Elämää, ihmisiä ja itsesääliä

Kuluneet farkut, likainen villapusero ja pussillinen itsesääliä. Suurin piirtein näistä rakennusaineista syntyy High Fidelityn päähenkilön Rob Gordonin (John Cusack) vetovoima. Naissuhteissaan jatkuvasti epäonnistuva Rob omistaa nuhjuisen levykaupan, joka on erikoistunut vanhoihin kunnon vinyylilevyihin. Kaupan henkilökuntaan kuuluu omistajan lisäksi kaksi epäsosiaalista hemmoa, ujo Dick (Todd Luiso) ja itsekeskeinen suunsoittaja Barry (Jack Black). Varsinkin Barry on erikoistunut kauppaan eksyvien keskiluokan edustajien kiusaamiseen.

© 2000 Touchstone PicturesKun Rob tulee jälleen kerran jätetyksi alkaa syöksy hänen itseanalyysiinsä. Hän on tullut siihen vaiheeseen, jossa koulut on kauan sitten keskeytetty ja nuoruuskin alkaa olla takanapäin. Perheen perustamisesta on kuitenkin turha haaveilla, kun onnistunut seurustelusuhdekin tuntuu mahdottomalta. Niinpä Rob turvautuu itsesäälin mainioon voimaan ja alkaa analysoida, mikseivät hänen ihmissuhteensa ole onnistuneet. On aika selvittää mikä on Robin erojen top 5.

© 2000 Touchstone PicturesHigh Fidelity perustuu Nick Hornbyn menestyskirjaan Uskollinen äänentoisto. Kirjan tapahtumat on tosin siirretty Lontoosta Chicagoon. Kirjan amerikkalaistaminen on onnistunut varsin kivuttomasti, eikä Lontoon sykettä jää kaipaamaan. Sen sijaan romaanin muuntaminen elokuvaksi ei oikein toimi. Tarinankerronnasta nimittäin vastaa suoraan kameralle puhuva John Cusack. Kirjoitetussa tekstissä ja ehkä teatterissa tällainen kerronta toimii, mutta elokuvassa se on yleensä varsin kömpelöä. Olisi luullut kokeneen brittiohjaaja Stephen Frearsin keksivän luovempiakin tapoja viedä kertomusta eteenpäin, mutta valitettavasti hän on luottanut Cusackin vetovoimaan aivan liikaa. Roolistaan sinänsä hyvin selviytyvän Cusackin karisma ei yksinkertaisesti riitä jatkuvaan kuvassa kellistelyyn.

Muutenkin ohjaajan ja pääosan esittäjän roolit tuntuvat sekoavan. Elokuvan tapahtumat on siirretty Cusackin kotikonnuille Chicagoon, hän toimii elokuvan tuottajana ja kaiken huipuksi videokasetin kannessa Cusack esitellään jopa elokuvan ohjaajana! Mahtaakohan Cusack sittenkin olla tämän elokuvan varsinainen auteur?

High Fidelity on puutteistaan huolimatta varsin hauska ja aidonoloinen kertomus kolmekymppisistä ihmisistä. Pienellä hiomisella ja painotusten muuttamisella siitä olisi saattanut tulla aivan erinomainen elokuva. Tällaisena se kuitenkin tasapainoilee huumorin ja vakavan ihmissuhdedraaman rajalla saamatta oikein otetta kummastakaan. Vaikka videokasetin takakannessa sangen itsetietoisesti High Fidelityä kulttielokuvaksi mainostetaankin, ei se mielestäni sellaiseksi kohoa. Ei ainakaan top 5 -listalle.

* *
Arvostelukäytännöt

Toimituskunnan keskiarvo:2,8 /8 henkilöä