Fokuksessa yksilön suhde valtarakenteisiin
Yhdeksättä kertaa järjestettävä yhteiskunnallisen elokuvan ja taiteen festivaali Lens Politica valtaa Andorran, Dubrovnikin ja Suomen valokuvataiteen museon 20.–23.11.2014.
Ohjelmiston laajana teemana on tänä vuonna ihmisen suhde ympäröivään yhteiskuntaan ja sen vallankäytön rakenteisiin. Lisäksi tänä vuonna sekä elokuvien että ajankohtaisten kysymysten valinnoissa painottuu Yhdysvaltojen näkökulma.
Festivaali avataan torstaina 20.11. kanadalaisen valokuvaaja Jonathan Hobinin taiteilijatapaamisella. Hobinin mediakriittisyyttä henkivä näyttely valokuvataiteen museossa esittelee lastenkamareita, joissa leikki-ikäiset näyttelevät uutisista tuttuja kohtauksia – esimerkiksi WTC-iskuja tai kidutusta.
Perjantaina 21.11. esitetään varsinainen avajaiselokuva Is the Man Who Is Tall Happy (2013). Ranskalaisen Michel Gondryn ohjaama dokumentaari rakentuu Noam Chomskyn haastatteluista, joita on maustettu ohjaajan henkilökohtaisilla pohdinnoilla. Rosoisuudestaan huolimatta käsin animoitu elokuva palvelee hyvin katsojaa havainnollistaessaan Chomskyn melko haastavia kielifilosofisia pohdintoja. Perjantain myöhäisillassa nähdään tuottajana ansioituneen amerikkalaisen Gabriel Polskyn ohjaus Red Army (2014), jonka on tuottanut Werner Herzog. Neuvostoliiton Punakoneesta kertova dokumentti kiinnostanee myös muita kuin jääkiekkofaneja.
Lauantain käynnistää tuotantomaassaan Yhdysvalloissa yhä ajankohtaiseen tietomurtotematiikkaan pureutuva Johanna Hamiltonin 1971 (2014), joka saa myös toisen näytöksen festivaaliohjelmistossa sunnuntaina. Perään on mahdollista katsoa Jimmy Goldblumin ja Adam Weberin esikoisohjaus Tomorrow We Disappear (2014), joka kuvaa julkisen tilan ja asumisoikeuksien kysymyksiä intialaisessa katutaideyhteisössä.
Suomalaista arkea lähempänäkin olevia kysymyksiä löytyy ohjelmistosta. Väestön velkaantumista pohtii Itävallasta saapuva dokumentti Debts Inc. (2013), jonka käsikirjoittaja-ohjaaja Eva Eckert saapuu myös festivaalin vieraaksi. Hanakimmin henkilökohtaista politisoi hollantilaisen Menna Laura Meierin 69: Love Sex Senior (2013). Dokumentti käsittelee erästä aikamme tabua: iäkkäiden ihmisten seksuaalisuutta. Sen sijaan seksuaalisuuden väitettyä suhdetta syrjäytymiseen kuvaa hirtehisesti kotimainen 30 minuuttinen fiktio Säälistäjät (2014), jonka on ohjannut Hannaleena Hauru.
Osansa festivaaliyleisön huomiosta saa myös Israel-Palestiina -konflikti, joka on yksi aikamme sitkeimmistä kriiseistä. A People Without a Land (2014) on näytöksessä paikalla olevan israelilaisen ohjaajansa Eliyahu Ungar-Sargonin toinen pitkä dokumenttielokuva.
Festivaali päättyy kuitenkin kevyempään tunnelmaan. Päätöselokuvana näytetään Lionel Baierin fiktiivinen ohjaustyö Longwave (2013), joka kuvaa humoristisesti Portugalin Neilikkavallankumousta.
Lisätietoa ohjelmistosta festivaalin kotisivulta: www.lenspolitica.net
Seuraava:
DocPoint 2015
Dokumentille pyhitetyn festivaalin ohjelmistossa on yhteensä 166 elokuvaa.
Edellinen: Cinemadrom9 Goes to Hell 2014
Yhdeksäs Cinemadrome järjestetään 14.–15. marraskuuta Tampereella. Festivaalin uutuutena on vhs-nostalgianäytös.