CSI Saudi-Arabia

Matthew Michael Carnahanilla on ollut hyvä tuuri. Aivan eri alalla työskennellyt mies päätti syyskuun 11:n jälkeen purkaa paineitaan käsikirjoittamiseen. Vetoapuna toimi muun muassa Narcin ohjannut Joe Carnahan, joten aivan ummikkona ei velipoika Hollywoodiin tupsahtanut. Valtio-oppia aikoinaan opiskellut tulokas sai tehtäväkseen kirjoittaa Saudi-Arabiaan sijoittuvan jännärin, jonka tuottajana oli Michael Mann. Sen jälkeen Carnahanin oma näytelmäkäsikirjoituskin muokattiin elokuvaksi. Tuo alunperin näytelmäksi tarkoitettu elokuva on muutama viikko sitten ensi-iltansa saanut Lions for Lambs, ja aikaisempi jännäri on nyt teattereihin tuleva The Kingdom.

© 2007 Universal PicturesMolemmissa elokuvissa ruoditaan Yhdysvaltain toimintaa Lähi-idässä, mutta muuten elokuvat eroavat suuresti toisistaan. Lions for Lambsissa puhutaan paljon, The Kingdomissa puheet saavat jäädä toiminnan tieltä. Carnahan on jälkikäteen itsekin sanoutunut irti muutamista muokkauksista hänen alkuperäiseen käsikirjoitukseensa ja myöntänyt, että elokuva on turhan mustavalkoinen. Siinä on kuitenkin hyvätkin puolensa, ja Carnahanin tulevia tekemisiä kannattaa seurata.

Alkutekstit ovat elokuvan parasta antia, mutta tämä ei tarkoita, että loput elokuvasta olisi kelvotonta katseltavaa. Alkutekstiosuus on taidokkaasti tehty muutaman minuutin infopläjäys Yhdysvaltain ja Saudi-Arabian yhteisestä historiasta. Vaikka The Kingdom ei ole lähelläkään Syrianan tapaista monimutkaista kokonaisuutta, käydään alkujaksossa läpi oleellista tietoa, jota ei tarvitse kömpelösti paljastaa dialogin kautta.

© 2007 Universal PicturesTai ehkä aikaa on vain haluttu säästää toiminnalle. Elokuva on nimittäin sekoitus eskapistista toimintaa ja pyrkimystä vakavampaan kuvaukseen Saudi-Arabian tilanteesta. Tapahtumilla on esikuvansa oikeassa elämässä. Pääkaupunki Riadissa tehdään massiivinen pommi-isku amerikkalaisten asuinalueelle. Kuin taikaiskusta Jamie Foxxin näyttelemä agentti saa tiimilleen luvan lähteä tutkimaan iskua paikan päälle, vastoin oikeusministeriön käskyä ja paikallisten toiveita. Näitä taikaiskuja on elokuvassa useampiakin, kun neljän hengen agenttijoukko näyttää vastentahtoisille saudeille miten rikoksia tutkitaan oikein.

Ylivertaisten taitojen esittelyn ja toiminnan lisäksi The Kingdomissa on kuitenkin surumielinen alavire. Mielikuvaa asioiden paranemisesta ei yritetä luoda eikä myöskään yritetä uskotella, että yksi tapaus vaikuttaisi yhtään mihinkään. Paitsi väkivallan kierteen jatkumiseen.

Outo ympäristö sekä poliittinen ulottuvuus ovatkin ne asiat, jotka erottavat elokuvan mistä tahansa CSI-tyyppisestä rikossarjasta. Näyttävämpi The Kingdom tietysti on, mutta se yksinään ei pelasta paljoa. Ohjaaja Peter Berg on omaksunut hyvin Bourne-elokuvissa käytetyn heiluvan kameran ja sen aikaansaaman immersion tunteen. The Kingdom ei silti ole erityisen mukaansatempaava. Ehkä käsikirjoitusta on suoraviivaistettu vääristä kohdista, sillä henkilöistä vain muutama herättää mitään tunteita. Tällöin taitavinkaan kuvaus ei auta jännitteen luomisessa.

* *
Arvostelukäytännöt

Toimituskunnan keskiarvo:2 /5 henkilöä