Menestystä toistamassa

Taneli Mustonen vaikuttaa uupuneelta. Takana ovat kahden elokuvan tuotannot, ja viimeisimpänä ponnistuksena raskas pressikiertue, jolla ohjaaja ja tähdet ovat markkinoimassa uusinta Luokkakokous-komediaa. Samaan aikaan Mustonen on joutunut raivaamaan kalenteriinsa tilaa myös Hollywood-matkoille. Ohjaajan ura on ottanut viimeisen parin vuoden aikana aimo harppauksen eteenpäin.

Ensimmäisen Luokkakokouksen (2015) aikaan Mustonen oli asennoitunut tekemään jotain uutta kotimaisen elokuvan kentässä, eli Hangover-henkisen törkykomedian. Paineet olivat kovat, mutta niin oli myös helpotus, kun Suomen suosituimpien hauskuuttajien – radiojuontaja Jaajo Linnonmaan, stand up-koomikko Sami Hedbergin ja näyttelijä Aku Hirviniemen – tähdittämästä elokuvasta tuli odottamattoman suuri kassamagneetti.

Taneli MustonenEnsimmäisessä oli kovat paineet siitä, miten tämä tulee toimimaan. Etsimme omaa polkuamme. Tässä jatkoimme siitä, mihin edellisessä osassa jäimme ja siihen oli helppo uida sisään. Meillä ei ollut samanlaisia haasteita kuin ensimmäisessä osassa.

Helmikuussa 2015 ensi-iltansa saanut Luokkakokous keräsi teattereissa yli 500 000 katsojaa. 2000-luvulla enemmän katsojia on kerännyt vain Pahat pojat (2002), joka sekin on Luokkakokouksen tavoin Solar Filmsin tuotantoa.

Kiireinen vuosi

Kesällä teattereissa nähtiin Mustosen vuoden ensimmäinen elokuva, slasher-kauhuleffa Bodom. Toisin kuin Luokkakokous, se sai suomalaiskriitikoilta lämpimän vastaanoton ja 60 000 katsojaa. Luokkakokouksen jatko-osaa ja Bodomia Mustonen työsti osin samaan aikaan.

Alan termi taitaa olla back to back. Ei ihan mennyt kuitenkaan niin, että olisi loppunut yhdet kuvaukset ja alkanut uudet. Bodomin leikkaus ja jälkityöt tehtiin samaan aikaan Luokkiksen esituotannon kanssa, Mustonen kertoo.

Kevät oli raskas. Aloitimme kuvaukset huhti–toukokuussa. Jengi oli kuitenkin tuttu. Koska minulla oli mukana sama työryhmä, työskentely oli hiukan helpompaa.

Ajan säästämiseksi elokuvan raakaleikkaus tehtiin kuvausten kanssa päällekkäin.

Taneli MustonenLeikkaaja Aleksi Raini leikkasi elokuvaa eteenpäin sitä mukaa, kun materiaalia sai. Meillä oli ekasta kuvauspäivästä lähtien täysleikkaus päällä, mikä oli minulle uusi kokemus. Se toimi, koska meillä oli vanha leikkaaja ja luottotiimi mukana. En ole koskaan aiemmin ollut siinä tilanteessa, että minulla olisi ollut vain viikkoa kuvausten päättymisen jälkeen ensimmäinen leikkausversio katsottavana. Ensimmäinen kokonainen leikkausversio on yleensä elokuvaa hirveimmillään, joten sen saaminen valmiiksi näin pian nopeutti elokuvan valmistumista merkittävästi.

Edellisen elokuvan tavoin myös uusin Luokkakokous on paljon velkaa tanskalaiselle Klassefestenille, jonka käsikirjoitukseen Mustosen kynäilemä suomenkielinen versio perustuu. Luokkakokous 2 perustuu Klassefestenin jatko-osaan, mutta projektin alkuvaiheensa Mustonen ei meinannut uskoa suoraan käännökseen.

