Nyt on Päätalon aika

Hannu Kahakorven elokuva Päätalo tarttuu Kalle Päätalon elämänvaiheisiin ja kuvaa, kuinka kirjailijanurasta haaveillut rakennustyömies saavuttaa unelmansa kovan työn ansiosta.

- Elokuva ei ole virallinen tutkintapöytäkirja Kalle Päätalon vaiheista, vaan tarina selviytymisestä, intohimoista ja haaveista, joiden toteuttaminen on viedä miehen hengen. Päätalo onnistui toteuttamaan haaveensa ja loi loistavan uran täysin toisissa hommissa kuin missä hän siihen asti oli ollut.

- Olen iloinen, että saatoimme kertoa tarinan, joka näyttää, että ihmiselämässä on toivoa. Kalle Päätalo edustaa esimerkkiä, että täytyy vaan yrittää jaksaa taistella huonoissakin tilanteissa.

© Juha RosenqvistPäätalo kuvaa samalla, millaista elämä oli sodanjälkeisessä Suomessa, kun koteja ja ihmissuhteita täytyi rakentaa tyhjästä.

- Olen iloinen myös siitä, että Suomessa on kiinnitetty huomiota suomalainen mies sodassa -teemaan, mistä esimerkkinä ovat useat teatteriversiot Tuntemattomasta sotilaasta. Päätalossa lähdimme näyttämään aikakautta eteenpäin ja esitimme kysymyksen, mihin miehet menivät, kun he lähtivät sodasta. Tarkoituksena oli kuvata sitä prosessia, kun koteja täytyi rakentaa tyhjästä ja ihmissuhteet solmia uudelleen kuntoon. Tähän asiaan ei ole mielestäni kiinnitetty Suomessa juurikaan huomiota.

Iijoki-sarja typistyi Päätalosta kertovaksi elokuvaksi

- Ohjaajan mukanaolo käsikirjoitusvaiheessa ei ole aina välttämätöntä. Tämän elokuvan kohdalla se kuitenkin oli sitä, sillä tarina ei olisi muuten tullut kerrotuksi.

Kahakorpi olisi halunnut tehdä laajemman Iijoki-sarjan, mutta rahoituksen puutteen vuoksi projekti muuttui Kalle Päätalon yhdestä elämänvaiheesta kertovaksi elokuvaksi.

© Juha Rosenqvist- Alkuperäinen tarkoitus oli kuvata laajemman Iijoki-sarjan kautta itsenäisen ajan Suomen historiaa ja tulla henkilökuvan kautta lähemmäksi nykypäivää. Kun projekti ei ottanut tuulta alleen, minua jäi kaivelemaan, etten pääse toteuttamaan menneen maailman kuvaamista.

- Ajattelin että en luovuta, joten otin tarinan ytimen ja päätin toteuttaa elokuvan metsätyömiehestä, jonka haaveena on ollut lapsesta asti tulla kirjailijaksi. Tämä meni rahoittajille läpi.

Rahoituksen selvittyä käynnistyi varsinainen käsikirjoitusvaihe, johon osallistuivat Miisa Linden ja Elina Halttunen.

- Miisa Linden oli tekemässä ensimmäistä versiota ja kun selvisi, että Matila Röhr Productions ottaa elokuvan tuotantoonsa, teki Elina Halttunen lopullisen silauksen käsikirjoitukseen. Tuottajilla oli omia painotuksia elokuvan suhteen, mutta muuten Elina sai työskennellä käsikirjoituksen kanssa varsin itsenäisesti.

Näyttelijä ohjaajana

- Henkilökuvat kiinnostavat minua. Olen itse näyttelijä ja minua kiinnostaa näyttelijätyö ja roolien elävyys, joiden kautta tarinaa voi kertoa mahdollisimman rikkaasti.

Miten oma näyttelijätausta näkyy sitten näyttelijöiden ohjaamisessa?

- Annan näyttelijöille ehkä enemmän liikkumatilaa. Tiedän miltä heistä tuntuu ja mitä elementtejä työssä vaaditaan. Annan työhön vaadittavan rauhan, jolloin he voivat näyttää mitä he osaavat. Olen eräänlaisessa stand by -tilassa valmiina auttamaan heitä. Mikäli tulee tulkintaeroja, niin silloin on vain puututtava tilanteeseen.

Kai Lehtisen valinta Kalle Päätalon rooliin ei ollut itsestään selvä asia. Lopulta asiat loksahtivat kuitenkin paikoilleen yllättävän vaivattomasti.

- Kai Lehtisen valinta Kalle Päätalon rooliin oli ahaa-elämys. Epävarman prosessin aikana en ollut tarkoituksella miettinyt roolitusta, mutta tuotantopäätöksen tultua julki projekti lähti nopeasti liikkeelle.

- Tuottaja Asko Apajalahti on tehnyt paljon työtä Kai Lehtisen kanssa ja tunnen hänet hyvin myös itse. Emme hakeneet näköispatsasta, mutta lopulta saimme kaverin joka on mennyt Päätalon nahkoihin.

Elokuvallisuus

Hannu Kahakorpi on tehnyt pitkän ja monipuolisen uran television puolella, niin kameran edessä kuin takanakin. Parhaiten hänet tunnettaneen Kotikadusta, jota Kahakorpi on tuottanut ja myös itse sarjassa näytellyt. Valkokangaselokuva oli ohjaaja-Kahakorvelle uusi aluevaltaus.

© Juha Rosenqvist- Minusta oli hauska nähdä, että elokuva on elokuvaa ja tv-juttu tv-juttua. Elokuva esitetään valkokankaalla, mikä vaatii erilaisia toimenpiteitä määrätyissä asioissa. Perusasiat ovat tietenkin samoja eli tarina täytyy pystyä kertomaan mahdollisimman hyvin, mutta elokuvan 100 minuuttia on pitkä aika tarinan kertomiseen.

Koska Päätalo on ohjaaja Kahakorven ensimmäinen pitkä elokuva, aiheutti asia ylimääräistä huulenheittoa tuotantoportaassa.

- Sain lempeää palautetta ensimmäisen elokuvan tiimoilta. Odotin mielenkiinnolla, kun ensimmäiset materiaalit lähtivät Taivalkoskelta Helsinkiin, että mitä tuottajat sanovat kuvanlaadusta. Kyllä se kuulemma ihan elokuvalta näytti!



Lue myös