Kohtalokkaat numerot
Vapaaottelukehässä toisensa kohtaavien veljesten tarina Warriorissa (2011) tai äidin ja tyttären vaeltavaa elämäntyyliä kuvannut Poste Restante – osoite tuntematon (1999) ovat varmoja suorituksia ohjaaja Gavin O'Connorilta. Hän onnistui kuitenkin sotkemaan tasaisen työhistoriansa astumalla ongelmallisen Jane Got a Gunin (2016) ohjaksiin, kun Lynne Ramsay jätti elokuvan viime hetkillä. The Accountant saa ensi-iltansa Jane Got a Gunin vanavedessä ja myös siinä näkyy kaikuja samaan aikaan valmisteilla olleesta ongelmallisesta tuotannosta.
Christian Wolff (Ben Affleck) on tavoiteltu tilintarkastaja, joka havaitsee pienetkin virheet mittavien rahavirtojen keskellä. Christian ottaa vastaan työn suuresta robotisoituja proteeseja suunnittelevasta yhtiöstä, jonka tilikirjoista yhtiön työntekijä Dana Cummings (Anna Kendrick) on löytänyt virheen. Kun löydöstä saadaan konkreettista tietoa, muuttuu heidän elämänsä vaaralliseksi.
Usein rikollisten kanssa työskennelleelle Christianille uuteen identiteettiin solahtaminen sujuu silmää räpäyttämättä, mutta muiden ihmisten suojeleminen ei kuulu hänen rutiineihinsa. Asioita vaikeuttaa myös valtiovarainministeriön Ray King (J. K. Simmons) rikostorjuntayksikköineen, joka on päättänyt saada kiinni rikollisliigojen rahanpesusta vastaavan Christianin.
Elokuvan suurin kompastuskivi on sen suhde siihen, miten Christian asettuu autismin kirjolle ja miten sitä käsitellään elokuvassa. The Accountantin alussa hänen lahjojaan ja rajoituksiaan esitellään informatiivisella otteella, mikä muuttuu elokuvan edetessä supervoimia muistuttavaksi viihteeksi. Isän ankarien kasvatusmetodien jälkeen Christianista kasvaa kuria kunnioittava kansalainen, joka yrittää piilottaa ongelmansa rutiinien sekaan. Ben Affleck yrittää tehdä menneisyyden traumatisoimasta matematiikkanerosta vakavasti otettavaa hahmoa, mutta kaikki muu hahmon ympärillä tuntuu olevan eri elokuvasta.
The Accountant on täydellinen sekasotku. Siinä hypitään ilmapiiristä toiseen kaaosmaisella tavalla. Tuntuu kuin kaikki tyylilliset valinnat olisi jätetty leikkauspöydällä ratkaistaviksi, mutta materiaalista ei vain ole enää saatu kasaan mitään järkevää. Elokuva yrittää varjella läpinäkyviä juonenkäänteitään loppuun asti siinä onnistumatta. Koko J.K. Simmonsin tarina on selitystä Christianin hahmon taustasta, jota Cynthia Addai-Robinsonin esittämä analyytikko tunnollisesti googlailee netistä. Typeryys toimii kuitenkin välillä elokuvan viihdyttävyyden hyväksi, sillä kasaan vajoava juoni ei anna tilaa suvantokohdille.
Imelän The Judgen (2014) kynäillyt Bill Dubuque ei ole saanut kasaan järkevää tarinaa. Vaikka Gavin O'Connor tuntuu olevan heikoimmillaan, kun kysymys on tekstistä, jota hän ei ole ollut mukana käsikirjoittamassa, ei kaikkia ongelmia voi vierittää Dubuquenkaan niskoille. The Accountant yrittää tasapainoilla vakavien aiheidensa ja halvan toimintatrillerin estetiikkansa kanssa. Kevyestä komediasta väkivaltaisiin toimintakohtauksiin hyppivässä elokuvassa ei ole mitään järkeä, mutta se ei ole yhtä tasapaksu kuin Jane Got a Gun. Ehkä naurettavuus onkin elokuvan valtti, sillä sopivalla hetkellä täydellinen sekasotku voi toimia.
Toimituskunnan keskiarvo: 1,8 / 4 henkilöä
Seuraava:
Don’t Breathe
Ennakkoon hehkutettu Don’t Breathe on tavanomainen ja tylsä slasher-trilleri.
Edellinen: The Beatles: Eight Days a Week – The Touring Years
Ron Howard on tehnyt kulttuuriteon tuomalla Beatlesin parrasvaloihin ja uuden diggarisukupolven ulottuville.
Tällä viikolla
Uusimmat
- Carry-On dvd
- Kraven the Hunter ensi-ilta
- Taru sormusten herrasta: Rohirrimin sota ensi-ilta
- Greedy People dvd
- Amadeus – ohjaajan versio ensi-ilta
- Drive-Away Dolls dvd
- The Monk and the Gun ensi-ilta
- Arto Halonen ja Jälkeemme vedenpaisumus haastattelu
- Jälkeemme vedenpaisumus ensi-ilta
- Astrid Lindgrenin joulutarinoita ensi-ilta