Klassikoita, painajaisia ja kaukaisia maailmoja

Tampereella vuodesta 2013 järjestetty Loud Silents Festival on livesäestetyn elokuvan festivaali, jolla eri tyylilajien huippuartistit säveltävät elokuviin varta vasten uuden ääniraidan ja soittavat keikan elokuvaprojektorin kanssa.

Laulu tulipunaisesta kukasta Tällä kertaa 12.–14. huhtikuuta pidettävä, järjestyksessään seitsemäs Loud Silents käynnistyy perjantaina Tampere-talon Isossa salissa, kun Tampere Filharmonia kantaesittää säveltäjä Jonne Valtosen luoman säestyksen mykkäelokuvaan Laulu tulipunaisesta kukasta (1919) kapellimestarinaan Günter Buchwald . Valtonen (s.1976) on kansainvälisesti menestynyt säveltäjä, joka tunnetaan erityisesti työstään pelimusiikkisävellyksen, orkestroinnin ja sovittamisen parissa, ja hänen uusi sävellyksensä on festivaalia järjestävän Loud Silents ry:n tilaustyö.

Festivaalilauantain aloittaa Carl von Haartmanin ohjaama Helsinkiin sijoittuva agenttijännäri Korkein voitto (1929), joka lukeutuu kotimaisen mykkäelokuvan hienoimpiin saavutuksiin. Ohjaaja Haartmanin Hollywoodissa saadut opit näkyvät etenkin elokuvan taiturimaisessa kuvauksessa. Festivaalilla elokuvan säestää vuonna 2013 perustettu helsinkiläinen Bowman Trio, jonka musiikissa kuuluvat 1950-lukulaisen West Coast -jazzin vaikutteet.

AelitaLauantai jatkuu tieteiselokuvan pioneeriteoksella Aelita (1924), jonka vaikutteet näkyvät myöhemmissä scifi-elokuvissa, eikä vähiten Fritz Langin Metropoliksessa. Punaiselle planeetalle ja nuoreen Neuvostoliittoon sijoittuvan elokuvan liveääniraidasta vastaa Virta-yhtye, jonka maalauksellista post jazzia maustavat rock ja elektronisen musiikin tyylilajit.

Lauantai päätetään painajaismaisia tunnelmia tihkuvaan Von morgens bis mitternachts (1920) -elokuvaan, jonka vinksahtanut maailma on läheistä sukua vuotta aiemmin ilmestyneelle Tohtori Caligarin kabinetille . Elokuva edustaa saksalaista ekspressionismia ja sen säestää Risto, jonka koko diskografiassa kuuluu traagisuuden ja hulvattoman huumorin sekoitus.

Shiraz: A Romance of IndiaSuomalaisilla valkokankailla harvoin nähty Shiraz: A Romance of India (1928) avaa festivaalin sunnuntaipäivän. Ensimmäinen Intiassa kuvattu ja intialaisella näyttelijäkaartilla toteutettu pitkä elokuva kertoo fiktiivisen tarinan Taj Mahalin synnystä. Elokuvaa säestämään on kutsuttu intialaista taide- ja kansanmusiikkia soittava yhtye Shankara.

Edgar Allan Poen tekstiin perustuva, Jean Epsteinin ja Luis Buñuelin käsikirjoittama Usherin talon häviö (1928) on varhaisen kauhuelokuvan helmiä. Visuaalisesti vaikuttava mestariteos saa seurakseen Ringa Mannerin elektronisen yhden naisen orkesterin The Hearingin, joka yhdistelee taidolla herkkyyttä ja pimeän sävyjä säestettävän elokuvan lailla.

Festivaalin päättää sunnuntaina pohjoismaisen mykkäelokuvan maamerkkeihin lukeutuva tanskalaisohjaaja Benjamin Christensenin Häxan (1922). Suurteos noituudesta ja noitavainoista joutui aikanaan sensuurin hampaisiin. Elokuvaan uuden ääniraidan loihtii komeaääninen, paraikaa kolmatta albumiaan valmisteleva kitarasankari Mara Balls yhtyeineen.

Festivaalin esitykset ja aikataulut löytyvät osoitteesta loudsilents.com.