Dokumentteja maailman ympäri

Maanantaina 28. päivä alkavalla DocPoint-festivaalilla nähdään dokumentti-genren alle meneviä elokuvia jokaisesta maanosasta. Festivaalin avajaiselokuvana nähdään Reetta Huhtasen Brüsselin kohuttuun Molenbeekin lähiöön sijoittuva elokuva Aatos ja Amine. Elokuva esittelee Pariisin terrori-iskujen jälkimaininkeja ja lähiöön liitettyjä sosiaalisia stigmoja kahden lapsipäähenkilön kautta. Kotimaisen dokumenttielokuvan klassikkoja nähdään festivaalin Apollo-palkinnon saavan Marita Hällforsin juhlasarjassa. Hällforsin kameratyöskentelyä nähdään muun muassa kotimaisen dokumenttielokuvan klassikoissa, Kiti Luostarisen Kuoleman kasvoissa ja Jouko Aaltosen Kusumissa.

Festivaalivieraaksi saapuu tänä vuonna harvinaisen pitkiin seurantadokumentteihin erikoistunut tšekkiläinen Helena Třeštíková, jolta nähdään festivaalilla kattava retrospektiivi. René -elokuvaa varten Třeštíková seurasi päähenkilönsä vankilakierrettä jopa yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Vieraana nähdään myös DocPoint-konkari Vitali Manski, jonka uusin elokuva Putin’s Witness näyttää miten Putinista tuli yksi maailman vaarallisimmista miehistä.

Näkökulmia Venäjän historiaan tarjoaa myös tuotteliaan Sergei Loznitsan kolmas vuonna 2018 valmistunut elokuva The Process. Restauroiduista filmitallenteista koostuva elokuva on tiivistelmä teollisuuspuolueen vuonna 1930 pidetyn vastavallankumousyrityksen oikeudenkäynnistä. Takuuvarman populaaria polemiikkia tarjoilee Michael Mooren uusin Fahrenheit 11/9.

Luonto ja eläimet vahvasti edustettuna

Ajankohtaiset aiheet näkyvät hienosti myös muissa festivaalille valituissa elokuvissa. Ilmastonmuutoskeskustelu kaikuu Daniel Zimmermannin surrealistisessa Waldenissa. Kolmestatoista 360-asteen otoksesta koostuvassa elokuvassa seurataan käänteistä puutavaran rahtia Itävallasta Amazonille. Veden tuhoisaa voimaa luotaa teknisesti huikea, harvinaisella 96 kuvaa sekunnissa kuvataajuudella kuvattu Viktor Kossakovskin Aquarela. Elämyksen kuorruttaa Eicca Toppisen säveltämä soundtrack. Eläin-näkökulmaa tuo muun muassa Amsterdamin IDFA-festivaalin Special Jury Awardin saanut Los Reyes. Sympaattisen elokuvan päähenkilöitä ovat hellyttävä chileläinen katukoirakaksikko Football ja Chola.

Rankkoja aiheita, omaperäisiä näkökulmia

Festivaali on täynnä toinen toistaan ravistelevampia elokuvia, mutta aiheensa puolesta rajuimpiin lukeutuu Beatrice Behnin ja René Gebhardtin The Artist & the Pervert. Natsien lapsi, kuvataiteilija Georg Friedrich Haas elää BDSM-suhteessa afroamerikkalaisen kehopositiivisuusaktivistin ja kinkyn seksuaalineuvojan Mollena Williams-Haasin kanssa. BDSM-hengen mukaisesti Mollena on onnellisesti Georg Friedrichin orja. Rajoja rikkovan parin tarinan luvataan herättävän niveliä naksauttavia kysymyksiä vallan, rodullistamisen ja seksuaalisuuden polttopisteistä.

Kokeellisen elokuvan ystäville festivaali tarjoaa muun muassa Jodie Mackin maksimalistisen kuvavyörytyksen The Grand Bizarren ja Sari Braithwaiten Australian sensuuriviranomaisten vuosina 1958–1971 elokuvista poistamista väkivalta- ja seksikohtauksista koostuvan kollaasielokuvan [Censored].

Monipuolista festivaaliohjelmistoa voi tutkia festivaalin kotisivulla: docpointfestival.fi