Rikosdraama liian monella mausteella
Jorge Sánchez-Cabezudon ohjaama ja käsikirjoittama, typerällä suomenkielisellä nimellä siunattu Kuudes käsky on useasta eri näkökulmasta kerrottu rikosdraama, jossa ihmiskohtalot risteävät epäonnisten sattumien johtaessa väkivaltaisiin kohtaamisiin. Ihmisluonnon julmia puolia ja elämän epäoikeudenmukaisuutta tutkiskellaan Pohjois-Espanjaan sijoittuvassa ikävien yllätysten sarjassa, jonka seurauksena itse kunkin moraali punnitaan.
Luolatutkija Esteban (Carmelo Gómez) saapuu yhdessä tyttöystävänsä Gabin (Judith Diakhate) ja valokuvaaja Pedron (Mariano Alameda) kanssa tutkimaan Angosto-nimisen kylän läheisyydestä löytynyttä muinaista luolaa, josta paikalliset toivovat alueen talouden elvyttävää turistikohdetta. Tuoreen raiskausmurhan jäljiltä kiimaisena hikoileva psykopaatti päätyy sattumalta seudulle ja pahoinpitelee Gabin. Teosta suivaantunut Esteban kostaa ensimmäiselle vastaantulijalle. Kun tähän sotketaan vielä paikalliset poliisivoimat ja näiden henkilökohtaisen elämän koukerot, saadaan aikaiseksi melkoinen soppa.
Angoston vieressä sijaitsevan vanhan, kuolevan kyläyhteisön rippeitä kuvataan koskettavasti viimeisten asukkaiden arjen kautta. Ceciliossa (Cesáreo Estébanez) ja Amóksessa (Walter Vidarte) kiteytyy vuosikausia jatkuneen keskinäisen vihanpidon katkeroittama, muistoihin jämähtänyt yksinäinen elämä. Vanhusten omalaatuisen suhteen elintärkeä merkitys paljastuu vasta Amóksen hulluuden keskeltä heräävästä syyllisyydestä.
Kuuteen osaan jaetun elokuvan tarinalinjat törmäävät verisissä risteyskohdissa. Ahdistavissa väkivaltakohtauksissa on absurdia ja irvokasta voimaa. Ihmisten moraalin ja tekojen välisiä ristiriitoja käsitellään sen sijaan ponnettomasti. Lupaavasta alusta luisutaan loppua kohden ikävystyttävän ennalta arvattaviin ratkaisuihin.
Elokuvan kokonaisuuden kannalta suurimmaksi ongelmaksi muodostuu ideoiden runsaus ja tarinan rönsyily liian moneen suuntaan. Kun mukana on näin paljon kaikkea ja aikaa vain kaksi tuntia, moni viritelmä jää valitettavan pinnalliseksi. Koko potentiaalin hyödyntämiseksi tästä olisi kannattanut tehdä tv-sarja.
Seuraava:
Babel
Arvostelu elokuvasta Babel.
Edellinen: Marie Antoinette
Arvostelu elokuvasta Marie Antoinette.