Geisha-kulttuuria Hollywoodin tapaan
Amerikkalaisilla on mielenkiintoinen tapa kuvata vieraita kieliä – he muuttavat ne aksentilla puhutuksi englanniksi. Ilmiö näkyy päivittäin jenkkien uutiskanavilla, joissa haastatellut ulkomaalaiset saavat sanansa kuuluville ainoastaan dubbauksen kautta. Espanjalaisten kommentit kuullaan englanniksi espanjalaisella aksentilla ja ranskalaisten vastaukset ovat englantia ranskalaisittain Ilmankos huonon englannin sanotaan olevan maailman yleisin kieli.
Geishan muistelmat paljastuu Hollywood-tuotannoksi jo elokuvan ensimmäisillä minuuteilla juuri kielen takia. Japanilaista kulttuuriperintöä esittelevässä elokuvassa nimittäin puhutaan vieraita kieliä amerikkalaiseen tapaan, tällä kertaa englantia japanilaisittain murtaen. Tai ehkäpä aksentti on kuitenkin kiinalainen, sillä geisha-naisten esittäjiksi on syystä tai toisesta valittu kiinalaisia näyttelijöitä. Ehkä jenkkilästä katsottuna kiinalaiset edustavat riittävän hyvin japanilaistakin kansaa, ovathan molemmat maat siellä jossain Kaukoidän suunnalta.
Arthur Goldenin vuonna 1997 ilmestyneeseen kirjaan Geishan muistelmat perustavan elokuvan luulisi olevan upea elämys. Japanilaista geisha-kulttuuria valottava romanttinen eepos oli kaksi vuotta The New York Timesin bestseller-listalla ja sitä käännettiin 32 kielelle. Elokuvaversio on kuitenkin pettymys. Enkä tarkoita niitä perinteisiä taisteluja siitä, onko kirja parempi kuin elokuva vai toisinpäin, sillä tämä elokuva on ihan vain elokuvanakin pettymys.
Tarina sijoittuu 1930-luvun Kiotoon ja sen geisha-kaupunginosaan Gioniin. Yhdeksänvuotias Chiyo myydään erääseen alueen monista geishataloista, jossa hän joutuu palvelijan rooliin. Tyttönen kuitenkin haaveilee pääsystä geisha-oppiin ja unelmat toteutuvatkin geisha Mamehan ottaessa hänet suojatikseen. Alkaa ankara koulutus geishojen jaloihin taitoihin. Keskusteleminen, tanssi ja musisointi sekä miesten miellyttäminen monin eri tavoin ovat geishan tärkeitä taitoja, joskin merkittävää on myös ornamentinomainen kauneus. Geishojen maailmassa kilpailu on kovaa ja vihamiehiä syntyy väistämättä. Toisaalta myös rakkauden tunteiden kanssa on taisteltava, sillä geisha ei ole vapaa toteuttamaan omia mieltymyksiään.
Chicago-musikaalin ohjaaja Rob Marshall on pannut parastaan tässäkin elokuvassa. Valitettavasti yritys ei kuitenkaan ole onnistunut. Dialogi on kielivalinnan vuoksi töksähtelevää ja luonnotonta, eivätkä näyttelijät selvästi pysty antamaan kaikkeaan vieraan kielen välityksellä. Erinomainen lavastus ja puvustus satoine kimonoineen kyllä antavat elokuvalle upeat puitteet, mutta lopputulosta vaivaa tekotaiteellisuus, joka etäännyttää katsojan. Kun tarinakaan ei varsinaisesti imaise mukaansa, jää katsoja hämmästelemään vain kliseistä elokuvakerrontaa. Esimerkiksi tarinan murheellista alkua tukevat vaivaannuttavan monet rankkasateet. Mahtoi Kiotossa olla 1930-luvulla paljon tulvia!
Eniten Geishan muistelmat -elokuvasta jää häiritsemään geisha-naisten roolin tulkintaan liittyvä kaksinaismoralismi. Elokuvan aikana vakuutellaan moneen kertaan geisha-instituution eroavan prostituutiosta. Geishojen sanotaan olevan taiteilijoita, ja kieltämättä heidän elämäänsä liittyykin tiettyä taiteellisuutta. Mutta kun seksiä myydään rahasta, on sitä vaikea kutsua muuksi kuin prostituutioksi. Viimeistään, kun oikeus geisha-kokelaan immenkalvon puhkaisemiseen kaupataan huutokaupassa todelliseksi geishaksi valmistumisen merkiksi, alkaa nykynaista kuvottaa.
Geishojen aidoista perinteistä viis, tässä elokuvassa geisha-kulttuuri on täysin tuotteistettua ja pohjaa vain löyhästi alkuperäiseen traditioon. Elokuva geishat ovat ohjaajan luomus, joka saa uskottavuutta kulttuurieksotiikkaan ja historiaan vetoamisesta. Vieraan kulttuurin valjastaminen Hollywoodin markkinahitiksi tuntuu kuitenkin arveluttavalta. Vielä kyseenalaisempaa on silti tämänkaltaisen naiskaupan näyttäminen valkokankaalla, samalla kun se ylevöidään visualisoinnilla ja naamioidaan kyseenalaistamattomaksi kulttuuriperimäksi. Geishan muistelmat esittää naisen lopultakin vain välineenä, koriste-esineenä ja seksileluna.
Toimituskunnan keskiarvo: 2,7 / 3 henkilöä
Seuraava:
9. komppania
Arvostelu elokuvasta 9-ya Rota / 9. komppania.
Edellinen: Tiikeri ja lumi
Arvostelu elokuvasta La Tigre e La Neve / Tiikeri ja lumi.
Tällä viikolla
Uusimmat
- Nälkäpeli: Balladi laululinnuista ja käärmeistä dvd
- The Girl with the Needle ensi-ilta
- Vihollisen vesillä dvd
- Mielensäpahoittajan rakkaustarina ensi-ilta
- MaXXXine ensi-ilta
- The Beekeeper dvd
- The Peasants – Talonpoikia ensi-ilta
- Savage Salvation dvd
- Päivät kuin unta ensi-ilta
- Kivun ja ilon työ ensi-ilta