Tohtorin identiteettikriisi
Berliiniin biotekniikan konferenssiin saapunut tohtori Martin Harris (Liam Neeson) joutuu onnettomuuteen ja vaipuu koomaan. Koomasta herättyään hänelle selviää, että joku on jo saapunut hänen nimellään ja hänen vaimonsa kanssa konferenssiin. Harrisin pitäisi pystyä todistamaan olevansa aito tohtori Martin Harris, mutta Harris on hukannut henkilöpaperinsa ja hänen vaimonsa väittää, ettei ole koskaan tavannut miestä.
Unknown perustuu ranskalaisen Didier van Cauwelaertin romaaniin. Elokuvan on ohjannut espanjalainen Jaume Collet-Serra, jonka edellinen teos oli vuonna 2009 ensi-iltansa saanut kauhuelokuva Ottolapsi. Ottolapsi kärsi kömpelöstä toteutuksesta ja kuluneesta aineistosta. Samankaltaiset ongelmat vaivaavat myös Unknown-elokuvaa.
Unknown ei onnistu laajentamaan mielenkiintoista alkuasetelmaansa kiinnostavaksi kokonaisuudeksi. Eniten elokuvaa vaivaa alusta loppuun kantavan jännitteen puuttuminen. Elokuva ei osaa päättää, onko keskeisenä kysymyksenä Harrisin todellinen identiteetti vai keskitytäänkö selvittämään miksi ja miten Harrisin identiteetti on varastettu. Suunnan valitsemisen sijaan tarina etenee molempiin suuntiin yhtä kömpelösti. Harrisin identiteetistä ei koskaan synny riittävää epävarmuutta, jotta vainoharhainen tunnelma kannattelisi elokuvaa. Identiteettivarkauteen liittyvät kysymykset puolestaan ratkeavat niin satunnaisesti ja sattumalta, ettei totuuden asteittainen paljastuminen riitä pitämään elokuvaa koossa. Lopputulos on epäyhtenäinen ja harhaileva.
Tarinan kuljetuksen ongelmia pahentaa sisällön köyhyys. Unknown ohittaa kaikki identiteettiongelmiin liittyvät mahdollisuudet muutamalla lyhyellä ja irrallisella keskustelulla hulluudesta ja totuuden luonteesta. Alkuasetelman viehätyksen laantuessa elokuva ei edes pyri syventämään temaattista käsittelyään, vaan turvautuu toinen toistaan hölmömpiin ja väkinäisempiin juonenkäänteisiin. Loppua kohden keinotekoiset käänteet uhkaavat paitsi tarinan uskottavuutta myös elokuvan sisäistä logiikkaa.
Unknown jää jäsentymättömäksi ja teennäiseksi elokuvaksi, joka ei onnistu tarjoamaan edes mieleenpainuvia hetkiä. Toimintakohtaukset ovat tavanomaisia ja mielikuvituksettomia, eikä yksikään henkilöhahmoista ole erityisen muistettava. Mielenkiintoisesta lähtökohdasta huolimatta tuloksena on ontto ja tyhjänpäiväinen elokuva.
Toimituskunnan keskiarvo: 2,3 / 4 henkilöä
Seuraava:
Heartbreaker
Viehättävät yksityiskohdat ja hyvin rakennetut henkilöhahmot tuovat elokuvaan aitoa sydämellisyyttä.
Edellinen: Paul
Nokkela buddy-komedia scifin viitekehyksessä.