Kevyesti käsikirjoitettu kliseekokoelma viihdyttää viattomuudellaan

Ysärinostalgiasta ammentava Tuurenmäki 98 on Elisa Viihteen kevään uutuussarja.
Lauri Randlan ja Markus Aaltosen käsikirjoittamassa sarjassa seurataan suomalaisen pikkukylän elämää 1990-luvun laman jälkimainingeissa ja internet-ajan ensihämärissä peruskouluaan päättävien nuorten näkökulmasta. Käsikirjoittajista Randla on aiemminkin käsitellyt lähimenneisyyden tapahtumia aikalaisnuorten silmin. Esikoisohjauksessaan Näkemiin Neuvostoliitto Randla peilasi 1980- ja 1990-lukujen taitteen murrosta tuon ajan lasten kokemuksiin pohjautuen.

Tuurenmäki 98Tuurenmäen päähenkilö Mikael (Toni Nikka) on teini-iän ristipaineissa kipuileva tietokoneiden kanssa lahjakas mutta ihmissuhteiden parissa astetta epäonnisempi yhdeksäsluokkalainen. Mikaelin vanhemmat (Iikka Forss ja Minka Kuustonen) ovat puolestaan uutteria ja hyväsydämisiä ihmisiä, jotka lama-ajan työttömyytensä seurauksena ovat pakkoraossa alkaneet, alkujaan salaa lapsiltaan, pyörittää menestyvää strippiklubia.

Paikoin liiankin ennalta-arvattavassa juonessa Mikael rimpuilee väärinymmärryksestä toiseen. Sarjan hyväntahtoinen päähenkilö hurmaakin kömpelyydellään useita naispuolisia ikätovereitaan sekä yhden opettajan, ja saa samalla koulun pilottitakkijengin mustasukkaisen johtajan uittamaan päätään koulun vessanpöntöissä toistuvasti. Taustatukenaan ja ainoina ystävinään Mikaelilla on tunnekylmän bisnesmiesisän (Ville Myllyrinne) pikkuvanha poika Roni (Onni Vesikallio) sekä kahden isän kasvattama, kolmatta kertaa ysiluokkaa käyvä Tero (Lauri Qvick).

Tuurenmäki 98Ihmissuhdekoukeroiden ja yllättävänkin komediallisesti esitetyn koulukiusaamisen lisäksi Mikael vedetään tahtomattaan mukaan myös vanhempiensa kyseenalaisen yrityksen nettisivuvastaavaksi. Ja kun soppaan vielä lisätään Mikaelin vanhempien strippiklubin pyörittämistä varten koronkiskureilta lainaama alkupääoma sekä velanperintähommiin pestattu prätkäjengi, on kyseessä varsin sekava keitos.

Useista, osin vakavistakin käsittelemistään teemoista huolimatta Tuurenmäki 98 aukeaa ennen kaikkea viattoman viihdyttävänä ja helposti katsottavana minisarjana. Kahdeksan jakson aikana nähdään kuolemattoman ysärimusiikin säestämänä autenttista ajankuvaa niin vuosituhannen lopun suomalaisen pikkukylän raitilta, yläkoulun käytäviltä kuin erilaisten, joskin hieman stereotyyppisesti esitettyjen, perheiden ruokapöydistä.

Tuurenmäki 98Tuurenmäen tekijätiimin olisi tosin suonut panostavan näin selkeästi vuoden 1998 kevääseen sijoittuvan sarjan taustatyöhön astetta huolellisemmin. Pienet virheet yksityiskohdissa (kuten vuonna 1999 julkaistun kappaleen soiminen autoradiossa) aiheuttavat harmittavia säröjä muuten varsin eheään kokonaisuuteen.

Sarjan päähenkilön kanssa saman syntymävuoden jakavalle arvostelijalle Tuurenmäki 98 toimi tervetulleena nostalgiatrippinä teini-iän huolettomuuteen. Aikalaisten alitajuntaan lähtemättömästi syöpynyt ja sarjan tunnusmusiikkinakin toimiva modeemin valintaääni taas muistuttaa lämpimästi ajasta, jolloin internet edusti uutta uljasta tulevaisuutta, eikä pimeän verkon vaikutuksista tai keskustelupalstojen toksisuudesta osattu huolestua edes villeimmissä kuvitelmissa.

* * *
Arvostelukäytännöt