Sisäsiisti viihdyke
Internet, tuo maailmaa mullistanut keksintö, inspiroi myös elokuvantekijöitä kertomaan sankaritarinoita neroista, jotka World Wide Webin avulla rikastuttivat niin itseään kuin arkeammekin. David Fincherin The Social Network (2010), kansan suussa ”se facebook-elokuva”, esitti mielenkiintoisesti naamakirjan alkuaikoja ja miehiä sen takana.
Vuotta aiemmin ilmestynyt Middle Men puolestaan kertoo, miten kaksi kaverusta älyävät aloittaa rahastamisen nettipornolla vuonna 1995, jolloin internetin ja luottokortin yhteinen, erottamaton taival ei vielä ollut alkanut. Elokuvan nimi kuvaakin miehiä, jotka keksivät vetää välistä tuomalla netin kautta yhteen asiakkaat ja pornon tuottajat.
Jack Harris (Luke Wilson) on liikemies, joka ratkoo yritysten sotkuja. Hänet palkataan siistimään myös tunaroivien kaverusten firman sekaiset kuviot. Pian bisneksiin sotkeutuu niin venäläinen mafia kuin FBI:kin. Lisäksi uskollisena aviomiehenä tunnettu Jack alkaa tuntea vetoa nuorta pornotähtöstä kohtaan. Likaisesta bisneksestä on saatu kokoon varsinainen sekajätesoppa, jonka kerrotaan perustuvan tositapahtumiin.
Elokuva alkaa lupaavasti Jack Harrisin film noir -tyylisen kertojaäänen johdatellessa katsojan takaumien kautta kiinni tarinaan, joka kulkeutuu kymmenen vuoden aikavälillä edestakaisin. Elokuva koostuu nopeista musiikkivideotyylisistä leikkauksista ja montaaseista, joita korostetaan nopeutuksilla ja hidastuksilla.
Kerrontatahti on hengästyttävän vikkelää. Se jaksaakin viihdyttää elokuvan puoliväliin, mutta koska kerronnassa ei tapahdu mitään muutosta ja juonenkäänteet alkavat saada kliseisiä ja megalomaanisia piirteitä, hukkuu mielenkiinto värikylläisistä takaumilla leikkelyistä huolimatta.
Kun on tarpeeksi hekoteltu kaverusten Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa -tyyppiselle sekoilulle ja pällistelty tissejä, sotketaan mukaan vielä terrorismikin. Afganistanin aavikolla pornosivustolla oman käden oikeutta käyttänyt terroristi räjäytetään humoristisesti ilmaan katsojan mielenkiinnon mukana. Viimeistään nyt jääkaapin valo houkuttelee enemmän kuin liiasta innosta lattea Middle Men.
Elokuvan juoni ei valitettavasti kanna alkua pidemmälle visuaalisesta yritteliäisyydestään huolimatta. Middle Men ei ole ”se nettipornoelokuva”, vaan yksitoikkoinen tarina likaisesta bisneksestä, joka tasapainoilee puhtaasti viihdyttävällä keskitiellä.
Seuraava:
Pirates of The Caribbean: Vierailla vesillä
Trilogian neljäs osa piraattien seikkailuja on latteaa perusviihdettä.
Edellinen: Charlie St. Cloud
Kevyehkö kehityskertomus menneisyydestään riippuvaisesta nuorukaisesta.