Lihaa säästämättä
Omituisiin kulttileffoihin erikoistunut Night Visions kasvaa vuosi vuodelta suuremmaksi tapahtumaksi, mutta on ihailtavasti onnistunut pitämään kiinni kompromisseja karttavasta linjastaan. Elokuvateatteri Maximissa voi pyhäinpäivän tienoilla 27.–31.10. ihastella niin splatter-komediaa, sietokykyä koettelevia kauhupätkiä kuin hieman kevyempiäkin kuriositeetteja. Kuten viime vuonna, myös tällä kertaa festivaalia pohjustavat arkipäivien iltanäytökset, ja koko komeus huipentuu lauantain ja sunnuntain välisen yön läpi kestävään elokuvamaratoniin.
Festivaalin odotetuimpia tapauksia lienee Robert Rodriguezin ohjaama Machete, riemukas hatunnosto 1970- ja 80-lukujen eksploitaatioklassikoille. Elokuva sai alkunsa Rodriguezin ja kollega Quentin Tarantinon Grindhouse -projektin alussa esitettynä feikkitrailerina, jonka saama positiivinen palaute on lopulta muuttanut vitsin kokoillan irrotteluksi. Kriitikot ovat suhtautuneet elokuvaan innokkaasti, minkä perusteella vaikuttaisi siltä, että lopputulos on vähintään näkemisen arvoinen.
Vierailevana tähtenä tapahtumassa nähdään tänä vuonna Frank Henenlotter, mies sellaisten B-elokuvan kulttiklassikoiden kuin Basket Casen (1982) ja Brain Damagen (1988) takana. Vanhempien töiden lisäksi ohjelmistossa nähdään miehen uudempaa tuotantoa edustava, vinksahtanut seksikauhukomedia Bad Biology (2009), sekä tuore dokumentti Herschell Gordon Lewis – The Godfather of Gore (2010).
Aasia-osaston Japani-lohkoa edustavat tällä kertaa hillittömän sekopäinen, valkoiseen lateksipukuun sonnustautuneista lonkerotytöistä kertova Mutant Girls Squad (2010), sekä hämmentävä Alien vs. Ninja (2010), jossa muinaiset ninjasoturit kohtaavat ulkoavaruuden pahantahtoiset olennot. Etelä-Korean viime vuoden katsotuimmaksi kohonnut Haeunde: The Deadly Tsunami on sitä vastoin omalaatuinen katastrofielokuva massiivisesta myrskystä, josta joukko persoonallisia hahmoja pyrkii selviämään hengissä.
Ranskasta on viime vuosina tullut joukko poikkeuksellisen häiritseviä kauhuelokuvia. Inside (2007) ja Marttyyrit (2008) jäivät kummittelemaan allekirjoittaneen mieleen pitkäksi aikaa. Night Visions kunnioittaa tätä groteskia ”uutta aaltoa” sekä vuoden 2009 New French Horror -dokumentilla, että uunituoreella Caged -pätkällä, jossa Kosovon avustustyöntekijät joutuvat mystisen ryhmän vangitsemiksi. Lisäksi yleisön on mahdollista kokea actionia ja zombie-elokuvaa yhdistelevä The Horde (2009), sekä Haute Tension -ohjaaja Alexandre Ajan kieli poskessa kyhäilty, yleisölleen runsaasti tissejä ja gorea lupaileva Piranha 3D (2010).
Sarjan elokuvista eniten urheutta katsojaltaan vaatinee kuitenkin kohuttu A Serbian Film (2010), tarina eläkkeelle jääneestä pornonäyttelijästä, jonka elämä muuttuu mystisen uuden työtarjouksen myötä eläväksi painajaiseksi. Serbian lähihistoriaa allegorisesti peilaava teos ei tiettävästi kainostele katsoa helvetillisiä näkyjä suoraan silmiin, minkä vuoksi Lontoon Frightfest-tapahtumassa elokuva jäi kokonaan näyttämättä paikallisen elokuvatarkastamo BBFC:n leikattua sen torsoksi. Night Visionsissa leffa nähdään kuitenkin alkuperäisessä muodossaan.
Lisätietoa festivaalista aikatauluineen löytyy sivustolta www.nightvisions.info
Seuraava:
Vinokino 2010 -esittely
Sukupuoli- ja seksuaali-identiteettejä monelta kantilta tarkastelevia elokuvia päästään loka-marraskuussa katsomaan viidessä eri kaupungissa.
Edellinen: Cinemaissí 2010 -esittely
7.–10. lokakuuta järjestettävän festivaalin ohjelmistossa nähdään entistä enemmän keskiamerikkalaisia elokuvia.