2022: Kotimaisten ensi-iltojen sumasta kärkeen nousi iloinen yllätys
Elokuvateattereissa käyminen ei palautunut koronaa edeltävään aikaan, mikä jätti jälkensä vuosilistaukseenkin
Elokuvateattereita kunnolla kurittaneet koronarajoitukset jäivät historiaan vuoden 2022 alussa ja elokuvien esitystoiminta alkoi normalisoitua helmikuusta alkaen. Katsojat eivät kuitenkaan löytäneet teattereihin enää samoissa määrin kuin aiemmin. Voidaan jopa sanoa, että teattereissa podettiin katsojapulaa samalla, kun elokuvia tulvi valkokankaille.
Katsojapulalle on yritetty löytää syitä. Varsinkin isoja Hollywood-tuotantoja oli laitettu jäihin ja siirretty, minkä johdosta niin sanottuja potentiaalisia kassamenestyksiä oli tyrkyllä aiempaa vähemmän. Ilman Top Gun: Maverickin keräämiä yli 400 000 katsojaa tilastot olisivat olleet vieläkin alakuloisempia.
Syitä on etsitty myös katsomistottumusten muutoksesta. Korona-aika satoi suoratoistopalveluiden laariin ja elokuvia on katseltu kotona teattereiden kustannuksella. Kynnys elokuvateatterireissuun on noussut. Vuoden aikana teattereihin tuli myös todella paljon elokuvia, varsinkin kotimaisten osalta puhuttiin suorastaan ensi-iltojen sumasta. Liika on liikaa.
Itse asiassa mennyttä elokuvavuotta voi pitää varsin tasaisen laadukkaana, sillä mielenkiintoisia elokuvia tuli paljon. Ongelmaksi muodostui, että suurten ensi-iltamäärien takia monien elokuvien aika jäi valkokankaalla lyhyeksi, kun tilaa piti antaa seuraaville.
Kotimaisten osalta tilanne oli välillä suorastaan kaoottinen. Ruuhkaisimpina viikkoina vaikutelmaksi jäi, että kotimaisia tuotiin ensi-iltaan ilman mitään koordinointia. Monen elokuvan katsojasaldo jäi suorastaan surulliseksi. Yksikään suomalaistuotanto ei rikkonut 200 000 katsojan rajaa. Iloisin yllätys oli Klaus Härön Rakkaani merikapteeni, joka keräsi yli 110 000 katsojaa, mikä on aikuisten draamalle erinomainen tulos.
Film-O-Holicin vuosilistauksessa elokuvien runsaus näkyi ennen kaikkea suurena hajontana ja tasaisuutena. Hajanaisuus ja listauksen tasaisuus oli leimallista jo pahimpana koronavuonna 2021, ja tämä trendi jatkui vuonna 2022, kenties jopa vielä selvemmin. Ilahduttava havainto on sen sijaan, että kaikki kahdenkymmenen kärkeen yltäneet elokuvat olivat valkokangasensi-iltoja eikä tällä kertaa joukossa ollut yhtään vain suoratoistopalvelussa julkaistua elokuvaa.
Vuoden 2022 elokuvien listauksessa ei ollut selkeästi erottuvaa kärkeä. Baz Luhrmannin Elvis selvitti tiensä ykköseksi lähinnä tasaisella suorittamisella. Elokuva keräsi eniten listamainintoja, mikä riitti voittoon, vaikka kukaan ei rankannut elokuvaa oman listansa kärkeen. Näin on käynyt ennenkin. Tasainen suorittaminen tuo menestystä.
Listan kakkospaikan Julia Ducournaun Titane sekä kolmossijan napannut Kenneth Branaghin Belfast ovat kumpikin vaikuttavia elokuvia, joiden osasi ennakoidakin päätyvän vuosilistauksen kärkikahinoihin. Listan neljäs sija on sen sijaan hienoinen yllätys ja iloinen sellainen.
Kyseessä on kotimainen kauhuelokuva ja vieläpä esikoisohjaus. Hanna Bergholmin Pahanhautoja on sijoituksensa ansainnut ja selkeä osoitus, miten omintakeisella kauhuelokuvalla on paikkansa ainakin elokuvanystävien sydämissä, mikään katsojamenestys elokuva ei nimittäin ollut, millaiseksi taas kuudenneksi yltänyt Rakkaani merikapteeni ylsi. Kokeneen ja jo aiemmilla elokuvillaan osaamisensa osoittaneen Härön elokuvan nouseminen kärkikymmenikköön ei ollut yllätys.
Kotimaisten välistä paikkansa listan viidentenä lunasti elokuvamaailman kummajaisten Dan Kwanin ja Daniel Scheinertin elokuva Everything Everyhere All at Once. Kärkikymmenikön jälkimmäistä puolta hallitsivat muutoinkin ansioituneet ja nimekkäät tekijät, sillä Härön jälkeiset hyvin tasaiset sijat menivät Céline Sciamman Majalle lapsuuden reunalla, Paul Thomas Andersonin Licorice Pizzalle ja David Cronenbergin Crimes of the Futurelle. Listan kymmenenneksi ylsi hienosti norjalaiselokuva The Innocents, joka on osin suomalaistuotantoa.
