Ennen legendaa
Brasilialainen ohjaaja Walter Salles muistetaan Central Stationista (1998). Sallesin uusin elokuva Moottoripyöräpäiväkirja perustuu tositapahtumiin. Alberto Granadon ja Che Guevaran omaelämänkerralliset kirjat ovat tarinan taustalla, ja 81-vuotias Granado itse oli auttamassa elokuvan teossa.
Nuori lääketieteen opiskelija Ernesto lähtee ystävänsä Alberto Granadon kera moottoripyörämatkalle Etelä-Amerikan halki vuonna 1952. Matka on vaikuttamassa Erneston identiteetin muotoutumiseen, siihen että myöhemmin hänestä tulee legendaarinen vallankumousjohtaja Che Guevara. Elokuva käsittelee aikaa ennen myyttisen vasemmistokapinallisen syntymää. Meni vielä kaksi vuotta ennen kuin Guevara tapasi Raul ja Fidel Castron Meksikossa, ja vasta seitsemän vuoden päästä Chetä juhlittiin Kuuban vallankumouksen sankarina.
Ernesto ja Alberto eivät matkusta ykkösluokassa vaan liikkuvat tuhansien kilometrien retkellään vähäosaisten seurassa. Intiaanitalonpoikien maatilkut on riistetty, leprasairaita hoidetaan Amazonilla. Eriarvoisuuden kohtaaminen muuttaa Erneston tulevaisuudensuunnitelmia. Vakavien aiheiden vastapainona erityisesti Alberto tuo kohelluksellaan tarinaan mukaan huumoriakin. Moottoripyöräpäiväkirjan näyttelijät ovat hyviä. Ernestoa esittää joka anopin toivevävy Gael García Bernal, joka on aiemmin nähty esimerkiksi elokuvissa Amores Perros (2000) ja Isä Amaron rikos (2002). Rodrigo De la Serna, Alberto, on tosielämässä Che Guevaran pikkuserkku.
Totuus on joskus tarua ihmeellisempää, mutta Moottoripyöräpäiväkirjaa vaivaa sama asia kuin Che Guevaran muistelmiakin kyseiseltä retkeltä, eli hienoinen tylsyys. Ernestolle ja Albertolle ei reissuillaan tapahtunut mitään valtavan dramaattista. Elokuva olisi vaatinut ehkä hieman selkeämpiä konflikteja herättääkseen enemmän tunteita.
Moottoripyöräpäiväkirja on rujonkaunis kuvaukseltaan, hieman rakeisena 16-milliselle filmille tallennettuna. Etelä-Amerikka ei näyttäydy stereotyyppisenä tropiikkina, vaan valtavana erilaisten maisemien maanosana. Argentiinan pampalta liikutaan Chilen jylhiin vuoristoihin ja vehreän Amazon-joen syliin. Kauneutta rumuudessa on myös sivuosan esittäjissä, jotka eivät ole mitään kiiltokuvapoikia tai -tyttöjä.
Moottoripyöräpäiväkirja käsittelee aina tärkeää aihetta tasa-arvoisuudesta. Tänä vuonna se sai Cannesin elokuvajuhlien ekumeenisen juryn myöntämän palkinnon elokuvalle, joka kuvaa ihmistä oikeudenmukaisuuden, rauhan, solidaarisuuden ja luonnon kunnioittamisen näkökulmasta.
Toimituskunnan keskiarvo: 3,2 / 6 henkilöä