Sukellus nyky-Suomeen
Veljekset Thomas ja Peter Laine alkoivat unelmoida elokuvien tekemisestä yhteisen lyhytelokuvaproduktion jälkeen.
Päätimme ryhtyä tekemään pitkää elokuvaa. Aluksi sovimme työnjaon: minä käsikirjoitan, ohjaan ja tuotan, Peter kuvaa ja on toinen tuottaja, Thomas Laine kertoo.
Sarjakuvat olivat olleet Thomas Laineen intohimo, mutta yläasteella lukemattomat sarjakuvat alkoivat käydä vähiin. Sitten hän alkoi katsoa elokuvia, ja siitä lähtien elokuvat ovat olleet suurin intohimo.
Käsikirjoitin Viraalia neljä kuukautta kesällä 2014. Tein sitä johdonmukaisesti. Työstin ja kehitin draaman kaarta, henkilöhahmoja ja kohtauksia. Työnimenä oli Viraalikosketus. Tiesin heti alusta lähtien, mitä halusin. Halusin vangita aikaamme, kuvata virtualisoitumisen ja yhteisöllisyyden ilmiöitä yhteiskunnassamme.
Syksyllä Laine jatkoi arkkitehdin opintojaan.
Viraali tarkoittaa erittäin nopeasti suosituksi tulevaa viestiä tai ilmiötä, joka kiertää henkilöltä toiselle, erityisesti internetissä.
Sosiaalinen media, erilaiset viraali-ilmiöt ja viraalisoituminen vaikuttavat todellisuuteemme uusilla tavoilla. Siihen sopeutuminen saattaa aiheuttaa ongelmia, vaikka samalla ovet avautuvat uusille mahdollisuuksille. Muutosten keskellä ihmisten tarpeet pysyvät kuitenkin muuttumattomina. Tekojemme vaikutukset leviävät ja koskettavat aina myös fyysisesti, vaikka ne tapahtuisivatkin virtuaalimaailmassa. Tätä Laine halusi käsitellä.
Säästöä ja suuria prosesseja
Veljesten elokuva on independent-tuotanto. Se on episodielokuva, joka kuvaa monen ikäpolven edustajia törmäyskursseilla itsensä, toistensa ja uuden virtuaalisen todellisuutensa kanssa. Urbaani Helsinki on näyttämö tarinalle, jossa virtuaalinen ja globaali todellisuus tarjoaa vuoroin haasteita, vuoroin mahdollisuuksia.
Tiesimme jo alkuvaiheessa, että emme saisi elokuvasäätiön tuotantotukea, joten emme edes hakeneet sitä, vaan päätimme tehdä elokuvan itsenäisesti.
Etsimme yhteistyökumppaneita ja aloimme rakentaa pienistä osista suurempaa kokonaisuutta. Esituotanto kesti yhdeksän kuukautta ja siihen kuului muun muassa kuvauspaikkojen varmistamista, koekuvauksia ja roolitusta. Meillä oli monta lankaa käsissämme. Teimme elokuvan kuvakäsikirjoituksen niin, että kuvaukset sujuisivat mahdollisimman tehokkaasti.
Viraali kuvattiin kesällä 2015, neljän kuukauden aikana. Kuvauspäiviä oli 52, enemmän kuin kotimaisissa tuotannoissa yleensä.
Oli halvempaa, kun kuvauspäiviä oli enemmän. Useampi kuvauspäivä mahdollisti lyhyemmät työpäivät, mikä tarkoitti säästöä esimerkiksi työryhmän ruokakustannuksissa. Ja kuvausryhmän pystyi kutsumaan yhteen lokaatioon, eikä yhden päivän aikana tarvinnut tehdä monia siirtymiä.
Kuvasimme myöhemmin vielä viisi päivää, sillä huomasimme tarvitsevamme lisää materiaalia. Elokuvan on leikannut Toni Tikkanen, joka on leikkaajana Vain elämää -sarjassa sekä Arman Alizadin sarjoissa. Leikkausvaihe kesti yli vuoden, koska Toni leikkasi samaan aikaan muutakin.
Jälkituotanto oli kaikkiaan suuri prosessi. Independent-tuotannossa työmäärä on usein suuri, mutta itsenäisessä pientuotannossa on myös etunsa.
On vaikea sanoa, millainen elokuva olisi, jos se ei olisi itsenäisesti tuotettu. Itsenäisesti tuottaessa parasta on, että voi luoda itse omat keinonsa ja kanavansa. Uskon, että sitä kautta ymmärrys elokuvanteosta myös syvenee.
