Paluu nostalgiaan

Vuonna 1996 ilmestynyt Danny Boylen ohjaama Trainspotting oli kirkkaasti 1990-luvun merkittävimpiä popkulttuuri-ilmiöitä. Pienellä budjetilla toteutettu indie-elokuva oli sekä katsojamenestys että kriitikkojen ylistämä teos, joka on kiistatta ansainnut paikkansa elokuvan historiassa. Irvine Welshin samannimiseen romaaniin perustuva Trainspotting oli intensiivinen ja tinkimätön kuvaus huumeriippuvuudesta, nuoruuden kapinasta ja skotlantilaisen urbaanin työväenluokan maailmasta. Jatko-osalla on siis paljon lunastettavana.

T2 TrainspottingT2 Trainspottingissa 20 vuotta on kulunut, ja Mark Renton (Ewan McGregor) palaa takaisin kotiin, Edinburghiin. Amsterdamissa pakomatkalla ollut Renton yrittää palauttaa jälleen yhteyden ensimmäisesta elokuvasta tuttuihin ystäviinsä Sick Boyhin (Jonny Lee Miller) ja Spudiin (Ewen Bremner).

Hämärähommilla itseään ja tyttöystäväänsä Veronikaa (Anjela Nedyalkova) elättävällä Sick Boylla on kuitenkin tuoreessa muistissa Rentonin petos. Kuiville pyrkinyt, mutta jälleen kaiken menettänyt sympaattinen Spud on taasen vajonnut entistäkin syvemmälle heroiiniriippuvuuteensa. Rentonin paluu tuo ensijärkytyksestä huolimatta Spudille kuitenkin toivoa; voisiko vanha jengi palata vielä yhteen ja jatkaa jälleen ystävinä?

T2 TrainspottingEi kulu kovin kauan, kun Renton, Sick Boy ja Spud palaavat bisnesten pariin. Starttiraha bordellin pystyttämistä varten olisi jostakin hommattava ja samalla vielä varmistettava, ettei kukaan harkitse jälleen katoamista rahojen kanssa. Myöskään 20 vuotta vankilassa istunut väkivaltainen ja äkkipikäinen Begbie (Robert Carlyle) ei ole jäänyt täysin toimettomaksi, saatika sitten unohtanut Rentonin rahankääntötemppua. Begbien vankilapako tuo lisää mutkia vanhan jengin välisiin suhteisiin, kenties kohtalokkaitakin sellaisia.

Ensimmäinen Trainspotting toimi allekirjoittaneen mielestä elokuvana paljon paremmin kuin kirjana, vaikka sekin oli teoksena yhtä tinkimätön ja anarkistinen. John Hodgen käsikirjoitus ja karismaattiset näyttelijät kuitenkin lopulta puhalsivat eloa, huumoria ja sympaattisuutta hahmoihin, jotka olivat kirjassa lähinnä iljettäviä ja tyhjiä. Danny Boylen unohtumaton ohjaus, elokuvan musiikkivideomainen leikkaus ja värikäs visuaalisuus loivat tarinaan uuden muodon, ja kirjaa ja elokuvaa ei tulisikaan verrata keskenään vaan arvostaa erillisinä teoksina.

T2 TrainspottingT2 Trainspotting perustuu kirjan jatko-osaan Pornoon, onneksi kuitenkin vain hyvin löyhästi, sillä se oli teoksena selkeästi edeltäjäänsä heikompi. T2 Trainspotting taas toimii mainiosti ensimmäisen elokuvan tarinan jatkajana. Alkuperäisiä näyttelijöitä ja hahmoja on ilo seurata valkokankaalla, ja elokuva onnistuu raottamaan ja syventämään heidän tarinaansa jonkin verran. Siinä ei ole kyse enää nuoruuden kapinasta, vaan keski-iän tuomasta eksistentiaalisesta ahdistuksesta. Mitä jos kaiken olisikin tehnyt toisin?

”Valitse elämä. Valitse Facebook, Twitter, Instagram, ja toivo että jotakuta jossain kiinnostaa.” T2 Trainspotting sijoittuu selkeästi 2010-luvulle ja sen kuuluisa tunnuslause on päivitetty vastamaan nykyaikaa. Silti elokuva tuntuu 1990-luvun musiikkivideolta, jota katsotaan kalja kädessä kotibileissä nostalgian huumassa kylpien. Se palaa takaumissa toistuvasti ensimmäisen elokuvan kohtauksiin, mutta onnistuu sulauttamaan ne sujuvasti nykyhetken tarinaan.

T2 TrainspottingTrainspotting muistetaan myös nerokkaasta soundtrackista, erityisesti Iggy Popin Lust for Lifesta ja Underworldin Born Slippy -kappaleesta, jotka loivat oman tunnelmansa elokuvan kaoottiseen maailmaan. Young Fathersin modernimpi elektrosoundi ei aivan yllä samalle tasolle jatko-osassa, mutta ei missään nimessä ole moittimisen arvoinen.

T2 Trainspotting on kelpo jatko-osa. Se mukailee visuaalisella ilmeellään edeltäjäänsä, siinä on ajoittain hyviä ja hauskoja oivalluksia ja sen nostalgiaan on helppo uppoutua. Itsenäisenä teoksena se ei kuitenkaan toimisi, eikä se saavuta alkuperäisen ainutlaatuisuutta ja yllättävyyttä. Elokuvana se on kuitenkin ansainnut tulla tehdyksi ja toimii ehdottomasti paremmin kuin valtaosa valkokankaalle päätyvistä jatko-osista ja uudelleenfilmatisoinneista.

* * *
Arvostelukäytännöt

Toimituskunnan keskiarvo: 2,5 / 4 henkilöä