Kännykät kylvävät kuolemaa
Japanilaiset elokuvantekijät ovat totisesti löytäneet nykyihmisen pahimman pelon: teknologian. Kun kauhu sidotaan näin suoraan ihmisen päivittäisiin käyttöesineisiin, ei turvapaikkaa tarjoa enää edes oma koti, kirkas päivänvalo tai ystävien läheisyys. Meille täysin laitteiden varaan kasvaneillehan kauhunhetkeksi muodostuu jo koneiden jumiutuminen – niin entäpä sitten kun ne toimivat mörköjen välikäsinä. Tappavien videonauhojen ja televisioiden jäljissä tuntuu valkokankaalle siirtyvän kaikki muukin kodin elektroniikka. Japanilaisohjaaja Takashi Miiken 1 puhelu tullut jatkaa tätä perinnettä kauhuelokuvana, jossa pelätään puhelimia.
Juoneltaan 1 puhelu tullut on mainio väännös kauhubuumin aikaisemmista tuotoksista, erityisesti selkeästä esikuvastaan Ringusta (1998). Ilman minkäänlaista näkyvää syytä alkavat ihmiset yhtäkkiä saada mystisiä puheluita omista numeroistaan. Puhelu tulee kolmen päivän päästä tulevaisuudesta, puhelimenhaltijan kuolinhetkeltä. Ääniviestiksi tallentuvat tämän viimeiset sanat, ja eipä aikaakaan, kun ne jo kuullaan oikeassa elämässäkin. Kun Yumi (Kou Shibasaki) menettää puhelujen seurauksena ystäviään, alkaa hän epätoivoisesti selvittää niiden lähdettä yrittäen samalla pelastaa myös oman vaakalaudalla olevan henkensä.
Kieroutunutta otettaan aiemmin Auditionilla (1999), Ichi the Killerillä (2001) ja Gozulla (2003) esitellyt Takashi Miike on ohjannut nyt tyyliltään huomattavasti hillitymmän kauhuilun. Elokuvan kuvastossa on paljon samaa ohjaajan edellisten töiden, erityisesti Auditionin kanssa. Molempien tarinoissa häilyvät niin traumaattinen lapsuus kuin hullut naiset teräaseineen. Pahin skitsahtaneisuus on kuitenkin saanut väistyä normaalimman ja vähemmän väkivaltaisen kerronnan tieltä.
Koska 1 puhelu tullut tunnetaan myös Miiken kaupallisimpana elokuvana, on shokeeraamattomuus selvästi harkittua. Miellyttävä rakenne ja genren luoma odotettavuus takaavat tällekin elokuvalle paikkansa Hollywood-uusintafilmatisointijonossa. Tässä yhteydessä 1 puhelu tullut vetääkin osaltaan varman päälle ja hyödyntää tuttuuden viehätystä; esillä on uuden japanilaisen kauhun tyyppipiirteitä mustista hiuksista alkaen.
Ohjaajan kosketus näkyy paitsi pakan sekoittavana loppuratkaisuna myös jatkuvana ironisena yleisvireenä. Esimerkkinä tästä toimiikin räikeä kuoleman ja viihteen yhdistäminen; kohtaus, jossa koulutyttö odottaa kuolemaansa suorassa tv-lähetyksessä. Yasushi Akimoton ja Minako Dairan käsikirjoitus on sen sijaan hatarahko, vaikka säväyttääkin ideoillaan. Itse pääasia, puhelinmysteeri, on tehty aivan liian sekavaksi. Soppaan lisätään muka tärkeitä osasia vielä senkin jälkeen, kun katsojalle jo piisaisi. Mysteerin selvitys jääkin lopulta melko köyhäksi, sillä 1 puhelu tullut unohtaa kuitenkin ne tärkeimmät: logiikan ja tasapainon.
1 puhelu tullut yllättää positiivisesti olemalla tunnelmaltaan oikeasti pelottava kauhuelokuva. Säikyttely on toki järjetöntä, mutta osuu kohdalleen niin kuin pitääkin. Myös kerronta on sujuvaa. Lievä ylivetämisen meininki on osaltaan jopa hupaisaa, jos ei anna sen luoman uskottavuuden puutteen häiritä. Elokuva hyödyntää myös kännykän pelottavuutta laitteena kokonaisvaltaisen tehokkaasti, pahuus väijyy oudosta soittoäänestä aina kamalaan videokuvaan asti. Ilman persoonallista ohjaajaa elokuva olisi tusinatavaraa, mutta nyt se toimii kauhupuolella onnistuneesti. Propsit saa myös ihana Kou Shibasaki, jota katselisi aina mieluummin kuin Hollywoodin laimeita teinitähtiä.
Toimituskunnan keskiarvo: 2,5 / 2 henkilöä
Seuraava:
After the Sunset - Keikka Bahamalla
Arvostelu elokuvasta After The Sunset / After the Sunset - Keikka Bahamalla.
Edellinen: National Treasure - kansallisaarre
Arvostelu elokuvasta National Treasure / National Treasure - kansallisaarre.