Kuin dokumentti
Viraali esittelee monia uusia kasvoja, näyttelijöistä muun muassa Mika Melenderin ja Vili Korteniemen. Elokuvan rakastavaisia esittävät ammattinäyttelijät Frans Isotalo ja Saga Sarkola.
Ilmoitimme koekuvauksista myös Facebookin näyttelijäryhmissä. Koekuvaukset Dipolissa Espoossa kestivät parisen viikkoa. Frans Isotalo asui koekuvausten aikaan vielä Lontoossa ja hän koekuvasi siellä itsensä. Saga Sarkolan roolitus oli vaativaa, koska olimme harkinneet hänen rooliinsa jo 20 näyttelijää, kunnes lopulta koekuvasimme Sagan ja hän osoittautui nappivalinnaksi.
Elokuvan dokumentaarinen ilme on Laineen mukaan tietoinen valinta, sillä työryhmä oli pieni ja kädet olivat täynnä töitä. 4K-kuvaa oli 4000 ottoa, joka on suurempi määrä kuin yleensä.
Musiikki on elokuvassa tärkeässä osassa.
Minulla oli tarkka musiikkilista. Kun tein käsikirjoitusta, kuuntelin listaa, jotta luomani tunnelma välittyisi myös elokuvaan. Musiikkituottajamme Markus Kärki sävelsi suurimman osan musiikista. Sävelsimme demoja jonkin verran etukäteen, mutta ne eivät lopulta olleet riittäviä, joten musiikki piti tehdä uudestaan. Manasin prosessia monesti, se oli hyvin työläs. Teimme musiikkia aina uudestaan niin kauan kunnes olimme tyytyväisiä. Sävelsimme parhaimmillaan yhdestä kappaleesta kymmenen eri versiota.
Hyvä vastaanotto
Viraali on työllistänyt Lainetta usean vuoden. Mukaan on mahtunut muistorikkaita ja rankkojakin päiviä.
Tämä elokuva on ollut elämäni viimeiset kolme vuotta. Kaikki on ollut niin kokonaisvaltaista ja aikamoista vääntöä. Elämäni rankin päivä oli, kun kuvasimme ryöstökohtausta. Paikalla oli paljon ihmisiä ja hoidin montaa asiaa yhtä aikaa. Se oli pisin päivämme. Äänityksen onnistumisen takaamiseksi ilmastointi täytyi pitää pois päältä vaikka oli kesä. Piti keskittyä, ettei mennyt taju kankaalle.
Viraali sai maailmanensi-iltansa Sodankylän elokuvajuhlilla.
Parhaimpia hetkiä oli, kun saimme tiedon Sodankylään pääsystä. Se oli eräänlainen lunastus: joku taho tunnustaa elokuvamme. Mehän lähdimme tekemään tätä ilman takeita mistään, ja tavoitteemme oli yksi tai kaksi teatteriesitystä. Sodankylässä saimme jopa uusintaesityksen ja tunsimme saaneemme hyvän vastaanoton.
Hyvä paha virtuaalitodellisuus
Thomas Laine ei halua nostaa elokuvasta esiin erityistä sanomaa, hän jättää sen katsojille.
Elokuvantekijänä haluan välttää saarnaamista. Viraalia tehdessäni en halunnut alleviivata mitään tiettyä sanomaa.
Suhtaudun myönteisesti kehitykseen. Teknologian kehitys on vaikuttanut positiivisesti mutta haasteitakin on. Esimerkiksi politiikan popularisoituminen sosiaalisessa mediassa, ja se, miten sillä voi vaikuttaa ihmisiin, on haasteellinen ilmiö. Lopulta senkin voi nähdä uhkana, jos ihmiskunta ei ollenkaan kehittyisi ja kaikki pyörittelisivät peukaloitaan. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikki on aina ratkaistavissa.
Omalta osaltaan Laine haluaa kehittyä elokuvantekijänä ja jatkaa elokuvien tekoa. Hän opiskelee myös arkkitehdiksi Aalto-yliopistossa. Tekeillä on diplomityö.
Silti monta uutta elokuvaideaa on mielessä. Seuraava tavoite on saada Suomen elokuvasäätiöltä tukea lyhytelokuvaan tai apurahaa pitkän elokuvan käsikirjoittamiseen.
Lue myös
Seuraava:
Olli Ilpo Salonen ja Wendy and the Refugee Neverland
”Nykypäivänä on paljon mahdollisuuksia päästä ilmiöksi, mutta se kestää vain hetken.”
Edellinen: Mia Halme ja Joka toinen pari
”Kun ihmiset antautuvat elokuvan maailmaan, minulla on suuri vastuu.”