Kaurismäki kirjoitti tarinan kameralla
Ohjaaja Mika Kaurismäellä on vauhti päällä. Dokumenttielokuva Vesku sai ensi-iltansa syksyllä ja Miriam Makebasta kertova Mama Africa -dokumentti näytettiin Berliinin elokuvajuhlien Panorama-sarjassa helmikuussa. Nyt ensi-iltaan tulee osittain improvisoitu fiktio Veljekset, joka kuvattiin viime kesänä vain viidessä päivässä.
Vastaavalla tyylillä tehty Kolme viisasta miestä (2008) oli kiva kokemus ja näyttelijöillä oli halu jatkaa. He saivat minut ylipuhuttua tekemään Veljekset. Elokuva kuvattiin viisipäiväisen kesälomani aikana Nupurin kartanossa Espoossa.
Metodilla ei ole itseisarvoa. Elokuvan pitää toimia katsojalle emotionaalisesti riippumatta siitä, mitä metodia tai kuinka kauan aikaa sen tekemiseen on käytetty.
Tarina perustuu löyhästi Fjodor Dostojevskin Karamazovin veljeksiin, vaikkei teos kuvauspaikalla mukana ollutkaan. Varsinaista käsikirjoitusta elokuvalla ei ollut, vaan näyttelijät improvisoivat repliikkinsä.
Jokaisella hahmolla oli taustarina, joka oli käyty näyttelijän kanssa läpi. Muut näyttelijät eivät kuitenkaan tienneet toistensa hahmojen tarinoita tarkasti. Kohtaukset muotoutuivat pitkälti sen mukaan, kuka aloitti kohtauksen.
Tällainen työtapa edellyttää kurinalaisuutta näyttelijöiltä, mitään vapaata jazz-sooloilua ei voi harjoittaa. Vaarana on helposti, että näyttelijät eivät anna riittävästi tilaa toisilleen. Myös egojen ja kemioiden pitää sopia yhteen.
Elokuvassa näyttelevät Kari Heiskanen, Vesa Vierikko ja Pertti Sveholm ovat improvisoineet yhdessä jo legendaarisessa Nyhjää tyhjästä -viihdeohjelmassa (1991). Kaurismäellekin työskentelytapa oli tuttu jo entuudestaan.
Elokuvistani Rosso (1985) ja Zombie ja kummitusjuna (1991) on tehty ilman tarkkoja käsikirjoituksia. Kolmessa viisaassa miehessä ja Veljeksissä käsikirjoittamattomuus on kuitenkin viety vielä paljon pidemmälle.
Työskentelytavalla on paljon yhtäläisyyksiä dokumentin teon kanssa. En olisi nuorena vihaisena miehenä voinut kuvitellakaan tekeväni tällaista elokuvaa. Dokumenttien tekemisestä olen saanut tarvittavaa varmuutta tällaiseen tyyliin.
Ohjaajalla on tärkeä rooli myös näyttelijäkeskeisessä elokuvassa.
Minä tiedän kaikkien taustatarinat ja minun on saatava ne kohtaamaan. Kirjoitan kameralla samalla kun ohjaan. Kuvaajien paikat sovitaan kohtauksen alussa, mutta kohtausten edetessä ohjailen kuvaajia eri asemiin.
Tällainen elokuvanteko on kuin sissisotaa. Näyttelijöiden tavoin myös ohjaajan on oltava kuvaustilanteessa koko ajan skarppina. Se on stressaavaa, mutta myös hauskaa.
Brasiliassa asuvan Kaurismäen kiireet eivät ole helpottamassa, mutta kalenterissa on silti runsaasti tilaa vastasyntyneelle vauvalle ja perheen 2-vuotiaalle.
En tee mitään, mitä en tahdo. Tässä iässä ammattitaito alkaa olla sellainen, että töitä pystyy tekemään ilman sen suurempia valmisteluja. Pitää jakaa aikansa oikein ja olla tekemättä mitään turhaa.
Olen ollut viime aikoina paljon kotona. Lapsista tulee lisää energiaa. Elän positiivista elämänvaihetta ja se lisää tuottavuutta, halua tehdä.
Tulevien projektien lista on pitkä. Tekeillä on muun muassa road movie, jonka pääosissa nähdään Vesa-Matti Loiri ja Samuli Edelmann.
Loiri haluaa tehdä vielä yhden elokuvan. Olemme molemmat toivoneet pääsevämme työskentelemään Edelmannin kanssa, ja nyt se vihdoin toteutuu.
Lue myös
Seuraava:
Zaida Bergroth ja Hyvä poika
"Pelkäsin, että massiivisempi budjetti olisi saattanut jäykistää koko tuotannon."
Edellinen: Markku Tuurna ja Salla – Selling the Silence
”Elokuvan tekemisen haasteita on helpompi ymmärtää, kun on kokemusta sekä tuottamisesta että ohjaamisesta.”
Tällä viikolla
Uusimmat
- Nälkäpeli: Balladi laululinnuista ja käärmeistä dvd
- The Girl with the Needle ensi-ilta
- Vihollisen vesillä dvd
- Mielensäpahoittajan rakkaustarina ensi-ilta
- MaXXXine ensi-ilta
- The Beekeeper dvd
- The Peasants – Talonpoikia ensi-ilta
- Savage Salvation dvd
- Päivät kuin unta ensi-ilta
- Kivun ja ilon työ ensi-ilta