Todellisuuden tulkintoja

Saksalaisen Tom Tykwerin toinen ohjaus Winterschläfer eli Hengen hinta, kolmannella kotimaisella Winter Sleepers, valmistui vuonna 1997. Seuraavana vuonna Tykwer teki isomman kansainvälisen läpimurtonsa Juokse Lolalla, mutta Hengen hintakin sai sitä ennen useita kunniamainintoja kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla. Teos on kuitenkin jäänyt hieman paitsioon Tykwerin tuotannossa, joten Future Filmin päätös julkaista myös Hengen hinta dvd:nä Tykwerin muiden elokuvien julkaisujen myötä on ansiokas teko.

Humalaisesta autovarkaudesta ja lapsen traagisesta onnettomuudesta alkava tarinavyyhti kietoutuu henkilöhahmojen ympärille odottamattomin seurauksin. Erinäiset yhteensattumat johtavat ennalta arvaamattomiin lopputuloksiin, eikä vahvojen tunteiden kierrettä voi enää pysäyttää. Niiden on annettava mennä loppuun asti niin hyvässä kuin pahassakin. Monisäikeisessä narratiivissa kuvastuu sekä vahva symboliikka että elämään kuuluva puhdas sattumanvaraisuus.

Winterschläfer Hengen hinta on intiimin tiivis tutkielma ihmisistä, ihmissuhteista sekä siitä, miten jokainen meistä tulkitsee ja havainnoi oman todellisuutensa. Samassa kylässä asuvan viiden päähenkilön maailma ja maailmankuva on hyvin erilainen, vaikka ympäröivät puitteet ovat samat. Toisille kyse voi olla rakkaustarinasta, toiselle tragediasta ja kolmannelle vainoharhaisesta trilleristä.

Tykwer tutkailee elokuvallisin keinoin erityisesti ihmisen identiteettiä ja muistia. Muisti muodostaa menneisyyden ja todellisuuden, josta kiinni pitäminen voi olla häilyväistä ja jonka särkyminen voi olla kohtalokasta. Tämä kiteytyy Ulrich Matthesin esittämässä Renessä, jonka lähimuisti katoaa armeija-aikaisen onnettomuuden takia ja jonka on pakko ottaa valokuvia arkensa tapahtumista muistaakseen ne.

Matthes on uransa myöhemmissä vaiheissa totuttu näkemään pitkälti natsiunivormussa, kuten Goebbelsin roolissa Perikadossa sekä tuoreeltaan Suomessa julkaistussa, Volker Schlöndorffin ohjaamassa Kuolemaan tuomitut -elokuvassa, jossa Matthes esitti ristiriitaista kirjailijaupseeri Ernst Jüngeria. Renen amnesiasta kärsivän hahmon tulkinta on vahva osoitus Matthesin näyttelijätaidoista myös hänen varhaisemmalta kaudeltaan.

Winterschläfer Vaikka Anne-Françoise Pyszoran käsikirjoitus pohjautuukin hänen omaan romaaniinsa, Tykwer on kirjoittanut tarinaa uusiksi ja pitänyt kokonaisvaltaisesti kaikki langat omissa käsissään. Tykwer on kytkenyt erityisen vahvasti visuaalisen kuvastonsa kokonaisvaltaiseen äänimaailmaan. Varsinkin Arvo Pärtin musiikkia käytetään taiten tehostamaan Hengen hinnan hypnoottisen viipyilevää ja tietoisen verkkaista otetta.

Maisemat ovat olennainen osa tarinaa ja yksi hahmo muiden joukossa. Talven hyytävä autius ja kalmankaunis luminen kylmyys ovat valkoinen kangas, jota vasten ohjaaja heijastaa värikylläisen symboliikkansa. Jokainen päähenkilö on värikoodattu, ja esimerkiksi toisessa naispääosassa olevan Floriane Danelin esittämä Rebecca hehkuu yltäkylläisen elinvoimaista, intohimoista tummanpunaista. Värien pohjalta katsoja voi myös tehdä omat tulkintansa moniselitteisestä loppuhuipennuksesta, jossa kuvaus tukee käsikirjoituksen harmonisuutta ja tulkinnanvaraisuutta.

* * * *
Arvostelukäytännöt

Toimituskunnan keskiarvo:3 /2 henkilöä