Tampereen 33. kansainväliset lyhytelokuvajuhlat 5.-9. maaliskuuta 2003
Takavuosien lp-levyn kierrosnopeuden verran on jo esitysvuosia kertynyt Tampereen elokuvajuhlille. Tämän vuoden teemoista keskeisin on Pietarin kaupunki, Turun ystävyyskaupungin 300-vuotisjuhlat on huomioitu siis asianmukaisesti myös Tampereella. Toki Tampereelta löytyy tuttuun tapaan myös paljon muuta mielenkiintoista, kuten vaikkapa sarjat Intian valtameren kulttuuripiirin itäafrikkalaisia ja intialaisia elokuvia. Intia on muodikas aihe, mutta Tampereellapas ei nähdä Bollywood-elokuvia tai länsimaisten sankarimatkaajien kuvaamaa eksotiikkaa, vaan riippumattomia, intialaisten tekemiä dokumentteja, jotka tarjoavat kurkistuksen intialaiseen arkipäivään ja erikoisuuksiinkin niin kiiltokuvan kuin kurjuuskuvaustenkin ohi.
Pietari-teeman alla nähdään varsinkin dokumentteja mutta myös fiktiota ja animaatioita. Pietarin dokumenttistudion historiaa esittelevässä sarjassa on tarjolla vaikkapa yhdeksi nykyajan merkittävimmistä ohjaajista mainitun Aleksandr Sokurovin töitä. Jo etukäteen varsin herkulliselta tilaisuudelta kuulostaa neuvostoliittolaisen varhaisen tieteiselokuvan Aelitan (1924) esitys, jossa tuon mykkäelokuvan säestää Itä-Euroopan valloituksistaan kuuluisa pyykkitelineorkesteri Cleaning Women.
Jakov Protazanov teki monia 1920-luvun yleisön suosikkielokuvia Neuvostoliitossa, mutta kulttimaineeseen noussut Aelita lienee niistä nykyään tunnetuin. Suurella ulkomaisella rahalla tuotettu, mainettaan realistisempi elokuva kertoo neuvostotiedemiehestä, joka rakentaa avaruusaluksen ja lähtee Marsiin etsimään unelmiensa prinsessaa. Perillä hän joutuu kuitenkin juuri parahiksi sielläkin käynnistyvän proletaarisen vallankumouksen pyörteisiin. Jos jollekulle jäi uudenvuodenpäivänä televisiossa esitetystä Itse Valtiaat -avaruusmusikaalista se käsitys, että Neuvostoliiton avaruusohjelma perustui belgialaisen sarjakuvahahmo Tintin avaruusseikkailuista saatuihin vaikutteisiin, niin kannattaa tulla Tampereelle kohtaamaan karu todellisuus: kyllä se taisi olla sarjan piirtäjä Hergé, joka lainaili jo aikanaan länsivientiä varten tehdystä neuvostoelokuvasta.
Keskeistä Tampereella elokuvajuhlilla on kuitenkin kilpailusarjat. Vaikka ei niinkään jalo kilpa, vaan se, että nähtävillä on kansainvälisessä sarjassa 75 elokuvaa 36 maasta ja kotimaisessa sarjassa 36 elokuvaa. Kansainvälisessä sarjassa on mukana myös neljä suomalaiselokuvaa kuten Katariina Lillqvistin Laulu hirsipuista. Takavuosien suomalaisen lyhytelokuvatuotannon parhaimmistoon tai ainakin sellaiseksi aikanaan katsottuun on oiva tilaisuus tutustua festivaaleilla vuodesta 1979 Risto Jarva -palkinnon saaneiden elokuvien esityksessä.
Seuraava:
Tampereen elokuvajuhlat 2003 -raportti
Taitaa olla itänaapurimme Venäjä tulossa taas muotiin. Edellinen Venäjä-buumi Suomessa oli perestroikan vuosina 1980-luvun lopulla. Ainakin Tampereen elokuvajuhlilla Pietarin kaupungin 300-vuotisjuhliin liittyvissä näytöksissä nähtiin runsaasti uutta
Edellinen: Nainen vai artisokka 2003 -raportti
Tammikuun lopun Nainen vai artisokka -festivaali esitteli helsinkiläisyleisölle jo viidettä kertaa sarjan elokuvia, joita yhdistää naistekijyys. Festivaali panostaa kulttuuriseen ja yhteiskunnalliseen moniarvoisuuteen. Näkemissäni elokuvissa paneudut
Tällä viikolla
Uusimmat
- Drive-Away Dolls dvd
- The Monk and the Gun ensi-ilta
- Arto Halonen ja Jälkeemme vedenpaisumus haastattelu
- Jälkeemme vedenpaisumus ensi-ilta
- Astrid Lindgrenin joulutarinoita ensi-ilta
- Otso Tiainen ja Shadowland haastattelu
- Shadowland ensi-ilta
- Woman of the Hour ensi-ilta
- Konflikti dvd
- Quisling: Viimeiset päivät ensi-ilta