”Mitä kipeämpi asia, sitä tärkeämpää on uskaltaa puhua siitä – nauraen”
Arto Halosen uusi elokuva sijoittuu 1980-luvun hiihtoladuille. Isänmaallinen mies on draamakomedia Toivosta (Martti Suosalo), jonka suonissa virtaa poikkeuksellisen väkevää tavaraa. Kun Suomen hiihtomaajoukkue kuulee Toivosta, he tajuavat löytäneensä kipeästi kaivatun salaisen aseen. Urakehitysnäkymät ovat huikeat, kun Toivosta tulee nuoren ja viehättävän hiihtäjälupauksen Ainon (Pamela Tola) läheinen työtoveri.
Kaikki lähti ideasta ja miten siihen sisällytetään niin sanotut. ”vaikuttamisen ja sanomisen tasot”, Halonen kertoo.
Mieleeni on jäänyt paljonkin 80-luvun suomalaisesta hiihdosta. Olen kova penkkiurheilija ja seurasin silloin tiiviisti myös hiihtoa. Muistan hyvin esimerkiksi mitalistit, varsinkin suomalaiset.
Myös hänen dokumenttinsa Sinivalkoinen valhe (2012) oli sysäys fiktion tekoon.
Sillä on ollut monenlaisia vaikutuksia jopa oikeudenkäyntiprosesseja myöten. Lyhyesti sanottuna se on avannut tietoisuutta ja ymmärrystä dopingin laajuudesta, urheilijoiden asemasta ja urheilujournalismin omintakeisista toimintatavoista. Saimme aikaan laajaa keskustelua myös ulkomailla, muun muassa Norjassa löimme elokuvan avulla ensimmäisen särön heidän illuusiokuvaansa siitä, että norjalaiset hiihtäjät olisivat puhtaita.
Sisäpiirinkin kautta
Halonen on käsikirjoittanut Isänmaallinen mies -elokuvan Helsingin Sanomien toimittaja Jouni K. Kemppaisen kanssa.
Käsikirjoitus ja henkilöhahmot syntyivät pohdintojemme tuloksena. Se vyöryi ideasta ja ymmärryksestä, että aihetta olisi tärkeää tarkastella sisäpiirin, huumorin ja vielä suuremman empatian kautta.
Roolimme käsikirjoittajina olivat tasaveroiset. Molemmilla oli tärkeä rooli. Jouni on muun muassa erinomainen dialogin ja osuvien ilmauksien kirjoittaja. Me kumpikin teimme kuitenkin perusrakennetyöstä lähtien käsikirjoitustyötä.
Kirjoitusprosessi oli hyvin hauska. Tarinaa oli hauska ideoida ja kirjoittaa. Se eteni sujuvasti ja ”hyvässä hengessä.”
Elokuva eteni tuotantoon luonnollisesti rahoitusneuvottelujen kautta. Samanaikaisesti teimme näyttelijävalintoja. Myös norjalaisia kiinnosti olla osatuottajina, mutta lopulta käännyin Suomi-Kroatia-tuotantoyhteistyön kannalle.
Toivo (Suosalo) = salainen ase?
Martti Suosalo valikoitui Toivon rooliin, koska hän tuntui alusta asti oikealta kuvaamaan suomalaista miestä.
Elokuvaa tähdittävät Suosalon ja Tolan lisäksi Janne Reinikainen, Hannu-Pekka Björkman, Mikko Kouki, Satu Paavola, Pirjo Lonka, Kari Ketonen, Lauri Tilkanen ja Katja Kuttner.
Mietimme jo käsikirjoitusvaiheessa sopivimpia näyttelijöitä rooleihin. Harkitsin muutamia rooleja pitkään, joissakin tein ratkaisun aikaisessa vaiheessa. Lopulta sain juuri ne näyttelijät jotka halusin ja olen tyytyväinen valinnoista.
Valitsen näyttelijät välillä ”sopivuuslähtökohdista” eli kuka sopii rooliin. Joskus myös koekuvausten kautta. Esimerkiksi tässä elokuvassa hiihtävät naisnäyttelijät (Tola, Paavola) tulivat koekuvausten kautta: he hiihtivät hiihtoputkessa ja tekivät monologiharjoituksia.
Oivalluksia
Elokuvan teon kaikki vaiheet olivat haastavia mutta mielenkiintoisia.
Keskittymisen pitää olla kunnossa koko prosessin ajan. Jos ”hellittää” väärällä tavalla, se näkyy heti lopputuloksessa.
Antoisinta on eri luomisvaiheisiin liittyvät oivallukset ja ymmärtämisen hetket sekä elokuvanteossa syntyvät yhteistyön hedelmät. Elokuvassa on paljon hauskoja ja haastavia tilanteita, joihin löytyy aina hyvä ja järkevä ratkaisu.
Kuvauksissa ei säästytty kommelluksiltakaan.
