Monipuolisesti muodosta ja sisällöstä toiseen
Maaliskuun alussa Tampereella vietetään jälleen elokuvan juhlaa. 43. kerran järjestettävä festivaali tarjoilee valtaisan kattauksen pääasiallisesti lyhytelokuvaa, mutta myös pitkiä elokuvia mahtuu joukkoon. Ohjelmakartalta löytyy fiktiota, dokumenttielokuvaa, animaatiota, avantgardea, arkistohelmiä, säestettyä mykkäelokuvaa, lastenelokuvaa ja opiskelijatöitä – valinnanvaraa siis toden totta riittää. Varmaa on, että suunnittelee katsomisensa sitten huolella tai antaa sattuman johdattaa, elämyksiä on luvassa.
Kilpailusarjat
Tampereen elokuvajuhlien ytimessä ovat perinteiseen tapaan kilpailusarjat. Tämän vuoden kansainväliseen kilpailusarjaan pyrki huimat 4500 elokuvaa, joista mukaan valittiin 65. Elokuvat on jaoteltu yhteentoista temaattiseen kokonaisuuteen. Luvassa on elokuvia 34:stä eri maasta ja aiheet kattavat kokolailla inhimillisen elämän kirjon. Kotimaisessa kilpailusarjassa nähdään lukuisia tuoreita, kiinnostavia elokuvia: pitkää ja lyhyttä, animaatiota ja kokeellista. Pitkää dokumenttielokuvaa edustavat esimerkiksi Virpi Suutarin Hilton! Täällä ollaan elämä, joka tutkailee syrjäytymiskysymystä itähelsinkiläisten nuorten silmin sekä Aleksi Salmenperän road movie Alcan Highway. Kotimaisessa kilpailusarjassa on myös mahdollisuus nähdä Jenni Toivoniemen Sundancessa palkittu lyhytelokuva Treffit.
Suunta Aasiaan
Fokuksessa Filippiinit -kokonaisuus esittelee filippiiniläistä elokuvaa neljänkymmenen vuoden aikajänteeltä ja neljän näytöskokonaisuuden verran. Dokumentaariset, fiktiiviset ja kokeelliset elokuvat käsittelevät sotahistoriaa, elämää marginaalissa ja uskonnollisuutta reflektoiden myös siirtomaamenneisyyttä.
China Experience -sarja tuo valkokankaalle kiinalaista kokeellista elokuvaa ja videotaidetta kolmen liikkuvan kuvan järjestön kokoelmista viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Sarja havainnollistaa sitä muutosta ja kehitystä, jota on tapahtunut elokuvan saralla heijastellen samalla voimakkaita muutoksia kiinalaisessa yhteiskunnassa.
Doc: Aasia -sarja tuo nähtäväksi neljä pitkää dokumenttia Kiinasta, Vietnamista, Filippiineiltä ja Intiasta. Elokuvat käsittelevät yhteiskunnallisia epäkohtia ja ihmisiä usein toivottomilta vaikuttavien olosuhteiden keskellä. Huomionarvoista on, että kaikkien elokuvien päähenkilöinä ovat poikkeuksellisen rohkeat naiset ja lisäksi jokaisen elokuvan takaa löytyy naisohjaaja, joista kolme saapuu myös vieraaksi Tampereelle. Valitettavan ajankohtaisuutensa takia esiin nousee erityisesti intialainen Gulabi Gang (2012), joka kertoo samannimisestä ryhmästä ja sen perustajajäsenestä Sampat Palista, joka sai tarpeekseen naisten huonosta kohtelusta ja viranomaisten haluttomuudesta puuttua siihen. Nyt vaaleanpunaisiin sareihin pukeutuneet ryhmäläiset nousevat vaatimaan tasa-arvoa ja rohkaisevat uhreja hakemaan oikeutta.
Pohjoisia kaikuja
Sámi Filbma -näytös juhlistaa 15-vuotiasta Skábmagovat-festivaalia: alkuperäiskansojen elokuvafestivaalia vietetään Inarissa aina tammikuussa. Näytöksessä nähdään tuoretta saamelaista elokuvaa. Mental Nord -sarja kokoaa yhteen tuoreita pohjoismaisia lyhytelokuvia, joissa tänä vuonna teemana ovat nuoret.
Zaida Bergroth on tänä vuonna yksi ohjaajista, joiden töistä on koottu oma sarjansa ruotsalaisten Jonas Selberg Augustsénin ja Fijona Jonuzin ohella. Bergrothin lyhytelokuvista nähdään palkitut Lasileuka (2004), Heavy Metal (2006) ja Kunnanjohtaja (2006). Bergroth on myös koonnut omat lyhärisuosikkinsa Carte Blanche -näytökseen, jossa nähdään esimerkiksi Béla Tarrin legendaarinen Prologue.