Hahmot olivat jo lähteneet niin omille teilleen, ettei pelkkä käännös toiminut. Haasteena oli, että meidän piti saada nämä meidän hahmot sopimaan tähän käsikirjoitukseen rikkomatta mitään. Oli sellaisia jaksoja, joiden emme uskoneet sopivan elokuvaan, menevän Suomessa läpi tai sopivan meidän hahmojemme maailmaan. Esimerkiksi prätkäkerho on sellainen, joka on selvästi meidän omaa.

Luokkakokous 2Aina tietysti asioita muuttuu, kun tekstiä siirretään kankaalle. Halusin säilyttää sen, ettei roisius tarkoita, että elokuvaan ei voisi jättää väliin herkkyyttäkin. Ei ole olemassa mitään rajoja. Tykkäsin siitä raikkaudesta, että höhlistä asioista voi tehdä hauskoja viemällä ne tarpeeksi pitkälle.

Esimerkiksi Sami Hedbergin hahmo on uudessa elokuvassa aiempaa paremmin kirjoitettu. Koomikon esittämä Antti on tällä kertaa selvemmin traaginen hahmo, jolle on kirjoitettu jopa pätevää draamaa sisältävä bussipysäkkikohtaus. Käsikirjoitusta ei voinut kääntää suoraan, sillä hahmon piti muistuttaa Hedbergiä.

Tanskalaiselokuvassa Andersin hahmo haluaa kyllä rakkautta, mutta hahmo on erityyppinen kuin Samin, sellainen aggressiivinen.

Elokuvan alussa Hedbergin esittämä Antti vaikuttaa täysin syrjäytyneeltä. Hän elää kotonaan verhojen takana, toimettomana kirjoihinsa uppotuen – ne käsittelevät lähinnä seksiä ja naisia. Matkan aikana hän löytää jälleen voimaa ja uskoa tulevaisuuteen.

Samin hahmo on läheinen, koska siihen on niin helppo samaistua. Vuodet kuluvat, mutta hän ei oikein saa elämästä kiinni. Kuka tahansa, joka on joskus tullut jätetyksi, voi samaistua noihin tunteisiin.

Välivuosi vai jotain muuta

Viimeistään Bodomin myötä kansainväliset portit ovat auenneet Mustoselle, joka jo ensimmäisen Luokkakokouksen myötä rankattiin Varietyssa yhdeksi lupaavimmista nuorista pohjoismaisista ohjaajista. Kauhuelokuvamenestyksen takia ohjaajaa edustava William Morris Endeavor -agentuuri on alkanut markkinoida häntä elokuvakaupungissa. WME on alansa suurin toimija, joka edustaa monia Hollywood-tähtiä.

Taneli MustonenNyt on oman työuran kiinnostavimpia aikoja. Bodom sai Hollywood Reporterista jos ei nyt ylistävän niin erittäin positiivisen arvostelun ja sillä seurauksella William Morris on puskenut minua erittäin kovasti siellä. Tämän (Luokkakokous 2) jälkeen aioin pitää ensi vuonna sapattia, mutta tietenkin tämä on sellainen tilaisuus, että pitää katsoa rauhassa, jos olisi jotain tulossa.

Varsinaisia tulevia projekteja Mustosella ei vielä ole.

Siirsin yhden projektin pois ensi vuodelta. Se on isotöisempi koko perheen seikkailu, josta olen todella innoissani. Odotan, että pääsen taas tekemään lapsille juttuja, ensimmäisen Ella ja kaverit -elokuvan (2012) ohjannut Mustonen kertoo.

Myös kansainväliselle uralle lähteminen on vakavasti otettava vaihtoehto.

Meillä on muutama projekti oman tuotantoyhtiöni Donin kanssa – toiseen maailmansotaan sijoittuva scifi-hanke ja yksi kauhuleffaprojekti. Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se, ettemme tiedä, teemmekö niitä Suomessa vai tehdäänkö ne jossain muualla. Siinä ollaan tällä hetkellä.



Lue myös