Esimerkiksi Slovenian kuvauksissa suuri ja tärkeä lavasterakennelma – jota oli tehty huolella pari viikkoa – särkyi myrskyssä totaalisesti klo 20.00. Sitä tarvittiin kuvauksissa seuraavana aamuna 350 avustajan kanssa. Lavasteryhmä kuljetti yön aikana Kroatian puolelta (eivät saaneet Sloveniasta hankittua) uudet aineet lavasteeseen, jota rakennettiin koko yö. Sitä maalattiin vielä pakettiautossa, jossa sitä kuljetettiin. Mahtavaa venymistä lavasteryhmältä!
Uusi näkökulma
Elokuvassa yhdistyvät draama ja komedia.
Tarvittiin uusi näkökulma vakavaan aiheeseen. Se, että myös näille asioille voi nauraa.
Isänmaallinen mies on fiktio, mutta onko siinä totta?
Tiedämme paljon aiheesta. Tämä on kuitenkin fiktio. Totuus on katsojan silmässä.
Elokuvassa on paljon sanomaa, mutta en haluaisi pureskella niitä yleisölle valmiiksi. Elokuvan kautta voi vaikkapa pysähtyä peilin eteen ja tutkiskella itseään.
Toivon, että se vapauttaa, mutta laittaa myös pohtimaan yhteiskuntamme muita osa-alueita, kuten politiikkaa, liikemaailmaa ja kulttuuria, ja miten etiikka toimii siellä.
Arvostetussa sarjassa
Isänmaallinen mies valittiin yhdysvaltalaiskriitikko Harlan Jacobsonin Talk Cinema -esityssarjaan. Elokuva sai ensiesityksensä Yhdysvalloissa 17. marraskuuta New Yorkin Lincoln Centerissä, ja se levisi yhdeksälle uudelle esityspaikkakunnalle. Talk Cinema on yhden Yhdysvaltojen tunnetuimman elokuvakriitikon vuonna 1994 perustama esityssarja, johon hän valitsee vuosittain 10–15 elokuvaa. Talk Cinema on ollut eurooppalaisille elokuville hyvä ponnahduslauta Yhdysvaltojen levitykseen.
On hieno tunne, kun leffa pääsee arvostettuun sarjaan arvostetun kriitikon valitsemana. Se avaa paljon mahdollisuuksia, kun monet jenkkilevittäjät ja arvostelijat katsovat sen.
Yhdysvaltalaiset katsojat ovat pitäneet Isänmaallisesta miehestä.
Palaute on ollut pääsääntöisesti erittäin positiivista. Katsojat tuntuvat rinnastavan oman tilanteensa elokuvan kautta: emme ole erilaisia. Se on tärkeää. Sitä pidettiin myös hauskana. Olen hyvilläni että sen huumori pelaa ulkomaillakin.
Palaute kotimaassa on pääosin positiivista. Paljon hyviä arvosteluja. Pari huonoakin, mutta asioita nähdään aina myös eri tavoin. Tavalliselta yleisöltä tullut palaute on ollut hyvin rohkaisevaa ja oivaltavaa.
Halosen edellinen fiktioelokuva Prinsessa (2010) oli myös Talk Cinema -esityssarjassa.
Puhu siitä
Doping on arka aihe.
Mitä kipeämpi asia, sitä tärkeämpää on uskaltaa puhua siitä ja mennä sitten eteenpäin. Se on välttämätöntä paranemis- ja kehitysprosessia.
Sotshin olympialaiset lähestyvät. Hiihto kiinnostaa Halosta.
Seuraan hiihtoa ainakin jonkin verran.
Hän hiihti koekuvauksissa ensimmäisen kerran vuosien jälkeen.
Se oli tosi mukavaa. Tekisi mieli jatkaa. Pitänee yrittää järjestää siihen aikaa.
Seuraavaksi?
Kehittelyasteella on muutamia hankkeita. Saa nähdä, mikä niistä menee eteenpäin. Ei niistä vielä sen enempää.
Isänmaallinen mies on Arto Halosen toinen elokuvateatterilevityksessä oleva fiktioelokuva. Prinsessa on kerännyt elokuvateattereissa yli 300 000 katsojaa ja voittanut useita palkintoja.
Lue myös
Seuraava:
Jarkko T. Laine & J-P Passi ja Ajomies
"Kolme vuotta elokuvan kanssa meni hienosti, mutta yleisön kanssa tuntui vielä toisellakin katsomiskerralla pahalta."
Edellinen: Jarmo Lampela ja Nuoren Wertherin jäljillä
"Kun kohtausta sommitellaan ja harjoitellaan, se muuttuu aina – ja harvemmin huonommaksi."
Tällä viikolla
Uusimmat
- Arto Halonen ja Jälkeemme vedenpaisumus haastattelu
- Jälkeemme vedenpaisumus ensi-ilta
- Astrid Lindgrenin joulutarinoita ensi-ilta
- Otso Tiainen ja Shadowland haastattelu
- Shadowland ensi-ilta
- Woman of the Hour ensi-ilta
- Konflikti dvd
- Quisling: Viimeiset päivät ensi-ilta
- Tiedustelijat ensi-ilta
- Epäonnistunut tyhjyys ensi-ilta