Laajentuneesta elokuvasta, vastakulttuurista ja filmimateriaalista
Viides Avanto-festivaali järjestetään 18.–21. marraskuuta 2004. Nelipäiväinen festivaali tarjoaa kokeellista musiikkia ja liikkuvaa kuvaa ympäri Helsinkiä. Festivaalin elokuvaohjelmisto on kiistatta tämän vuoden laaja-alaisin katsaus kokeelliseen elokuvaan Suomen maaperällä. Viime vuonna festivaalin päävieras oli ruotsalaissyntyinen Gunvor Nelson, joka on rakentanut uransa pääasiassa Yhdysvaltain länsirannikolla San Fransiscon alueella. Tänä vuonna vieraaksi saapuu eurooppalaisen kokeellisen elokuvan pioneeri Malcolm Le Grice.
Festivaali on asettanut itselleen muutamia kysymyksiä jäsentämään ohjelmistovalintoja.Avantokysyy, mitä vastakulttuurisen avantgarden perinne on? Mistä se on peräisin? Miltä se näyttää ja kuulostaa tällä vuosituhannella? Elokuvaohjelmisto vastaa kysymyksiin eurooppalaisin voimin. Päävieras Malcolm Le Grice pitää festivaalilla luennon, jossa hänen voidaan odottaa käsittelevän Avannon esittämiä kysymyksiä. Le Gricelta nähdään myös kattava retrospektiivi, joka antaa perspektiiviä siihen, miltä avantgarde on näyttänyt joitakin vuosikymmeniä sitten ja miltä se näyttää nykyään.
Päävieraan edustaman suuntauksen mukaisesti Avannossakeskitytään erityisesti strukturaalisen elokuvan syntyyn ja vaikutuksiin. Le Grice on suuntauksen tunnetuimpia nimiä ja myös sen tärkeä teoreetikko. Strukturaalisissa elokuvissa huomio kiinnitetään filmimateriaalin ominaisuuksiin, kuvien kemialliseen rakenteeseen, kineettiseen liikkeeseen, toistoon sekä elokuvan katsomistilanteeseen. Le Grice haasti 1970-luvun elokuvillaan hollywoodilaisen juonielokuvan ja yritti kehittää elokuvaa, joka ei manipuloisi katsojaa. Hänen expanded cinema -teoriansa on vaikuttanut moniin myöhempiin elokuvateorioihin. Le Gricen uudemmasta tuotannosta nähdään Avannossamm. kolmen screenin psykedeelinen fantasia Cyclops’ Cycle.
Vuoden 2004 näkökulman strukturaalisen elokuvan näkymiin tarjoaa Sami van Ingenin 40-minuuttinen Fokus. Teoksen ensi-ilta on Avannossa. Van Ingen muokkaa teoksessaan isoäitinsä vuonna 1958 Intiassa kuvaamaa 16mm filmimateriaalia.
Historiallisia avantgarde-näkymiä nähdään myös Elokuvaa ilman kuvaa -sarjassa. Se on koottu elokuvateoksista, jotka on toteutettu ilman filmiä tai videota. Teoksissa olennaisempaa on pimennetyn salin, valkokankaan ja projektorin luoma katsomistilanne. Festivaalilla esitetään elokuvateatteriolosuhteissa avantgarde-elokuvan uranuurtajiin kuuluneen Walther Ruttmannin ääniteos Wochenende (1929). Ruttmannin teoksen lisäksi Avannossa nähdään myös uudempia tulkintoja samasta Film Without Film -teemasta.
Avantgarden historiaan alusta alkaen kuuluneet surrealistiset visiot ovat mukana pariisilaisen Cécile Fontainen teoksissa. Fontaine on tehnyt lähes kahdenkymmenen vuoden ajan surrealistisia kollaasielokuvia veistämällä ja fyysisesti manipuloimalla filmiemulsiota. Avannossaesitetään vuosituhannen vaihteen porvariston fantasioista ja pakkomielteistä kertova kronikka Histoires Paralléles - Vaihtoehtoista historiankirjoitusta.
Itävallasta on tullut viime vuosina kokeellisen elokuvan suuria maita. Suomessa on tutustuttu itävaltalaisiin nykytekijöihin ainakin Tampereen lyhytelokuvafestivaaleilla 2004. Tuolloin nähtiin Gustav Deutschin teossarja Film ist. Nyt Avanto-festivaalituo maahan Wienin koulukuntaa edustaneiden Kurt Krenin ja Ernst Schmidt jr:n performanssitallenteita sekä 1960–70-lukujen teoksia. Töitä on kuvailtu aktionismin ja destruktionismin käsitteiden avulla. Saksalaista poliittista ajankuvaa nähdään Revolution Action -näytöksessä, joka on koottu Digital Hardcore -levymerkin musiikkivideoista. Videoissa korostuu Alec Empiren ja hänen Atari Teenage Riot -yhtyeensä kantaaottava puoli.
Avantoscope-näytöksissä esitellään tuttuun tapaan uuden kokeellisen elokuvan suomalaista ja kansainvälistä parhaimmistoa. John Coneyn kulttielokuva Space Is the Placen (1974) restauroitu versio taas kumartaa 1950- ja 60-lukujen pienen budjetin scifi-leffojen suuntaan. Teos on määritelty amerikkalaiseksi afrofuturismiksi aidoimmillaan.
Festivaalin päättää Andy Warholin viisituntinen esikoiselokuva Sleep (1963). Se tunnetaan yhtenä strukturaalisen elokuvan lähtölaukauksista. Sleep on yksi niistä elokuvahistorian tunnetuimmista elokuvista, joita harva on todellisuudessa omin silmin nähnyt. Saati jaksanut katsoa alusta loppuun. Nyt siihen on kuitenkin ainutlaatuinen mahdollisuus!
Avannontapahtumapaikkoina ovat tänä vuonna Kiasma, elokuvateatteri Orion, Kulttuuriareena Gloria, UMO Jazz Club, Mocambo-klubi, Galleria Huuto ja MUU Galleria. Festivaalin järjestää Mediataideyhdistys Avanto yhteistyössä Kiasma-teatterin ja Suomen elokuva-arkiston kanssa. Festivaalin ohjelmisto sekä tietoa muista esiintyjistä ja tapahtumista löytyy osoitteesta www.avantofestival.com.
Seuraava:
Avanto 2004 -raportti
Avanto – Helsinki Media Art Festival sai tänä vuonna vieraakseen englantilaisen Malcolm Le Gricen, joka nauttii jonkinmoista kulttimainetta kokeellisen elokuvan piireissä.
Edellinen: Vinokino 2004 -esittely
Vinokino on Suomen ainoa pelkästään seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin keskittyvä elokuvafestivaali. Se järjestetään tänä vuonna jo kolmannentoista kerran.
Tällä viikolla
Uusimmat
- Made in England: The Films of Powell and Pressburger ensi-ilta
- Speak No Evil ensi-ilta
- Pesunkestävää natsipesua
- Den sista resan – viimeinen matka ensi-ilta
- Nälkäpeli: Balladi laululinnuista ja käärmeistä dvd
- The Girl with the Needle ensi-ilta
- Vihollisen vesillä dvd
- Mielensäpahoittajan rakkaustarina ensi-ilta
- MaXXXine ensi-ilta
- The Beekeeper dvd