Minä en ole tyttö

Koulukiusatun pikkupojan ja vampyyrin ystävyys ruotsalaisessa kerrostalolähiössä kuulostaa teemalta, joka on miinoitettu epäonnistumisen mahdollisuuksilla. John Avjide Lindqvistin menestysromaaniin perustuva kauhuelokuva Ystävät hämärän jälkeen onnistuu kuitenkin ohittamaan kaikki ilmiselvät sudenkuopat. Se on hämmentävä teos, jossa arki ja fantasia kulkevat täydellisessä tasapainossa. Lindqvist tiivisti omasta kirjastaan käsikirjoituksen elokuvaan, jonka on ohjannut Tomas Alfredson.

Ystävät hämärän jälkeenTarinan päähenkilö on aneeminen 12-vuotias poika Oskar, joka kärsii ankarasta koulukiusaamisesta. Hän on kiinnostunut murhista ja väkivallasta, ja haaveilee kostosta kiusaajilleen. Oskarin naapuriin muuttaa isänsä kanssa asuva, samanikäinen tyttö Eli. Lapset kohtaavat toisensa kerrostalon pihassa, ja kahden kummallisen ja hyljeksityn hahmon välille syntyy välitön yhteys. Oskarin uusi ystävä on varsin poikkeuksellinen tyttö. Hän ei palele pakkasessa, ei syö karkkia ja haisee pahalle. Samaan aikaan lähiseudulta löydetään nuoren pojan kuivaksi valutettu ruumis, mikä saa paikalliset varpailleen ja katsomaan tarkemmin jälkikasvunsa perään.

Ystävät hämärän jälkeen kertoo vakavasti koulukiusaamisen seurauksista keskittyen nuoren pojan turmeltuneeseen mieleen. Väkivallan uhan alla elävä Oskar keräilee lehtileikkeitä kuolemista ja murhista, ja hänen enkelimäisen ulkokuorensa sisään on pakkautunut valtava määrä ahdistusta, joka muovautuu sairaalloisiksi kuvitelmiksi. Väkivallan itseensä imevä suloinen mielikuvituskaveri kuulostaa silkalta säikähtäneen mielen tuotteelta, mutta Oskarin kohdalla kyse on jostain paljon todellisemmasta.

Valkokankaalla Ystävät hämärän jälkeen on verisyydessään ja synkkyydessäänkin siistitty versio kirjan suttuisesta ja inhottavasta maailmasta. Vampyyreihin olennaisesti kuuluva voimakas seksuaalisuus on tarinassa kiteytetty Elin isänä esiintyvään Håkaniin. Kirjan sivuilla hän on iljettävä pedofiili, joka himoitsee ikuiseen varhaiskypsyyteen tuomittua Elia. Elokuvassa motiivit ovat epäselvempiä, mutta rakkaudesta Håkan kuitenkin tekonsa suorittaa.

Ystävät hämärän jälkeenYstävät hämärän jälkeen ei pyri modernisoimaan vampyyreita kerrostalolähiöön sopiviksi, vaan päinvastoin osoittaa näiden klassisten hahmojen ajattomuuden voiman. Vampyyri voi auttaa ihmistä tämän lapsuutta varjostavassa ongelmassa, mutta samaan aikaan olla ajasta ja paikasta toiseen ajelehtiva sieluton hahmo, jonka ainoa intohimo on elävänä pulppuava veri. Tarinassa pahuus on voima, joka ei ole ihmisissä itsessään, vaan siinä mitä he tekevät toisilleen. Ikätovereiden suorittamat, Oskariin kohdistuvat julmuudet saavat kaiken muun väkivallan näyttämään tarkoituksenmukaiselta.

Elokuvan alkuperäinen nimi Låt den rätte komma in viittaa vampyyreiden vaikeuteen astua kutsumatta ovesta sisään. Kohtaus, jossa Eli havainnollistaa myytin taustan, on hieno esimerkki elokuvan herkästä ja visuaalisesta kauhusta. Tapahtumat sijoittuvat ankeaan 1980-luvun tukholmalaislähiöön, jossa hikiset juopot istuvat likaisissa kaljakuppiloissa ja köyhät ihmiset tuijottavat telkkaria rumissa vuokra-asunnoissaan. Minimalistiset erikoisefektit antavat tilaa pääparille, yliluonnollisille lapsinäyttelijöille, jotka valoa ja pimeyttä symboloivalla vastakohtaisuudellaan luovat elokuvan vaikuttavimman tehosteen.

* * * *
Arvostelukäytännöt

Toimituskunnan keskiarvo: 4 / 13 henkilöä


Film trailers by Filmtrailer.com