Australialainen rikoswestern pohtii alkuperäiskansojen asemaa
Mystery Road (2013) edustaa australialaista indie-elokuvaa mielenkiintoisella tavalla. Ohjaaja Ivan Sen on korostetusti indie-ohjaaja. Hän aloitti uransa pienimuotoisten dokumenttien parissa ja on jatkanut fiktiopuolen elokuvissa samankaltaisella kokonaisvaltaisella ja intiimillä otteella. Hän pitää langat omissa käsissään ja paitsi ohjaa, myös käsikirjoittaa, kuvaa, editoi ja jopa säveltää musiikin elokuviinsa.
Sen on myös kokeillut erilaisia genrekerronnan muotoja ja hänen tuotantonsa sisältää niin romanttista draamaa (Beneath Clouds, 2002) kuin tieteiselokuvaa (Dreamland, 2009). Mystery Road on puolestaan nykywestern, joka yhdistää toisiinsa rikostrillerin ja lännenelokuvan piirteitä. Sen selkeimpänä esikuvana voidaan pitää Coenin veljesten Menetettyä maata (No Country for Old Men, 2008).
Mystery Road kertoo aboriginaalista etsivästä Jay Swanista, joka palaa kaupungista syrjäiselle kotiseudulleen ja alkaa tutkia teinitytön murhaa. Samoin kuin suurin osa muistakin Senin elokuvista, myös tämä ohjaus käsittelee maaseudulla asuvia alkuperäisyhteisöjä. Tarina nostaa esille australialaisen (ja globaalin) kulttuurin kipeitä kysymyksiä rasismista ja rakenteellisesta syrjinnästä, kuten taloudellisesta ja sosiaalisesta epätasa-arvosta ja luottamuksen puutteesta yhteisöjen ja (valkoisten) auktoriteettien välillä.
Itsekin alkuperäiskansayhteisöön kuuluva etsivä joutuukin toimimaan eräänlaisena välittäjähahmona yhteisöjen välillä, mikä on tuttu ratkaisu lännenelokuvista. Roolia esittää suorituksestaan palkittu Aaron Pedersen, joka on itsekin aboriginaalitaustainen. Elokuva rakentuu vahvasti Pedersenin varaan ja hän on läsnä melkeinpä jokaisessa kohtauksessa. Hänen hienovarainen ilmaisunsa ja hahmon lakoninen huumorintaju kannattelee elokuvaa.
Elokuvalla onkin erittäin mielenkiintoiset lähtökohdat ja sen yhteiskunnallinen ja poliittinen sanoma on edelleen erittäin ajankohtainen. Harmillista on kuitenkin, että hitaan kerronnan ratkaisu ei ole aina toimivin. Päätös kasvattaa jännitettä hienovaraisesti johtaa myös tyhjäkäyntiin ja kerronta jää ohueksi hukaten toisinaan katsojan keskittymiskyvyn.Päähenkilö Swanin cowboy-tyylinen pukeutuminen vahvistaa lännenelokuvakytköksiä. Samoin valitusta genrestä kielii maalaileva ja ajaton maisemankäyttö, joka horisonttiotoksineen ja auringonlaskuineen muistuttaa myös australialaisen Mad Max -elokuvasarjan visuaalisuutta. Klassista lännenelokuvatunnelmaa haetaan myös hitaasta kerronnasta, jossa tarina rakentuu hiljalleen henkilöhahmojen kokemusten kautta.
Kerronnan ongelmista huolimatta Mystery Roadista on tullut osa australialaista mediamaisemaa. Se innoitti itselleen Senin ohjaaman jatko-osan Goldstone (2016) ja spin-offina televisiosarjan Mystery Road, josta pyörii parhaillaan toinen tuotantokausi. Pedersen on jatkanut rooliaan australialaisena aboriginaalicowboyetsivänä näissä tuotoksissa. Tässä suhteessa alkuperäinen versio on mielenkiintoinen katsaus australialaiseen nykyelokuvaan, jossa pyritään tuomaan genreratkaisujen kautta laajalle yleisölle nähtäväksi sekä indie-elokuvan tyyliä että poliittisuutta.
Mystery Road We Are One -festivaalin ohjelmistossa 7.6.2020: YouTube (8.05 AM EST, 15.05 Suomen aika).
Seuraava:
Capone
Al Caponen viimeisen elinvuoden staattinen kuvaus painottaa perheen merkitystä hajoavan gangsterin mielelle.
Edellinen: Kultainen hansikas
Sarjamurhaaja Fritz Honkan filmatisointi ei säästele brutaaleja yksityiskohtia, mutta jää sisällöltään ontoksi.
Tällä viikolla
Uusimmat
- Carry-On dvd
- Kraven the Hunter ensi-ilta
- Taru sormusten herrasta: Rohirrimin sota ensi-ilta
- Greedy People dvd
- Amadeus – ohjaajan versio ensi-ilta
- Drive-Away Dolls dvd
- The Monk and the Gun ensi-ilta
- Arto Halonen ja Jälkeemme vedenpaisumus haastattelu
- Jälkeemme vedenpaisumus ensi-ilta
- Astrid Lindgrenin joulutarinoita ensi-ilta