Täydellinen elokuva epätäydellisistä ihmisistä
Näyttelijänä ja käsikirjoittajana uransa aloittaneen Greta Gerwigin ohjausdebyytti on realistinen ja osittain omaelämäkerrallinen kuvaus nuoren naisen elämästä ja kasvamisesta Sacramentossa. Christine McPherson, joka haluaa tulla kutsutuksi Lady Birdiksi (Saoirse Ronan) on viimeistä vuottaan katolisessa high schoolissa viettävä nuori. Hänen päivänsä kuluvat opinnoistaan selviämisen ja moninaisten ihmissuhteiden välillä tasapainoillen sekä haaveillen opiskelemaan pääsystä johonkin itärannikon collegeista. Lady Bird ei ole pinnallinen nuorisoelokuva vaan oikeaa elämää heijasteleva ja parhaimpien kasvutarinoiden joukkoon kuuluva draamakomedia.
Lady Birdin parisuhteista ja ihmissuhteista tarinan kannalta tärkeimmäksi muodostuu viha-rakkaussuhde äitiinsä (Laurie Metcalf). Kaksikon välinen piikikäs sanailu tuntuu yhtä aikaa hyvin henkilökohtaiselta ja samalla kaikkien nuorten ja näiden vanhempien välisiä riitoja luotaavalta. Ronan ja Metcalf uppoutuvat täysin hahmoihinsa, joita tukevat huolella rakennetut sivuosat, missä näkyy hyvien näyttelijäsuoritusten lisäksi Gerwigin vahvuus näyttelijäohjaajana.
Elokuvan toimiva rytmitys syntyy usein diegeettisen musiikin, joka hyödyntää paljon 1990-luvun kappaleita, ja leikkauksen avulla, joiden yhteispelissä sekä katolisen yhteisön kuvauksessa on kaikuja Martin Scorsesen varhaistuotannon elokuvista. Gerwigin suhtautuminen uskontoon on nuorten päähenkilöidensä kautta kevyempää, mutta samalla kuitenkin kunnioittavaa. Sacramentosta ja sen maamerkeistä tulee Sam Levyn kuvauksen avulla kuin yksi elokuvan moninaisista hahmoista ollen samalla nämä yhteen kokoava paikka.
Elokuvan nuorten elämän ja siihen kuuluvien vaikeuksien kuvaamisessa on tiettyä ajattomuutta, jota katsoessa tunteet vaihtelevat ääneen naurattavasta itkettävään. Lady Bird on kuitenkin sijoitettu 2000-luvun alun Yhdysvaltoihin laman ja sotien käsittelyllä, mitkä vaikuttavat tapahtumien taustalla. Gerwigin tuo elokuvansa loppuun omaelämäkerrallisia kokemuksia siirtymisestä Sacramentosta New Yorkiin, jossa erilaiset arvomaailmat kohtaavat ja koti saa todellisen merkityksestä sen jäädessä taakse.
Lady Bird on elokuvana teemoiltaan monipuolinen ja toteutukseltaan taidokas. On kiinnostavaa nähdä, miten jo tässä vaiheessa täydellisyyttä hipovan ja harmillisesti Oscareissa sivuutetun elokuvan tehneen Gerwigin taidot kehittyvät hänen tulevissa ohjaustöissään. Seuraavana olisi vuorossa toinen kasvutarina, vaikuttavan näyttelijäkaartin kerännyt klassikkokirjan adaptaatio Pikku naisia (Little Women, 2019).
Toimituskunnan keskiarvo: 4,1 / 7 henkilöä
Seuraava:
The Mummy
Hieno alkuperäistarina hukkuu pohjattomaan tehostevyöryyn.
Edellinen: Sausage Party
Parin vuoden takainen hittianimaatio on tympeä esimerkki aikuisten animaatioiden keskenkasvuisesta linjasta.