Kuuban kolmet kasvot
Kuuban sosialistinen yhteiskuntajärjestelmä ja maan johtaja Fidel Castro ovat yleisen käsityksen mukaan erottamattomat. Jos haluaa nähdä ensimmäisen, se täytyy tehdä niin kauan kuin jälkimmäinen vaikuttaa maan päällä. Näin ajattelee moni maailmanmatkaaja ja suuntaa lomamatkansa Kuubaan. Vuonna 2001 joukossa oli suomalainen dokumenttielokuvantekijä Arto Halonen. Elokuvalliselle tutkimusmatkailijalle käynti saarella osoittautui tuotteliaaksi, sillä tuloksena on syntynyt jo kolme elokuvaa.
Kuuban valloittajat lähestyy Kuubaa ja sen yhteiskuntaa aluksi varsin kummalliselta näyttävän kiertotien kautta: elokuvan pääosissa ovat Kuubaan vuoden 1959 vallankumouksen jälkeen jääneet amerikanraudat ja automekaanikko Maximiliano, jonka kasvojen toinen puoli on synnynnäisen sairauden epämuodostama. Mukavalta mieheltä vaikuttavan Maximilianon näkökin on sairauden takia vaarassa. Kuitenkin hänen taitojaan arvostettiin niin pitkälle, että hänelle annettiin vallankumousjohtaja Che Guevaran auton automaattivaihteisto korjattavaksi.
Tarkemmin katsoen Arto Halosen erikoisuuksilta vaikuttaneet kohteet ovatkin erittäin onnistuneita Kuuban historian ja nykypäivän tarkastelupisteitä. Amerikan autojen historian kautta elokuva pääsee notkeasti Kuuban nykyisen yhteiskuntajärjestelmän ratkaiseviin syntyhetkiin, jatkuvasti nykyajassa muutenkin kuin Castron olemassaolon kautta vaikuttavan myytin ytimeen. Kuuban entisen diktaattorin Batistan, elegantin gangsteripäällikön Meyer Lanskyn ja Chen autojen rakastava hoivaaminen on riitti, joka tuo myytin omaperäisellä tavalla nykyisyyteen ja muistuttaa valinnoista, joita vallankumouksessa tehtiin. Nämä kolme autoa saavatkin elokuvassa edustaa Kuuban yhteiskunnan kolmea puolta.
Halosen elokuvasta pitämiseen vaikuttaa sen lisäksi, onko kiinnostunut autoista, ennen kaikkea se, miten suhtautuu Kuuban yhteiskuntajärjestykseen. Nykykuubalainen yhteiskunta näyttäytyy elokuvassa ulkonäöstään huolimatta tavalliseksi mieheksi osoittautuvan Maximilianon kautta ruohonjuuritasossa. Keskeisen huomion saa miehen sairaudesta johtuen paljon kiitetty terveydenhoitojärjestelmä, joka osoittautuu maineensa mukaisesti hyvin toimivaksi. Kuubassa kaikilla on mahdollisuus kunnon terveydenhuoltoon toisin kuin…, sanoo elokuva varsin alleviivaavan tuntuisesti.
Tasapuolisuuden vuoksi muutenkin monenlaista kuvamateriaalia käyttävä ohjaaja on ottanut elokuvaansa materiaalia Castron Kuubaan kriittisesti suhtautuvalta vastapuolelta. Vaikka suomalaisesta katsojasta tuo materiaali tuntuu vähintään yhtä asenteelliselta kuin mukana olevat Kuuban vallankumouksellisen autotelevision ohjelmapätkät, on sen mukanaolo estänyt elokuvan laajemman levityksen Kuubassa. Tämä tuo esiin kaatuneistakin reaalisosialistisista järjestelmistä tutun ilmiön: näiden yhteiskuntien idealisoitu omakuva ei sulata mitään siihen mahdollisesti säröä aiheuttavaa materiaalia. Ilmiö on toki tuttu monesta muustakin yhteydestä aina yksilötasolle asti.
Toinen Kuuban yhteiskunnan ongelma, markkinamekanismin kunnollisesta hyödyntämättömyydestä johtuva informaatiovaje, jää sen sijaan elokuvassa enemmän rivien välistä luettavaksi. Elokuvan miehet ihailevat menneen kapitalistisen yhteiskunnan tuotteita, autoja, jotka on tehty kestämään pitkään toisin kuin nykyiset järjestelmästä riippumatta. Ratkaisuksi ongelmaan Kuubassa on tehty monenlaisia yrityksiä, kuten erilaiset valuuttasäännökset turisteille, joiden määrää maa haluaa kasvattaa. Silti maassa rehottaa ilmeinen kaksoistalous, virallinen ja epävirallinen. Ennen vallankumousta epävirallista taloutta hoiti mafia. Informaation puutteesta johtuva lievä vainoharhaisuus on myös tuttua muista reaalisosialistisista yhteiskunnista.
Maximilianosta on Suomessa elokuvan johdosta ehtinyt jo tulla niin tunnettu henkilö, että Kuubassa vierailleet suomalaisturistit ovat jopa etsiytyneet hänen juttusilleen. Lokakuussa 2005 maasta juuri palannut Arto Halonen tiesi kertoa kuulumisina, että Maximilianon silmä voi jo paremmin. Kuuban valloittajien dvd-julkaisu sisältää kahden Kuuba-aiheisen lyhytelokuvan lisäksi paljon muutakin kiinnostavaa lisämateriaalia, kuten kuvaajan muisteluita ja kuubalaisten näkemystä valottavan pätkän elokuvan Kuuban ensi-illasta.
Toimituskunnan keskiarvo: 3 / 4 henkilöä
Seuraava:
Panttivanki
Arvostelu elokuvasta Hostage / Panttivanki.
Edellinen: Frank Miller´s Sin City
Arvostelu elokuvasta Sin City / Frank Miller´s Sin City.