Yönapostelua pikkubudjetilla
Project Greenlight on näyttelijäkaksikko Ben Affleckin ja Matt Damonin visioima reality-tv-sarja, jossa etsitään pöytälaatikkokirjailijoiden joukosta potentiaalisia uusia elokuvantekijöitä. Suomessa Subtv on vuodesta 2003 esittänyt sarjaa nimellä Haluatko leffaohjaajaksi?. Splatter-kauhukomedia Feast on sarjan kolmannen tuotantokauden lopputulos.
Amerikassa hitiksi nousseen Project Greenlightin tavoite on tarjota taidekoulun ulkopuolelle jääneille tilaisuus päästä tekemään pitkä elokuva ilman kokemuksen ikävästi aikaa vievää ansioituneisuutta. Affleck ja Damon itse voittivat Oscarin ensimmäisellä käsikirjoituksellaan Good Will Hunting vuonna 1998, ja kenties odottivat tv-sarjansa tuottavan vastaavanlaista menestystä voittajilleen.
On syytä huolestua, jos Feast on ollut parasta mitä mantereenlaajuisella etsintäoperaatiolla on saatu kammettua esiin. Tuottajaporukka varmaankin kyllästyi kahden aikaisemman tuotantokauden voittaneisiin aikuistumisdraamoihin, Stolen Summer (2002) ja The Battle of Shaker Heights (2003), ja päätti antaa videovuokraamossa kasvaneiden amatöörien toteuttaa märkä unensa omasta hirviökauhuelokuvasta.
Feast kertoo joukosta ihmisiä, jotka ovat sulkeutuneet räkäläkuppilaan keskellä Texasin autiomaata. Hämärät limanuljaskat torahampaineen hyökkäävät heidän kimppuunsa, mehevä ihmisenmakuinen iltapala mielessään. Muuta Feastissa ei sitten tapahdukaan.
Suosituista amerikkalaisista viihdesarjoista (O.C., Alias) poimitut näyttelijät esitellään genren stereotyyppihahmoihin viittaavilla teksteillä, joissa analysoidaan kunkin eliniän odotetta ja elämänasennetta. Esimerkiksi naissankaria kuvaillaan sanoilla "käyttää toppia ja haulikkoa". Kömpelöllä itseironiallaan Feast syö uskottavuutensa jo ennen kuin mitään ehtii tapahtua, jolloin jäljelle ei jää kuin jotain ikävää hampaankoloon.
Klassisten verikekkereiden tyyliin Feast kiihottaa katsojaa kuolemanpelon lisäksi seksillä, jotka yhdessä visualisoituvat veren tahrimissa naisen rinnoissa aina kun se on mahdollista. Feast ei kokonaisuudessaan liikuta vannoutunutta splatter-elokuvan ystävää suuntaan eikä toiseen. Juoni on heikompi kuin hahmojen henkinen kantti yhteensä, eikä kummallakaan osapuolella, hirviöillä eikä uhreilla, ole toiminnalleen mitään motiiveja.
Dvd:n lisämateriaalit on tehty taustavaikuttaja Project Greenlightin hengessä, ja niiden keskeinen sisältö on esikoisohjaaja John Gulagerin pakonomainen kehuminen. Koko elokuvantekoprosessi taltioitiin dokumentiksi televisiota varten, joten on syytä pohtia, kumpi lopputuotoksista oli tarkoitettu menestymään, elokuva vai aloittelevan ohjaajan haparointia armotta esittelevä hittisarja.
Vilpittömästi elokuvaansa ihaileva työryhmä luultavasti kaavaili Feastista jonkin sortin splatter-genren hienouksia ylistävää kulttiklassikkoa, mutta toisin kävi. Elokuva linkittyy osaksi reality-tv-jatkumoa, jonka tarkoituksena on antaa luovista kulttuurialoista valmiiksi pureskeltu pikakurssi menestykseen. Itsenäisenä teoksena Feast ei saavuta edes keskinkertaisen kauhuelokuvan intensiteettiä.
Seuraava:
Epämiellyttävä totuus
Arvostelu elokuvasta An Inconvenient Truth / Epämiellyttävä totuus.
Edellinen: Teksasin moottorisahamurhaaja: Pahan alku
Arvostelu elokuvasta Texas Chainsaw Massacre: The Beginning, The / Teksasin moottorisahamurhaaja: Pahan alku.