TAMPEREEN LYHYTELOKUVAJUHLIEN PALKINNOISTA PUOLET DOKUMENTEILLE
Tampereen 34. lyhytelokuvajuhlat päättyivät kotimaisen dokumentin juhlaan. Vaikka kansainvälisessä sarjassa ei palkintoja suomalaisille herunutkaan, niin jo pelkästään ohjelmiston perusteella voidaan todeta, että suomalaisella dokumentilla menee lujaa.
Elokuvat kisasivat keskenään tasavertaisesti yli genrerajojen, vaikka fiktio, dokumentti ja animaatio palkittiin kansainvälisessä sarjassa omissakin kategorioissaan. Kokonaisuudessaan lähes puolet kaikista palkinnoista meni dokumenteille, niin kotimaisille kuin ulkomaisillekin. Huomattavaa oli itäisen ja pohjoisen Euroopan laajahko edustus palkittujen listassa.
Yksinkertainen on kauneinta
Kansainvälisessä kilpailussa menestyi ruotsalaisen Jens Jonssonin Utvecklingssamtal, joka sai sekä Grand Prix’n että yleisöpalkinnon. Tuomaristo luonnehti elokuvaa "aseistariisuvan yksinkertaiseksi". Elokuva on mielenkiintoinen tutkielma ihmisten välisen kommunikaation rajoista ja hetkittäisestä mahdottomuudesta. Nopeiden kameraliikkeiden nykymaailmassa elokuva herättää pohtimaan itse elokuvavälinettä perustavanlaatuisella tavalla pitämällä kuvarajauksen lähes koko ajan samana.
Muita palkittuja olivat mm. Pavel Kostomarovin ja Anton Cattinin Transformator (paras dokumentti), Carolina Rivasin Zona Cero (paras fiktio) ja Stephan Koval’n Ishov Tramway no.9 (paras animaatio). Prix UIP -palkittu virolaisen Daniel Elliottin Fender Bender pääsee automaattisesti kisaamaan tämän vuoden European Film Awardsista lyhytelokuvien sarjassa.
Laadukas suomalainen dokumentti sai paljon tunnustusta
Suomalaiset lyhytelokuvat eivät pärjänneet kansainvälisessä kilpailussa, mutta tässä sarjassa kisanneelle Jan Anderssonin animaatiolle Nenäliinoja myytävänä myönnettiin Jamesonin lyhytelokuvapalkinto. Palkinto on paitsi rahallisesti mittava, 6000 euron suuruinen, niin sen varjolla elokuva pääsee mittavalle festivaalikierrokselle.
Kotimaisen kilpailun alle 30-minuuttisten elokuvien sarjassa molemmat palkitut, Grand Prix’n arvoinen postimiehen arkea käsittelevä Sami Hyrynkankaan ohjaus Rytmi ja Kimmo Jaatisen erikoispalkittu Liivi-Leea olivat dokumentteja. Liivi-Leea sai myös yleisöpalkinnon. Nuorisoraati kallistui animaation puolelle, palkinnon myönnettiin Niina Suomisen Polarikselle.
Yli 30-minuuttisten elokuvien pääpalkinnon sai jo useammassa paikassa kiitetty Erja Dammertin Sotalapset. Risto Jarva -palkinto jaettiin poikkeuksellisesti kahden elokuvan kesken. Kanerva Cederströmin Lost and Found ja Visa Koiso-Kanttilan Isältä pojalle ovat hyvin erityyppisiä dokumentteja, mutta "kumpikin käsittelee sitä, millaista on kasvaa ympäristössä, johon emme voi itse vaikuttaa".
Dokumenttien menestys on ilahduttavaa sitäkin taustaa vasten, mitä saatiin kuulla perjantain suomalaista dokumenttia käsittelevässä paneelissa. Paikalla olleet Kanerva Cederström, Mikko Heikkinen, Tahvo Hirvonen ja amerikkalainen Bill Nichols viestivät, että jatkossakin laadukkuus on taattu. Juuri Taideteollisesta korkeakoulusta valmistuneiden joukossa on monia lahjakkaita nuoria tekijöitä, joiden lopputöitä löytyi myös elokuvajuhlien palkittujen joukosta. Dokumentti alkaa yhä enemmän löytää paikkansa yleisön suosiman elokuvan joukossa, sillä rajoja "fiktion" ja "faktan" välille ei vedetä enää niin tiukasti.
Seuraava:
Suomalaisen elokuvan festivaali 2004 -esittely
Suomalaisen elokuvan festivaali järjestetään nyt jo kolmannentoista kerran. Vuoden 2004 ohjelmisto ei ole erityisen runsas, mutta sitäkin tiiviimmin muutaman teeman ympärille rakennettu paketti. Elokuvahistoriallisesti festivaalilla esitettävät eloku
Edellinen: Tampereen elokuvajuhlat 2004 -raportti
Tampereen 34. lyhytelokuvajuhlat päättyivät kotimaisen dokumentin juhlaan.