Sekavasti surraten läpi Itä-Euroopan

Mika Kaurismäen uusin tuotos Honey Baby on yksi esimerkki postmodernista elokuvakerronnasta jossa sekoitetaan samaan tekotaiteelliseen soppaan kaikkea kreikkalaisista jumaltaruista sirkukseen ja mehiläisiin. Tuloksena on tyhjä ja tasapainoton road movie.

© Future FilmItseeni Kaurismäen hakema linja olisi voinut realismin ja fantasian sekoituksena purra hyvinkin, mutta toisin kävi. Honey Babyn kuvaamiseen käytettiin Saksassa, Baltiassa ja Venäjällä eri kaupungeissa neljäkymmentä päivää. Ehkäpä kansainvälisen tuotantokaartin olisi kannattanut miettiä ehtiikö siinä ajassa saada aikaan näin laajaa elokuvaa. Kaupunkeja ja fantasiaa pursuilevasta kuvamateriaalista on luultavasti ollut vaikea saada koottua mitään kovin jouhevaa kokonaisuutta ja leikkaus töksähtelee muutenkin. Kuvat ovat sentään kauniita.

Tarina pohjautuu antiikin Orfeus ja Eurikides -myyttiin. Venäläinen Natasha (Irina Björklund) ja hiipuva muusikko Tom Brackett (Henry Thomas) tapaavat sattumalta. He ajautuvat matkalle Saksasta Baltian läpi Pietariin ja Karjalan Mangaan. Aidon road movien tapaan matkaan mahtuu monia käänteitä, mutta elokuvan tekijät näyttävät olleen määränpäästä yhtä autuaan tietämättömiä kuin päähenkilönsäkin.

© Future FilmNäyttelijät yrittävät saada kokonaisuuteen jotain yhteneväisyyttä, mikä ei kuitenkaan pelasta hahmojen pinnallisuudelta. Venäläinen nainen on taas kerran asetettu prostituoidun asemaan, jonka kiltti länsimäinen mies haluaa pelastaa yhteiseen onneen. Henry Thomas on tullut tunnetuksi E.T:n lapsitähtenä ja laulaa Honey Babyssä itse. Musiikki on ihan näppärää ja elokuvan tunnelmaan sopivaa. Björklundin päätehtävä on näyttää hyvältä ja kamera onkin pistetty nuolemaan häntä sopivin väliajoin.

Jos tätä elokuvaa täytyy jollain tapaa vertailla Mika Kaurismäen aikaisempaan tuotantoon, niin Honey Baby on jonkinlainen halpa muunnelma esimerkiksi Arvottomista (1982). Pahinta elokuvassa on se, että se sisältää monia hyviä aineksia, jotka kuitenkin lässähtävät hutiloituun ja kliseiseen kokonaisuuteen. Rahan puutekaan ei oikein riitä selitykseksi, kun miettii millä budjetilla Kaurismäen veljekset ovat ensimmäiset elokuvansa riipineet kasaan. Elokuvan puolihuolimaton linja jatkuu myös dvd:n lisukkeissa, joissa on tarjolla mainokset ja still-kuvia.

* *
Arvostelukäytännöt

Toimituskunnan keskiarvo:2 /5 henkilöä