Hämärän satumailla
Harvasta on Clint Eastwoodiksi. Tekemään elokuvahistoriaan jäävän uran kameran molemmilla puolilla. Yrittäjiä kyllä riittää. Viime vuosina useampikin tunnettu näyttelijä on kokeillut elokuvan ohjaamista niin meillä kuin maailmalla. Hollywood-tähdistä kiinnostavimpiin yrittäjiin on lukeutunut monipuolisia rooleja tehnyt Ryan Gosling, jonka esikoisteos Lost River vaikutti ennakkoon potentiaaliselta onnistujalta.
Ohjaamisen ohella Gosling myös käsikirjoitti esikoisteoksensa tarinan. Lopputuloksen perusteella kamera näyttäisi sopivan Goslingin käteen kynää paremmin. Visuaalisesti elokuvassa on voimakkaita ja tunnelmallisia kohtauksia, mutta tarina on vähän siellä ja täällä haparoivaa aikuisten satuilua.
Lost River kertoo äidistä ja tämän aikuisesta pojasta. He asuvat autioituvalla seudulla, josta osa on peittynyt tekoaltaan alle. Kumpikin yrittää selvitä tahollaan ja kerätä samalla rahaa pelastaakseen talonsa pakkolunastukselta.
Vaikka tapahtumien tarkempi aika ja paikka on häivytetty pois, viime vuosien talouskriisi kiinteistökuplineen on vahvasti läsnä. Yhteiskunnalliset teemat jäävät kuitenkin syventämättä, kun tarina risteilee päähenkilöidensä myötä mitä moninaisimmille sivupoluille.
Lost River on kummallinen yhdistelmä John Boormanin Syvänjoen realismihakuista mielenmaisemaa ja David Lynchin surrealismista kumpuavia outoja hahmoja. Näitä kahta jokseenkin vastakkaista kuvallista ja kerronnallista tyylisuuntaa Gosling ei elokuvassaan saa sovitettua yhteen, mikä ei sinällään ole ihme, sillä kokeneemmallakin visionäärillä olisi yrityksessä mennyt sormi suuhun.
Hämmennys onkin Lost Riverin muistettavin anti. Elokuvan tarkoitusperiä on pidemmänkin pohdinnan jälkeen mahdotonta täsmentää. Saduilla on yleensä sanoma, hyvin selkeäkin sellainen. Lost River on sen sijaan sekava trippi, josta voi poimia merkityksiä sen mukaan, mitä mieleen juolahtaa. Jotain sekin.
Visuaalisesti kyse on kuitenkin siinä määrin vaikuttavasta elokuvasta, että Goslingille soisi toisenkin yrityksen paremmalla käsikirjoituksella. Toinen yritys tosin saattaa jäädä haaveeksi, sillä elokuvan teatterilevitys jäi festivaalien kiertämiseksi ja tämän päivän tallennetulvassa elokuva jää väistämättä marginaaliseksi kummajaiseksi.
Seuraava:
Aquarius – The Hunt for a Serial Killer – Kausi 1
David Duchovnyn tähdittämä sarja paljastaa Los Angelesin hippikesän 1967 fasadin takana piilevän todellisuuden.
Edellinen: Spotlight
Kun laatujournalismi eli ja voi hyvin.