Liam Neesonin rutiinityö
Robert Lorenz on luonut uraa ennen kaikkea tuottajana, mutta myös ohjaaminen ja käsikirjoittaminen luontuvat häneltä. Yhteistyökumppanina on aiemmin ollut usein Clint Eastwood, jota Lorenz ohjasi elokuvassa Takaisin pelissä (Trouble with the Curve, 2012). Liam Neesonin kanssa Lorenz on aiemmin työskennellyt elokuvaasa The Marksman (2021).
Finbar (Liam Neson) on ammattitappaja, työmaanaan Irlanti. Työnvälittäjä (Colm Meaney) välittää keikkaa, mutta Finbar mielisi jo eläkkeelle. Hän haluaisi kasvattaa kukkia ja riiustella naapurin leskirouvaa (Niamh Cusack). Vapaa-ajallaan Finbar tykkää ammuskella tyhjiä purkkeja kylän poliisin (Ciarán Hinds) kanssa. Varsin seesteistä ja rauhallista eloa, mitä nyt välillä pitää käydä hoitamassa duunit haulikolla. Finbar kuitenkin aavistelee, että joku päivä onni loppuu ja synnit lankeavat maksettaviksi. Niin sympaattisen oloinen heppu kuin Finbar onkin, on hän silti kylmä tappaja. Ohueksi selitykseksi kelpaa se, että sodan jälkeen hän ei oikein ole saanut elämästään otetta, ja vaimokin kuoli.
IRA:n terroristien – joidenkin mukaan vapaustaistelijoiden – räjäyttämä pommi Belfastissa niittää jälleen kerran sivullisia uhreja, ja asialleen omistautunut nelikko pakenee maaseudulle hieman jäähdyttelemään ja odottamaan uusia ohjeita. Joukkoa johtaa ihastuttavan kylmä ja määrätietoinen Doireann McCann (Kerry Condon), nainen, jonka nenille ei hypitä. Kaikkien onnettomuudeksi porukka majoittuu Finbarin naapuriin, ja eräs miekkosista vieläpä ahdistelee naapurin pikkutyttöä Moyaa (Michelle Gleeson). Siitä ei Finbar tykkää. On aika tarttua haulikkoon, nyt hyvän asian puolesta. Finbar kyllä yrittää olla sovitteleva, mutta pedofiili-terroristi on sentään hoidettava pois päiviltä.
Vaikka juonikuvio antaisi olettaa, että kyseessä on jälleen uusi action-pakattu tapporalli tyyliin Taken-elokuvat tai Commuter (2018), aivan sellaisiin ulottuvuuksiin ei In the Land of Saints and Sinners yllä. Tämä on sekä hyvä että huono asia, sillä huolimatta verkkaisemmasta kerronnasta kuin edellä mainituissa tapa minkä kerkeät -iloitteluissa, perusjuoni ei ole sen syvällisempi. Elokuva ei myöskään tarjoa mitään uutta Liam Neesonin uralla. Upea näyttelijäkaarti menee hieman hukkaan, kun välejä aletaan selvitellä aseellisesti, ja huomio keskittyy ammuskeluun ja kuolemiseen.
Liam Neeson on kuitenkin näyttelijä, jonka työskentelyä on aina ilo seurata. Jo aiemmin mainittu Clint Eastwood on hyvä vertailukohta, molemmat ovat miehiä, joiden preesens kameran edessä on niin vahva, että pieni silmäkulman värähdys riittää kertomaan kaiken tarpeellisen. Neesonin kasvoilta kuvastuvat kaikki maailman murheet, jotka hän kantaa vaikertamatta. Neeson onnistuu herättämään sympatioita jopa kylmäverisenä ammattitappajana, kuten nyt In the Land of Saints and Sinners -elokuvassa, joka on sielultaan Irlannin pastoraalisiin maisemiin sijoitettu western, jossa pahat ja syntiset kohtaavat kaltaisensa.
Toimituskunnan keskiarvo: 3 / 2 henkilöä