Laajalla kattauksella

Syksyn Halloween-tunnelmaa saapuu jälleen kerran jatkamaan Helsingin Kinopalatsissa 21.–25.11. järjestettävä kauhu -ja genre-elokuvaan keskittyvä Night Visions -elokuvafestivaali. Tarjolla on laaja kattaus independent kauhu- ja scifielokuvaa, kasaritoimintaa, pohjoismaalaista genre-elokuvaa sekä eurokauhun uutuuksia ja klassikoita.

Omaperäisiä tulevaisuusvisioita

Festivaali starttaa transhumanismin kysymyksiä esiin nostavalla tieteiselokuvalla Upgrade (2018), jossa jalkansa menettänyt Grey Trace (Logan Marshall-Green) suostuu kokeilemaan hänen ominaisuuksiaan buustaavaa Stem-tietokonesirua kostaakseen vaimonsa murhaajille. Black Mirror (2011-) tv-sarjan teknologian sovellukset siis yhdistyvät Mementon (2000) tyyliseen kostotarinaan.

Avaruuteen päästään lännenelokuvien estetiikkaa hyödyntävässä Prospectissa (2018). Alkuperäisen Alienin (1979) tavoin rikastumisen toivossa tavalliset duunarit isä (Jay Duplass) ja tämän teini-ikäinen tytär (Sophie Thatcher) laskeutuvat vieraalle metsäkuulle etsimään jalokiviä. Heidän pahimmaksi vastustajikseen eivät kuitenkaan koidu avaruusoliot vaan lännenelokuvien mentaliteettien mukaisesti toiset ahneet ihmiset kuten Ezra (Pedro Pascal).

Nykypäivän pelaamisen äärimmäisyyksiin vievänä esimerkkinä Relaxer (2018) hyödyntää myös nostalgiaa kuvatessaan veljesten Pac-Man-pelihaasteen taustalla vaikuttavia 2000-luvun vaihteen maailmanlopun mielialoja. Dudemainen tyhjäntoimittaminen muuttuu pelaamisen kautta intensiiviseksi selviytymistarinaksi, jonka scifi-idean omaperäisyyttä korostaa sen Lo-Fi Sci-Fi -tuotantotausta pienellä budjetilla ja amatöörimaisesti.

Metsästäjät vastakkain

Tänä vuonna festivaalille toimintaelokuviaan esittelemään saapuu edellisvuoden Mark L. Lesterin tavoin ohjaaja Sam Firstenberg. Firstenbergin Cannon Filmsille ohjaaman suositun American Ninja -trilogian elokuvissa yhdistyivät amerikkalainen kasaritoiminta Hongkong-elokuvan tunnetuksi tekemiin taistelulajeihin. Vastakkain taisteluissa asettuivat amerikkalainen Joe (toimintatähdeksi noussut Michael Dudikoff) ja martial arts mestarit sekä ninjat.

Firstenbergin Cannon elokuvien sarjaa jatkaa äärioikeiston noususta Yhdysvalloissa äärimmäisen uhkakuvan tarjoavalla toimintarymistelyllä Avenging Force (1986). Elokuva huipentuu Louisianan soilla tapahtuvaan ihmismetsästykseen, jota on käytetty toimintaelokuvan aiheena jo Kalkkunan metsästyksessä (Turkey Shoot, 1982). Jimmy Henderson on ottanut myös ihmismetsästyksen Kambodžassa tehdyn toimintaelokuvansa The Preyn (2018) lähtökohdaksi. Vankilanjohtaja (Only God Forgives -elokuvan roolisuorituksellaan varastanut Vithaya Pansingarm) pakottaa vangit järjestämänsä ihmismetsästysbisneksen välineiksi, mutta kuka lopulta metsästää ja ketä.

Pohjoismaista mielenmaisemaa

Night Visionsin ohjelmistosta löytyy myös monipuolisesti pohjoismaisten tekijöiden kauhu- ja rikoselokuvia. Tiukasti rajattuihin tapahtumapaikkoihin loukkuun jääneiden henkilöiden toiminnasta nousevaa psykologista kauhua luotaavat Rasmus Kloster Bron Kööpenhaminan metrotunneliin jäävästä ryhmästä kertova Cutterhead (2018) sekä Søren Juul Petersenin tanskalaisen huoltoaseman työntekijän painajaisia kuvittava Finale (2018). Baltasar Kormakurin Loukussa tv-sarjassa (2015) ohjaajana aloittanut Börkur Sightorssonin rikoselokuva Vultures (2018) taas yhdistää nordic noir -tyyppisen juonen Islannin rajattuun ympäristöön ja perhesuhteisiin.

Suomalaisittain merkittäviä klassikoita edustaa Auli Mantilan Neitoperho (1997) ja uutuuksia festivaalille vieraaksi saapuvan amerikansuomalaisen Emma Tammin The Wind (2018). Molemmat elokuvat ovat myös äärimmäisissä tilanteissa olevien naisten kuvauksia. Vastanostalgian piirteitä saavassa Neitoperhossa määriteltiin uudelleen kotimaisen elokuvan naiskuvaa, jonka ääriväkivaltaisia piirteitä saaneet representaatiot järkyttivät ulkomaisilla elokuvafestivaaleilla asti. Tammin The Windissä näkökulma on tilalle yksin jääneen Lizzyn (Caitlin Gerardin), jonka mieleen preerian ankara tyhjyys ja äänet alkavat vaikuttaa. Elokuvan 1800-luvun lopun historiallinen ajankuva on tarkasti rakennettu The VVitch: A New-England Folktalen (2015) tavoin.

Eurokauhun nostalginen paluu

Italialaisen kauhun mestarin Dario Argenton varjo häilyy hänen ohjaamansa Operan (1987) lisäksi usean festivaalin elokuvan yllä. Argenton yhteistyökumppanina ja veristen erikoisefektien tekijänä aloittanut Sergio Stivaletti saapuu festivaalille kertomaan ohjaamistaan elokuvista The Wax Mask (1997) ja Rabbia Furiosa (2018). Genren uudemmat edustajat kunnioittavat Argenton perintöä, kuten Luciano Onettin ja Nicolás Onettin Abrakadabra (2018) sekä Luca Guadagninon uusintafilmatisointi Suspiria (2018).

Katsojia järkyttämään palaa myös ranskalainen Gaspar Noé uutuudellaan Climax (2018), jossa tanssiryhmän jatkot yltyvät tuhon bakkanaaleiksi jonkun terästettyä heidän sangriansa LSD:llä. Kanaalin toiselle puolelle ja neljänsadan vuoden päähän hypätään noitavainoja kuvaavassa brittiläisen Michael Reevesin ohjaamassa Witchfinder Generalissa (1968), joka aikanaan jäi suomessakin sensuurin hampaisiin. Viisikymmentävuotta täyttävä elokuva esitetään Night Visionsin tämän syksyn klassikkoelokuvana.

Lisätietoa festivaalista ja ohjelmistosta: www.nightvisions.info