Kahdenkymmenen parhaan jälkimmäisen kymmenikön aloittaa japanilaiselokuva Drive My Car, joka jakoi listapisteet The Lost Daughterin kanssa kannoillaan Robert Eggersin viikinkielokuva The Northman. Jälkimmäisestä kymmeniköstä voi ylipäätään sanoa, että piste-erot elokuvien välillä jäivät hyvin vähäisiksi.
Katsojamenestys Top Gun: Maverick ylsi listalla sijalle 14., mitä voi pitää blockbuster-elokuvalta hyvänä suorituksena verrattuna vaikkapa vuoden toiseen kohuttuun kakkososaan eli Avatar: Way of the Wateriin, jota ei löytynyt kenenkään listalta kuin vuoden pettymyksenä.
Top 20:n viimeisestä neljänneksestä huomionarvoisinta ovat listalle yltäneet kotimaiset. Ristiriitaisen vastaanoton saanut J-P Valkeapään Hetki lyö otti paikkansa listalla kuten myös Alli Haapasalon kehuttu Tytöt tytöt tytöt. Kotimaisten kattausta voi vuosilistauksessa pitää kaikkiaan varsin hyvänä, sillä Suomi-lisää ei Film-O-Holicin vuosilistauksessa ole useinkaan jaettu, pikemminkin päinvastoin. Ensi-iltojen vyöryssä oli kuitenkin monta kiinnostavaa kotimaista, joista neljä ylsi listanoteeraukseen.
Vuosilistaus löytyy kokonaisuudessaan alta, kuten myös jokaisen äänestykseen osallistuneen oma listaus, jossa kukin on laittanut paremmuusjärjestykseen näkemänsä elokuvat, joita on oltava vähintään viisi, enintään kymmenen. Elokuvien on oltava sellaisia, jotka ovat kyseisenä vuonna tulleet ensikertaa suomalaisen yleisön nähtäville ja ne on arvioitu Film-O-Holicissa.
Halutessaan jokainen äänestykseen osallistunut on voinut mainita myös vuoden pettymyksen. Kyseessä ei ole vuoden huonoimman elokuvan nimeäminen vaan elokuva tai elokuvakulttuurin ilmiö, jonka on kokenut pettymykseksi.
Vuoden elokuvat 2022
1. Elvis
2. Titane
3. Belfast
4. Pahanhautoja
5. Everything Everywhere All at Once
6. Rakkaani merikapteeni
7. Maja lapsuuden reunalla
8. Crimes of the Future
9. Licorice Pizza
10. The Innocents
11. Drive My Car
12. The Lost Daughter
13. The Northman
14. Top Gun: Maverick
15. Hetki lyö
16. Nightmare Alley
17. The Batman
18. Tytöt tytöt tytöt
19. Kaikkea hyvää, Leo Grande
20. The Worst Person in the World
Kimmo Ahonen
1. Holy Spider
Esteettisesti katsoen Holy Spider häviää listan muille elokuville, mutta sisällöltään se on vuoden rohkein elokuva.
2. Belfast
3. Pahanhautoja
4. Rakkaani merikapteeni
5. Crimes of the Future
6. The Batman
7. Elvis
8. Top Gun: Maverick
9. Ted K
Outi Hakola
1. Titane
Mieleenpainuva, ruumiissa tuntuva kokemus.
2. Kaikkea hyvää, Leo Grande
3. Elvis
4. Official Competition
5. Top Gun: Maverick
Pettymys
Black Adam
Janne Kahila
1. Belfast
Kenneth Branaghin omakohtaisista nuoruusmuistoista rakentuu täydellinen elokuvakokemus.
2. The Innocents
3. Elvis
4. Comedy Queen
5. Licorice pizza
6. Pahanhautoja
7. The Princess
8. The Black Phone
9. Maastamuuttajat
10. Clerks 3
Esa Karell
1. Speak No Evil
Kirpaisevan tyylikäs profetia hyväuskoisuuden vaaroista.
2. Elvis
3. Everything Everywhere All at Once
4. Hyvä pomo
5. The Innocents
6. Kaikkea hyvää, Leo Grande
7. Lost Daughter
8. Thirteen Lives
9. Triangle of Sadness
10. Worst Person in the World
Emmi Koivumäki
1. Drive My Car
2. Maja lapsuuden reunalla
3. Worst Person in the World
4. The Lost Daughter
5. After Yang
6. Tytöt tytöt tytöt
7. Everything Everywhere All at Once
8. Licorice Pizza
9. Nope
10. C'mon C'mon
Lotta-Leo Laajalahti
1. Suon villi laulu
Elokuvan tematiikka kolahtaa kovaa omanlaisuutensa takia elämässä syrjittyyn katsojaan tarjoten lisäksi kauniita elokuvauksellisia kuvia ja mieltä kutkuttavaa askeettista musiikkia.
