Suuren sankarin paluu -
Ridley Scott on monien hiljaisten vuosien jälkeen palannut elokuvaohjaajien eliittiin. Sitten suurimpien mestariteoksiensa, Alienin (1979) ja Blade Runnerin (1982), jälkeen mies on tahkonnut elokuvia lähinnä keskinkertaisuuden riman huonommalla puolella, ehkä vuoden 1991 Thelmaa ja Louisea lukuun ottamatta. Ikääntyneen brittiohjaajan taidoista kertoo kuitenkin jo se tosiseikka, että mies onnistui ikävistä käsikirjoitus- ja tuotanto-ongelmista huolimatta loihtimaan Gladiatorin lopputuloksesta yhden aikamme suurimman ja näyttävimmän spektaakkelin.
Maailman valkokankailla tähän mennessä yli 200 miljoonaa dollaria tahkonnut Gladiator on varmasti turvannut Scottille mieluisan rauhan viimeistellä uusimman elokuvansa, Thomas Harrisin kolmannen kauhuromaanin, Hannibalin, filmatisoinnin. Gladiatorin onnistumisen ansiosta odotukset ovat huomattavan korkealla vuoden 2001 helmikuussa ensi-iltansa saavan elokuvan suhteen.
Gladiator sai ensi-illassa ristiriitaisen vastaanoton. Monien mielestä kyseessä oli vain tyypillinen Hollywoodissa nykytekniikalla toteutettu pullistelu, joka ei tarjonnut mitään merkityksellisen uutta sitten Charlton Hestonin aikojen. Kehottaisin näitä epäilijöitä syventymään elokuvaan huolellisemmin, sillä moniulotteinen tarina ja siihen nivotut eri merkitysrakenteet ovat poikkeuksellisen hienoja pelkälle "pullistelulle".
Jo pelkästään Russell Crowen uskomaton roolisuoritus kenraali Maximuksena palauttaa elokuvaan kauan kadoksissa olleen todellisen miehisen sankarin. Crowea on verrattu jopa nuoreen Brandoon, eikä syyttä. Nykyelokuvan miehisyyden sankareista Crowen tulkitsema Maximus on lähinnä Mel Gibsonin Mad Maxiä tai Clint Eastwoodin pyssysankareita. Maximus on kuitenkin todellinen 2000-luvun miessankaruuden ruumiillistuma, sillä nyt sankari saa tuntea ja surra, olla inhimillisempi kuin koskaan ennen. Väkivalta on Maximukselle vain tuskaa, mutta se on ainoa selviytymisen keino maailmassa, jossa väkivalta on kaiken auktoriteetin avain.
Strength and honor
Tarkimmat historiaa tuntevat katsojat löytävät Gladiatorin tarinasta varmasti puutteita, mutta historiallisessa esillepanossaan elokuva on huikea. Alun taistelukohtaukset ovat Rooman armeijan ja germaanien yhteenottojen häkellyttäviä representaatioita. Ylivoiman edessä Rooman keisarillinen armeija oli voitokas, koska se oli maailman ensimmäinen tunnetusti organisoitu ammattiarmeija, joka taisteli taktikoiden. Tässäkin suhteessa Rooma on ollut länsimaisen sivistyksemme tiennäyttäjä.
Visuaalinen hienous ja lumo toteutuvat Ridley Scottille tyypillisesti koko elokuvan ajan. Todellinen taidonnäyte Gladiator on kuitenkin draaman jännitteen luojana. Huolimatta kahden ja puolen tunnin kestostaan elokuva rakentuu näytöksittäin ilman epäröintejä tai hidasteluja kohti päämääränsä. Maximuksen tie kärsijästä kostonsa langettajaksi ja lopullisen vapautensa lunastajaksi koskettaa kovintakin karpaasia.
Gladiatorista tarjolla oleva kahden levyn dvd-julkaisu pitää sisällään mielenkiintoisia helmiä. Scott poisti valmiista elokuvasta kristittyihin viittaavat kohtaukset. Vaikka ohjaajan mielestä kohtaukset olivat koskettavia, hän poisti ne tarinalle merkityksettöminä, koska kristittyjä oli jo aiemmissa elokuvissa käsitelty. Elokuvan kertomana aikanahan kristityt olivat kirjaimellisesti verevää sirkushuvia.
Näistä kahdesta poistetusta kohtauksesta löytyy kuitenkin Maximuksen henkisen kasvun kannalta huomionarvoisia tapahtumia. Nähdessään kristittyjä syötettävän leijonille Maximuksen havahtuminen instituution aiheuttamalle inhimilliselle kärsimykselle syvenee, sillä saman instituution häikäilemättömät vallantavoittelijat olivat murhanneet myös hänen perheensä. Todistaessaan Colosseumilla pienen kristityn pojan päätymistä leijonan uhriksi Maximuksen isällinen tuska kasvaa ja hänen arvomaailmassaan avautuu ymmärrettävä suhde Lucillan poikaan Luciukseen.
Lopulta Maximus vapauttaa Rooman tyranniasta ja löytää tiensä taivaalliseen kotiin vaimonsa ja poikansa luo. Ennen kaikkea Maximus on isä ja aviomies, joka haluaa vain viljellä maataan. Ennen jokaista taistelua hän konkretisoi suhteensa Äiti Maahan kunnioittaakseen tämän antamaa elämää. Ei hänellä kuin ei kellään muullakaan olisi oikeutta riistää annettua elämää.
Gladiatorin arvoa voi tietysti kyseenalaistaa hollywoodilaisena megatuotantona, mutta näinä kännykkäkulttuurin riemupäivinä näinkin loistelias ihmisyyden ja ennen kaikkea miehisyyden perusarvojen luotaus on kaikessa yksinkertaisuudessaan mestarillinen suoritus. Vaikka elokuvan visuaalinen loisto ei tv-ruudussa oikeuksiinsa pääsekään, niin moniulotteinen tarina antaa elokuvalle vielä lukemattomia katsomiskertoja.
Videon special edition sisältää 53 minuutin mittaisen "making of" dokumentin, jossa esitettyä materiaalia ei löydy dvd:ltä.
DVD:n ominaisuuksien erittely kuva: 16:9 anamorfinen widescreen 2.35:1, ääni: Dolby Digital 5.1 ja dts, tekstitetty (elokuvaa voi katsoa ilman tekstitystä), ohjaajan kommenttiraita.
DVD:n Limited editionin lisämateriaalit "Making of" -dokumentti (25 min), 11 poistettua kohtausta (16 min) sekä treasure chest (7 min), "Gladiator games" -dokumentti (50 min), "Making of the music" -dokumentti (25 min), trailereita ja tv-mainoksia, storyboardeja, still-kuvia, tuotantotietoa, biografioita, My Gladiator Journal (nuoren Spencer Treat Clarkin päiväkirja).
Toimituskunnan keskiarvo: 3,3 / 7 henkilöä
Seuraava:
10 Things I Hate About You
Arvostelu elokuvasta 10 Things I Hate About You.
Edellinen: Terapian tarpeessa
Arvostelu elokuvasta Analyze This / Terapian tarpeessa.
Tällä viikolla
Uusimmat
- Drive-Away Dolls dvd
- The Monk and the Gun ensi-ilta
- Arto Halonen ja Jälkeemme vedenpaisumus haastattelu
- Jälkeemme vedenpaisumus ensi-ilta
- Astrid Lindgrenin joulutarinoita ensi-ilta
- Otso Tiainen ja Shadowland haastattelu
- Shadowland ensi-ilta
- Woman of the Hour ensi-ilta
- Konflikti dvd
- Quisling: Viimeiset päivät ensi-ilta