No mo’ Robert Redford
Afroamerikkalainen Gordon Parks, kirjailija, valokuvaaja ja tunnettu yhteiskunnallinen kommentaattori ohjasi toisen fiktioelokuvansa Shaftin vuonna 1971 ollessaan 59-vuotias. Filmin avaus on vaikuttava. Kaupungin ruuhkaliikenteen metelin kuuluessa taustalla kuvataan elokuvateattereiden kylttejä, jotka pursuavat arjalaisten miesjulkkisten nimiä. Kamera poimii kadulta mustan miehen: nahkarotsi, style afrokampaus, tiukka kävelytahti. John Shaft. Mr Cool. Isaac Hayesin säveltämän biisin alkubiitti kajahtaa soimaan ja kankaalle rävähtää teksti: SHAFT. Tämä on mustan miehen elokuva.
Ernest Tidymanin romaanin filmatisointi on 70-luvun blaxploitaatio-tekeleiden jykevä kulmakivi, klassikon maineensa ansainnut, yhä makeasti rullaava teos. Kertomus mustasta poliisietsivästä, joka elää enemmän vaistonsa ja moraalinsa kuin pilkkua nussivien lakipykälien mukaan, pistää konnat kärsimään ja naiset voihkimaan, oli aikansa kassamenestys ja toimi näin tyylikkäänä afroamerikkalaisen elämänmuodon puheenvuorona. Richard Roundtree piirtää panokonekyttäroolinsa aivan helvetin seksikkäästi. Parhaat repliikit kuuluvat itseoikeutetusti hänelle ja näyttelijän asenteen edessä kalkkinaama kuin kalkkinaama saa nöyrtyen siirtyä nurkkaan runkkaamaan.
Gordon Parksin ohjaus huokuu samaa dynaamista katuiskevyyttä kuin saman vuoden toinen poliisielokuva, William Friedkinin upea Kovaotteiset miehet, jota Ernest Tidyman oli myös kirjoittamassa. Shaftin kameraliikehdinnässä on osuvaa groovea. Mitenkään merkittävien ontologisten tasojen ympärille ei Shaft, ainakaan tietokoneilla pelleilevälle kalkkinaamalle, avaa keskustelua. Pointti on asenteessa ja sen kuuluvuudessa. Siihen ei vaadita karamellivärejä tai paljon tuohta, joita molempia tuhlailtiin John Singletonin hieman särmättömässä uusintaversiossa (2000). Parksin elokuva on toimivaa viihdettä. Perusteos.
Kannattaa muuten katsastaa uudelta dvd-julkaisulta elokuvan kuvauksista kertova dokumentti. Jo sen takia, että musiikkistudiossa pianon äärellä istuva, töykeän näköisen funk-bändinsä ympäröimä Isaac Hayes on mustine aurinkolaseineen ja "yeah"-kommentteineen saumattoman porno!
DVD / kuva: (a-puoli) 4:3 FullFrame 1.33:1, (b-puoli) 16:9 Widescreen 1.85:1; ääni Dolby Digital; tekstitetty (elokuvaa voi katsoa ilman tekstitystä); special features: Cast & Crew, "Soul In Cinema: Filming Shaft on Location" (11 min); Awards, Theatrical Trailer.
Toimituskunnan keskiarvo: 2,2 / 5 henkilöä
Seuraava:
15 minuuttia
Arvostelu elokuvasta 15 Minutes / 15 minuuttia.
Edellinen: Syötti