2. Koulu maailman laidalla
3. Triangle of Saddness
4. The Hand of God
5. The King's Man
6. The Electrical Life of Louis Wain
7. 70 on vain numero
Pettymys
Doctor Strange in the Multiverse of Maddness
Aikaisemmissa elokuvissa nerokkaan naljaileva tohtori Steven Strange taantuu lonkeronharmaan, pölyttyneen ja vanhanaikaisen oloisessa supersankarielokuvassa setämieheksi, joka neuvoo nuoria naisia, miten elämää pitäisi elää.
Jussi Lahtonen
1. Belfast
Sir Kenneth Branaghin lapsuusaikojen tunnelmista ammentava teos on kuvattu mustavalkoisesti mutta ohjattu elämän, lapsuuden ja ihmisyyden kaikissa väreissä.
2. Elvis
3. The Northman
4. Everything Everywhere All At Once
5. The Innocents
6. The Batman
7. Licorice Pizza
8. Mimmi Lehmä löytää kotiin
9. Top Gun: Maverick
10. Ted K
Pettymys
Franchise-elokuvien valtava määrä on tuottanut hyvin suuren määrän tarinallisia floppeja, joihin käytetyistä jättibudjeteista voisi lohkaista enemmän käsikirjoituksiin efektien sijasta. Moni blockbuster-kakku päältä kaunis, silkkoa sisältä.
Mikko Launis
1. Everything Everywhere All at Once
Tämä elokuva sai minut nauramaan yhdessä kivien kanssa. Se on todellista elokuvan taikaa.
2. Kolmen tuhannen vuoden kaipuu
3. The Northman
4. Titane
5. Nightmare Alley
Tuomo Marttila
1. Drive My Car
Meditatiivinen, koskettava ja rytmitykseltään mukaansatempaava kolmen tunnin automatka Saab 900:sen kyydissä, jossa ihmiset pyrkivät ymmärtämään omaa suruaan ja jakamaan sen painolastin toistensa kanssa.
2. Nightmare Alley
3. Titane
4. Fire of Love
5. Crimes of the Future
6. Balladi valkoisesta lehmästä
7. The Worst Person in the World
8. The Northman
9. Sankari
10. Official Competition
Pettymys
Avatar: The Way of Water
James Cameronin paluu Pandoralle on ottanut jälleen teknologisen loikan, mutta unohtanut sen keskiössä olevan inhimillisesti koskettavan tarinan kertomisen.
Pilvi Meriläinen
1. Rakkaani merikapteeni
Universaali tarina johon voi samastua ja jossa on monia ulottuvuuksia – ja jylhissä maisemissa silmä lepää.
2. Kikka!
3. W
4. Titane
5. Tytöt tytöt tytöt
6. Top Gun: Maverick
7. Pahanhautoja
8. Suon villi laulu
Pettymys
Useiden kotimaisten elokuvien katsojamäärien jääminen alhaisiksi.
Sanna Olkkonen
1. Maja lapsuuden reunalla
Surrealistinen ja hellivä lapsuuskuvaus on tuorein osoitus ohjaaja Sciamman asemasta auteurina, jonka herkkyys naisten välisten suhteiden kuvaajana on omaa luokkaansa.
2. The Lost Daughter
3. Ali & Ava
4. Pahanhautoja
5. Belfast
Juha Rosenqvist
1. Rakkaani merikapteeni
Klaus Härön vaikuttavin ja koskettavin elokuva Postia pappi Jaakobille mestariteoksen jälkeen.
2. Crimes of the Future
3. Auringon lapset
4. Isoäiti
5. Pahanhautoja
6. Hetki lyö
7. Mothering Sunday
8. Maja lapsuuden reunalla
9. She Said
10. Häät ennen hautajaisia
Pettymys
Koronan jälkeinen kotimaisten elokuvien hallitsematon suma, kun ensi-iltaan tuotiin ennätysmäärä suomalaiselokuvia, joille ei riittänyt katsojia.
Päivi Valotie
1. Hetki lyö
Ihan siksi että joku kertakaikkiaan rohkenee tehdä näin hämmentävän härskin ja tinkimättömän suomi-pulpfiction-elokuvan – kulttikamapotentiaalia ja kansainvälistä kärkeä lajityypissään.
2. Kupla
3. Licorice Pizza
4. Titane
5. Elvis
6. The Batman
7. Tytöt tytöt tytöt
8. Huonot naiset
9. Rinnakkaiset äidit
10. Soratie
Seuraava:
William Friedkin 1935–2023
William Friedkinin poismenon myötä on syytä pohtia taiteentekijöihin kohdistuvaa jälkimoralisointia.
Edellinen: Kotimaista sisältöä ulkomaisissa suoratoistopalveluissa
Suomalaiset alkuperäissisällöt lisääntyvät hitaanpuoleisesti globaaleissa suoratoistopalveluissa.