirilla terästettyä elokuvaa Heartbreak Ridge. G.I. Jane / Sotilas Jane toistaakin täysin saman juonikaaren alokkaiden koulutusajan simputuskärsimyksistä tositoimeen ja lopulta ennalta-arvattavien sankareiden palkitsemiseen kunniakkaasta palveluksesta isänmaan puolesta. Katsoja joutuu näkemään Demi Mooren esittämän luutnantti Jordan O’Neil -roolihahmon kasvavan fyysisesti voimakkaammaksi (jota kuvataan punnerrustekniikan parantumisella) ja henkisesti suorastaan ylivertaiseksi sankarihahmoksi, joka lopulta pelastaa lähes koko maailman ilkeämielisiltä ja tapettaviksi kelpaavilta Gaddafin kätyreiltä suorastaan suvereenilla kyvykkyydellään. Keitoksen liiallinen suurustaminen ja maustamainen jo yltiöpäisellä ja saarnaavalla feministikiihkoilulla paisuttaa taikinan vain Demi Mooren omaksi pikku jumppavideoksi, jossa sankaritar aina punnerruksiltaan ja taisteluharjoituksiltaan on vaatimassa "tasa-arvoista" kohtelua. Elokuva kaatuu lopultakin juuri päänäyttelijävalintaan. Hento ja pieni Moore ei vakuuta roolissaan siinä missä Sigourney Weaver, Geena Davis ja Susan Saradon loistivat omissa hahmoissaan.

Ridley Scottin elokuva G.I. Jane / Sotilas Jane on paatoksellisella naisnäkökulmalla varustettu versio ihastuttaneesta ja vihastuttaneesta reaganilaisen revanssihengen helmessä, George P. Cosmatosin paljon keskustelua herättäneestä Vietnam-elokuvasta Rambo II: First Blood Part II / Rambo - Taistelija 2. Kaukoidän kosteat viidakot ovat vaihtuneet Libyan kuumiin hiekka-aavikoihin, kommunismin peikko terrorismin uhkaan, pelastettavat sotavangit pudonneen tiedustelusateliitin takaisinhommaamiseen ja Sylvester Stallonen hauistelu ja lahtausmentaliteetti Demi Mooren neuvokkuuteen ja pelottomuuteen. Vaikka elokuva sisältää joitakin erittäinkin näyttäviä ja toimivia kohtauksia, G. I. Jane / Sotilas Jane hyytyy kokonaisuudessaan kuitenkin nopeasti paatoksellisuutensa. Tärkeä ja aiheellinen kannanotto tasa-arvon puolesta jää taustalle ja valkokankaan valtaa yltiömieliset mittasuhteet saavuttava kiihkoilu, joka rasittaa elokuvan kerrontaa. Hyvä ajatus kaatuu riman surkuhupaisesti alittavaan yritykseen.

*
Arvostelukäytännöt

Toimituskunnan keskiarvo:1,5 /4 henkilöä