Nuorisoelokuva vaatii jatkuvaa päivittämistä
Marja Pyykön ensimmäinen pitkä elokuva Sisko tahtoisin jäädä kertoo teini-ikäisten tyttöjen ystävyydestä ja kasvukivuista. Elokuvan käsikirjoitus syntyi yhteistyössä Laura Suhosen kanssa.
Heti kun leffakouluun pääsee, alkaa miettiä, että mitä tekisi, kun saa tehdä ekan pitkän. Aloin itse miettiä, mitä aineksia pitäisi olla. Listalle tuli aika nopeasti toimintaa, suuria tunteita ja naispääosia. Teini-ikä valikoitui ajanjaksoksi, koska sieltä löytyy aika paljon draamaa ja tiivistettyjä tilanteita. Nuorisoelokuva kaikessa kliseisyydessään on leffagenre, josta itse tykkään tosi paljon. Se vaatii päivitystä ja tuntui, että minulla olisi jotain uutta sanottavaa.
Nuorison lisäksi myös vanhempien kannattaa lähteä katsomaan elokuvaa. Ohjaaja kertoo lähteneensä hieman laajemmasta lähtökohdasta kuin pelkkä nuorisokuvaus:
Toivoisin että teinareiden lisäksi myös aikuiset ihmiset kävisivät katsomassa elokuvan, koska leffassa on nostalgiaa, joka tulee väkisinkin läpi, koska olen jo 35. Lisäksi teinien vanhemmat voisivat ehkä saada tästä itselleen jotain armoa. Jos on teinin vanhempi, niin periaatteessa koskaan ei voi tehdä oikein, ja se kuulu siihen vanhemman rooliin.
Marja Pyykkö kertoo katsoneensa paljon elokuvia, kuten Fucking Åmål ja Heavenly Creatures, jotka kertovat tyttöjen välisestä ystävyydestä.
Jotenkin on jäänyt vähän sellainen olo, että mimmeyden kokemus on elokuvissa jäänyt vähän suppeaksi. On tärkeää näyttää mimmit myös energisinä, rohkeina ja rajuina, niin että he ovat hauskoja ja fyysisiä. Usein naiset, varsinkin teininaiset, ovat nurkassa itseään viiltelemässä, tai sitten on kuvattu seksuaalista heräämistä jossain heinikossa. Se on hirveän yksiulotteista.
Ohjaajan mukaan Ruotsissa ollaan tajuttu se seikka, että nuorisoelokuva vaatii jatkuvaa päivitystä, aivan kuten lastenelokuvakin.
Maailma muuttuu niin vauhdikkaasti, ja leffa peilaa kauhean hyvin todellisuutta. Pitäisi vaan rohkeasti uskaltaa tehdä pelkäämättä kliseitä, sitä että tämä on jo tehty. Joka kerta kun tarina päivitetään, siihen tulee jotakin uutta, tässä hetkessä olevaa asiaa. Elokuvissa käyvästä nuorisosta pitäisi pitää huolta.
Rahoituksen saaminen elokuvalle ei aina ole välttämättä helppoa, ainakaan Suomessa. Marja Pyykkö luottaa silti, että hyvälle elokuvaprojektille löytyy rahaa tulevaisuudessakin.
Tarve tämän tyyppiselle nuorisoelokuvalle oli niin selvä myös rahoittajille, että oli aika helppo myydä tuotetta. Toki uskon, että on olemassa helvetin hyviä käsiksiä, joille on paljon vaikeampaa löytää rahoitusta sen takia, että yleisö ei ole yhtä selkeä tai tavallaan ”varma”. Eihän tämäkään mikään varma ole; jos nuoriso päättää, että tämä on ihan perseestä, eikä kukaan mene katsomaan, niin siinähän ollaan. Uskon ylipäätään maailman hyvyyteen, ja uskon myös, että hyvät projektit löytävät sen rahan.
Pääosan esittäjien löytämiseksi tehtiin paljon töitä. Lopulta pääosiin sopivat ohjaajalle ennestään tutut tytöt, joita hän ei ollut alkuun mitenkään kaavaillut rooleihin. Käsikirjoitusvaiheessa ei ollut vielä täysin selkeää mielikuvaa miltä päähenkilöt esimerkiksi näyttävät, koska se olisi rajoittanut roolitusta liikaa. Ohjaajan mukaan pääosaparin energiat vain sopivat niin hyvin yhteen, että valinta oli helppo tehdä.
Lue myös
Seuraava:
Vesa-Matti Loiri & Mika Kaurismäki ja Vesku
"En roolittanut omia puheitani vaan olin rehellinen. En ole kaunistellut asioita."
Edellinen: Juho Kuosmanen
"Kotimaisen elokuvan tila ei poikkea juurikaan maailman elokuvan tilasta. Samat ongelmat täällä on kuin muuallakin."
Tällä viikolla
Uusimmat
- Nälkäpeli: Balladi laululinnuista ja käärmeistä dvd
- The Girl with the Needle ensi-ilta
- Vihollisen vesillä dvd
- Mielensäpahoittajan rakkaustarina ensi-ilta
- MaXXXine ensi-ilta
- The Beekeeper dvd
- The Peasants – Talonpoikia ensi-ilta
- Savage Salvation dvd
- Päivät kuin unta ensi-ilta
- Kivun ja ilon työ ensi-ilta