Pekka Milonoff viihtyy rikoskomedioiden parissa
Pekka Milonoffia viehättävät rikoskomediat. Ei siis ole ihme, että mies on tarttunut Jari Tervon romaaniin, jonka iskevä tarina pursuaa huumoria ja hervotonta juttua heittäviä henkilöitä. Siinä Milonoffin mukaan perusteet miksi hän lähti tekemään elokuvaa Rikos & rakkaus.
– Minua miellytti rikoskomedian lajityypillä leikittely. Se oli semmoinen laji, joka oli minua muissa elokuvissa viehättänyt, ja nyt halusin kokeilla sitä itse, mutta hyvin suomalaisista aiheista ja henkilöistä. Ja Tervo tarjosi tällä kirjalla siihen erinomaisen pohjan.
Milonoff on teatterimiehiä, jolle Rikos & rakkaus oli ensimmäinen oma elokuva. Elävän kuvan kerronnan oppitunteja hän on kuitenkin käynyt jo television puolella, joten harppaus uuteen maailmaan ja valkokankaalle ei tuntunut aivan tavattomalta.
– Olen tehnyt Vuoroin vieraissa -sarjan televisiolle ja itse asiassa se hyppy sieltä teatterista tämän sarjan tekemiseen oli se suurin hyppy. Eli siinä joutui opettelemaan koko sen kuvallisen kerronnan ja se ei olisi onnistunut, jos ei olisi ollut tosi hyviä yhteistyökavereita. Ja se siirtyminen televisiolle tekemisestä elokuvan tekemiseen ei ollut enää niin suurta.
Rikos & rakkaus -elokuvassa nähdään monia juuri tv-sarjasta Vuoroin vieraissa tuttuja näyttelijöitä, joiden kanssa Milonoff on työskennellyt jo KOM-teatterin parissa. Mies on ollutkin mitä tyytyväisin saadessaan jatkaa heidän kanssaan yhteistyötä myös elokuvan puolella.
– Olin hyvin innostunut jo siitä sarjasta, miten hyvin meidän KOMilaiset näyttelijät, joita olin siihen asti nähnyt vain näyttämöllä, pärjäsivät kuvassa ja miten karismaattisia he olivatkaan. Eli ilman muuta halusin jatkaa yhteistyötä heidän kanssaan ja tuttujen näyttelijöiden kanssa tekeminen on myös nopeampaa.
Rikos & rakkaus -elokuvan voi hyvin mieltää kotimaiseksi pulp-elokuvaksi ja se luonnehdinta miellyttää myös itse ohjaaja Milonoffia – onhan hän viihtynyt näiden, mm. juuri Tarantinon, elokuvien parissa. Tarkkaan suunniteltua ei kuitenkaan ole ollut tehdä kotimaisen elokuvan vakiotarinoista poikkeavaa elokuvaa.
– Ei siinä tietoista tarkoitusta ollut. Kyllä se lähti ihan käsikirjoituksesta… että tuommoista siitä nyt tuli, kun oli tuommoinen aihe ja tuommoiset henkilöhahmot.
Kotimaisen elokuvan tämän hetkisen nousun Milonoff näkee osaltaan kumpuavan siitä työstä ja kehityksestä, mitä television puolella on tehty, kuin käsikirjoitustenkin parantumisesta.
– Yksi syy suomalaisen elokuvan nousuun saattaa olla siinä, että viimeiset viisi vuotta eri televisiokanavat ovat panostaneet suomalaisen draaman tuotantoon niin sarjoina kuin yksittäisinä elokuvinakin. Ja kun tämä ala on sellainen, että vain tekemällä oppii, niin meillä alkaa nyt olla aika joukko tekijöitä, jotka ovat saaneet tätä käytännön oppia television puolella, ja se alkaa hiljalleen heijastua myös kotimaiseen elokuvaan.
Seuraava:
Timo Koivusalo ja Kulkuri ja Joutsen
"Se oli sellainen perusajatus: halusin, että siellä on Rautavaaran Tapsan alkuperäinen ääni..."
Edellinen: Olli Saarela ja Rukajärven tie
"Meillä oli Tuurin Antin kanssa sellainen pointti, kun lähdettiin käsikirjoittamaan tätä juttua, että haluttiin kertoa yksilöistä ja jatkosodasta vähän toista kautta. Ei haluttu lähteä kertomaan kollektiivista tarinaa. Ja se oli minulle henkilökohtai
Tällä viikolla
Uusimmat
- Nälkäpeli: Balladi laululinnuista ja käärmeistä dvd
- The Girl with the Needle ensi-ilta
- Vihollisen vesillä dvd
- Mielensäpahoittajan rakkaustarina ensi-ilta
- MaXXXine ensi-ilta
- The Beekeeper dvd
- The Peasants – Talonpoikia ensi-ilta
- Savage Salvation dvd
- Päivät kuin unta ensi-ilta
- Kivun ja ilon työ ensi-ilta