Animaatiotaiturit
Animaation ystäville on tarjolla monenlaista herkkua. Puolalaisen animaation retrospektiivi ”Polish School of Animation” esittelee animaatioelokuvia 1950-luvulta 2010-luvulle kolmessa näytöksessä. Mukana on töitä vanhoilta mestareilta sekä nuoremmilta sukupolvilta. Elokuvissa näkyy animaation tekninen kehityskaari ja monipuolisuus: nähtävillä on pala-, nukke-, 3D- ja perinteistä piirrosanimaatiota ja näiden yhdistelmiä.
Englantilaisen animaattori Darren Walshin kädenjälkeä pääsee tarkastelemaan kahdessa näytöksessä. Mukana seikkailee esimerkiksi Walshin luoma Angry Kid -hahmo, joka on toteutettu jokseenkin harvinaisella stop motion -animaation muodolla, piksillaatiolla, jossa näyttelijä toimii elävänä nukkena. Ohjaaja saapuu paikanpäälle vieraaksi ja vetää myös masterclassin.
Erikoisuuksia ja harvinaisuuksia
Le Fresnoy -näytöksissä päästään katsomaan Ranskan kansallisen modernin taiteen koulun oppilastöiden parhaimmistoa vuosilta 2002–2012. Avantgarde-kerronnan perinteitä vaalivassa koulussa on mentoroinut esimerksi Jean-Luc Godard. Elokuvissa leikitellään kerronnan ja estetiikan muodoilla, teemoissa korostuu voimakas poliittisuus.
Säestetyissä elokuvanäytöksissä nähdään Chaplinin Sirkus (1928), Ilppo Pohjolan kokeellisia elokuvia sekä Noidan kirot (1927), jota pidetään Suomen ensimmäisenä kauhuelokuvana. Viimeksi mainittua säestää joiku-perinteestä ammentava Ulda-yhtye. Lisää musiikkia löytyy myös musadokkareista. Esimerkiksi Julien Templen London: The Modern Babylon peilaa musiikin ja yhteiskunnallisen liikehdinnän risteyskohtia hyödyntäen taitavasti arkistomateriaalia, samoin tekee hip hop-dokumentti Uprising: Hip Hop and the LA Riots.
Hyvin kiinnostavalta, suorastaan ohittamattomalta, vaikuttaa Retour de Flamme -näytös, jossa varhaisten, kadonneiden elokuvien keräilyyn erikoistunut Serge Bromberg esittelee kokoelmaansa säestäen elokuvia pianolla ja kertoillen tarinoita niiden takaa. Yhdessä Eric Langen kanssa perustettu Lobster Collection koostuu nykyisin noin 100 000 mittaamattoman arvokkaasta ja tuhoutumisalttiista filmikelasta. Todellista kulttuuriperinnön vaalimista!
Ylös penkistä!
Varsinaisten elokuvanäytösten lisäksi löytyy paljon kaikenlaista kiinnostavaa oheisohjelmaa. Luvassa on useita klubi-iltoja, joissa toki niissäkin elokuvat ovat kunniavieraina. Erityisen kiinnostavalta vaikuttaa lauantaina YO-talolla pyörivä roskaelokuvalle omistettu Trash & Underground Film Festival. ”Parhaat” roskat nähdään lisäksi myöhemmin samana iltana Night of Trash -klubilla, jossa on lisäksi mahdollisuus katsastaa John Waters -kulttiklassikko Female Trouble (1974). Tarjolla on myös monenlaisia seminaareja, keskustelutilaisuuksia ja masterclass-luentoja, jotka ovat oivallisia tilaisuuksia syventää tietoutta elokuvasarjojen teemoista ja elokuvan tekemisestä. Lisäksi museoissa ja gallerioissa avautuu useita näyttelykokonaisuuksia. TR1 Taidehallissa nähtävä FestArt: China Experience esimerkiksi esittelee kiinalaista videotaidetta.
Tampereen elokuvajuhlat järjestetään 6.–10.3.2013. Elokuvatiedot, aikataulut ja ohjelmisto kokonaisuudessaan: www.tamperefilmfestival.fi
Seuraava:
Helsinki Cine Aasia 2013 -esittely
Aasialaista nykyelokuvaa tarjolla Helsingissä 14.–17. maaliskuuta.
Edellinen: DocPoint 2013 -esittely
Tänäkin vuonna DocPointin teemat vaihtelevat universaaleista ongelmista ja ilmiöistä yksittäisiin ihmiskohtaloiden kuvauksiin.
Tällä viikolla
Uusimmat
- Nälkäpeli: Balladi laululinnuista ja käärmeistä dvd
- The Girl with the Needle ensi-ilta
- Vihollisen vesillä dvd
- Mielensäpahoittajan rakkaustarina ensi-ilta
- MaXXXine ensi-ilta
- The Beekeeper dvd
- The Peasants – Talonpoikia ensi-ilta
- Savage Salvation dvd
- Päivät kuin unta ensi-ilta
- Kivun ja ilon työ ensi-ilta