Piina pinnan alla
Vesi on elokuvissa kiehtova elementti. Ihmisen selviytymiselle vesi on haasteellinen ympäristö ja varsinkin pinnan alla ihmisen toiminta-aika on rajallista kuten avaruudessakin. Ympäristön tuoma haastekerroin lisää elokuvien jännitysmomenttia.
Veden varaan joutumisesta ja vedessä kamppailusta on tehty lukuisia elokuvia. Pinnan alle sijoittuvat tarinat ovat kuitenkin harvemmassa, mikä osaltaan selittyy kuvausten haastavuudella. Useimmissa tapauksissa haaste palkitaan sukelluskohtausten ainutlaatuisella jännitteisyydellä. Tarinallisesti kovin moniulotteisia kertomuksia on veden alle kuitenkin hankala sijoittaa. Yksinkertaisuus on valttia.
Muutaman vuoden takainen ruotsalais-norjalainen Breaking Surface (2020) luotti simppeliin asetelmaan. Ruotsalaisohjaaja Joachim Hedénin kynäilemässä tarinassa sisarukset lähtevät talviselle Norjan rannikolle sukeltamaan. Kivivyöryn seurauksena toinen sisaruksista jää pohjalle jumiin ja toisen on koetettava pelastaa hänet. Hapen alati kuluessa aika pelastamiselle on rajallista.
Elokuva niitti sen verran mainetta, että siitä tehtiin heti tuoreeltaan englanninkielinen versio. Nyt ohjaksiin tarttui saksalainen Maximilian Erlenwein, mutta Hedén toimi edelleen toisena käsikirjoittajana ja yhtenä tuottajana. The Dive on käytännössä sama elokuva kuin Breaking Surface, lähinnä näyttelijät ja tapahtumaympäristö ovat vaihtuneet. Eikä yksinkertaisesta asetelmasta juuri muuta saisikaan aikaiseksi.
Selviytymiskamppailuna kyse on varsin samanlaisesta elokuvasta kuin tositapahtumasta ammennettu Danny Boylen 127 tuntia (2010). Meren pohjassa vain ei ole yhtä paljon aikaa kiven alta poispääsemiseksi kuin kanjonissa.
Teknisesti sulava elokuva käyttää tehokkaasti kaikki korttinsa. Rytmi on tiivis, mikä pitää elokuvan hyvin liikkeessä eikä ainakaan sukelluksesta vähemmän tietävä jää pohtimaan yksityiskohtia. Tarinan jännite vie mennessään.
The Divessa hahmoja on koetettu syventää sisarusten välisellä suhteella. Kokonaisuuden kannalta sisarusten suhde jää jokseenkin toissijaiseksi eikä tuo elokuvaan kovin kummoisesti sukeltajien henkistä maailmaa avaavaa perspektiiviä. Ydin on puhtaasti aikaa vastaan käytävässä selviytymiskamppailussa. Syvällisempiin teemoihin paremman vaihtoehdon tarjoaa vaikkapa suomalais-norjalainen sukellusdokumentti Takaisin pintaan (2016).
Omilla reunaehdoillaan The Dive on lajissaan toimiva elokuva, joka hyvin rytmitettynä pitää jännitteen tiiviinä puolentoista tunnin ajan. Suurta sisällöllistä sanottavaa elokuvalla ei ole, mutta jännitteen luominen yksinkertaisista ja lähtökohtaisesti todentuntuisista aineksista on tämän päivän elokuvissa virkistävää.
Seuraava:
Willy’s Wonderland
Nicolas Cagen tähdittämä Willy’s Wonderlad haluaa olla kulttielokuva.
Edellinen: The Vigil
Mies palkataan toimimaan yön yli vahtina ruumiinvalvojaisissa. Yöstä tulee pitkä.