Peter Panin jäljillä
Puolen vuoden sisällä festivaalikierrokselle lasketut While We’re Young ja Mistress America (2015) todistavat, että Noah Baumbach ei ainakaan kärsi ideoiden puutteesta While We’re Youngin päähenkilön Joshin tapaan. Voimakkaasti omaelämäkerrallisia elokuvia tekevän Baumbachin kuivan humoristiset elokuvat saivat uutta keveyttä valloittavasta Francess Hasta (2012) ja siinä ihastuttaneesta Greta Gervigista. Jotain tuosta energiasta jäi yli ja sen ansiosta While We’re Young on edeltäjiään kevyempi.
Dokumentaristi Josh (Ben Stiller) jumittaa kymmenen vuotta kestäneen projektinsa kanssa odottaen katkolla olevan apurahansa uusimista. Hän törmää pitämällään luennolla nuoreen pariskuntaan, joiden ihailu saa hänet heräämään tuttujen rutiinien horroksesta. Pian Josh ja hänen vaimonsa Cornelia (Naomi Watts) viettävät kaiken aikansa Jamien (Adam Driver) ja Darbyn (Amanda Seyfried) kanssa, mutta pyyteettömältä vaikuttanut ystävyys ei tule täysin ilman vaatimuksia.
Sukupolvien välinen kuilu parikymppisten hipsterien ja nelikymppisen pariskunnan välillä näyttäytyy aluksi jyrkkänä. Menneeseen teknologiaan nostalgisesti suhtautuvat Jamie ja Darby ovat pyrkineet katkomaan riippuvaisuutensa tietoyhteiskuntaan. He innostavat Joshia ja Corneliaa irtautumaan omasta turvallisesta kuplastaan, jossa kaikki asiat ovat kauniisti paikoillaan ja saatavilla kokoajan. Nuoren pariskunnan energia muistuttaa Joshia ja Corneliaa heidän suhteensa alkuajoista ja huumaava innostus saa heidät heittäytymään uusien kokemusten äärelle.
While We’re Young ei kuitenkaan kyseenalaista sukupolvien välisiä eroja, vaan sen ikuisen nuoruuden tavoittelu saa moralistisen sävyn, mitä pidemmälle tarina etenee. Josh ja Cordelia ovat jääneet sukupolvien väliin sosiaalisesti ja taiteellisesti. Heidän näkemyksensä edustavat perinteisiä arvoja, mutta he eivät tunne olevansa kotonaan lapsiperheiden arjessa tai jaa täysin vanhoja käsityksiä elokuvan tekemisestä työyhteisönsä kanssa. Nuori energia ei kuitenkaan suojele pariskuntia vaikeuksilta, eikä alituinen uusien kokemuksien jano sähköistä heitä unohtamaan omaa todellisuuttaan hetkeä pitempään.
While We’re Youngissa vuosia yhdessä ollut pariskunta kohtaa toisensa uusina ihmisinä. Se on tarina uuden polun löytämisestä ja itsestäänselvyyksien läpinäkemisestä. Stillerin ja Wattsin välillä on lämmintä kemiaa, mutta pohtiessaan Joshin ikäkriisiä elokuva erkanee muista henkilöhahmoistaan ja jopa Wattsin Cordelia jää sivuun. Aiemminkin Baumbachin kanssa yhteistyötä tehneen Stillerin Josh on sympaattisempi ja helpommin lähestyttävä kuin Greenbergissa (2010) esiintyvä ihmiskontakteja karttava hahmo. Baumbach saakin näyttelijäkaartistaan irti hauskoja ja hiottuja roolisuorituksia, mutta Driverin ja Seyfriedin jäädessä elokuvassa taka-alalle, myös heidän tarinankaarensa jää hieman keskeneräiseksi.
While We’re Young on Baumbachin elokuvista kaupallisin. Se on myös hänen elokuvistaan tarinallisimpia ja sen rinnastukset taiteen ja elämän välillä ovat toimivia. Se ei ole yhtä kuplivan myönteinen kuvaus oman paikkansa etsimisestä kuin Frances Ha, mutta sen pinnan alta välillä pilkahtava katkeruus ja kateus eivät koskaan pääse täysin valloilleen. Vakavia ja paikoitellen jopa synkkiä teemoja mukanaan kuljettava elokuva säilyttää elämäniloisen asenteensa lievästä moralisoimisesta huolimatta.
Toimituskunnan keskiarvo: 3 / 3 henkilöä
Seuraava:
Maggie
Maggie on hiljainen (zombi)elokuva isän ja kuolevan tyttären suhteesta.
Edellinen: Spy – vakoojan asussa
Konventionaalinen agenttikomedia on hahmoistaan ja tulokulmastaan huolimatta lähinnä pikkuhauska.