Turhanpäiväisiä matkakuvia
Point Break on uudelleenfilmatisointi Kathryn Bigelow'n toimintaelokuvasta Point Break – Myrskyn ratsastajat (1991). Bigelow'n elokuva oli aikoinaan kassa- mutta ei varsinaisesti arvostelumenestys. Kuvauksen vauhdikkuus ja näyttelijäpari Keanu Reaves ja Patrick Swayze tekivät elokuvasta eräänlaisen klassikon, vaikkakin kriitikot arvostelivat juonen heikkoutta ja kaupallisuutta, joka näkyi Bigelow'lle tyypillisen yhteiskuntakriittisen näkökulman vähäisyydessä.
Päivitetty versio ei suinkaan pyri paikkaamaan alkuperäisteoksen heikkouksia, vaan vahvistaa näitä entisestään. Point Breakin suurin ongelma on juonen turhanpäiväisyys. Extreme-urheilutaustainen Johnny Utah haluaa tehdä elämänmuutoksen ja liittyy FBI:n palvelukseen. Entinen maailma ei kuitenkaan ole helposti jätettävissä taakse, sillä jo ensimmäisessä tehtävässään Johnny soluttautuu ryöstöjengiin, jonka jäsenet ovat taitavia exstreme-lajien hallitsijoita.
Samoin kuin alkuperäisessä elokuvassa juonenkäänteitä on turha nytkään yrittää ymmärtää. Hahmot tekevät valintojaan, jotta kohtaukset näyttäisivät vauhdikkailta, eivät siten, että niiden motiiveja, merkityksiä tai edes logiikkaa olisi pohdittu. Juonen sijaan katsojalle tarjotaan base-hyppyjä, laskuvarjohyppyjä, motocrossia, surffausta, liitopukuja ja vuorikiipeilyä. Elokuva onkin adrenaliinin höyryinen matka maailman ympäri.
Elokuvan päivittämisen idea perustuu ppeisiin luonnonympäristöihin. 3D-aikakaudella on mahdollista tuottaa visuaalisesti kaunista kuvaa vuorenhuipuilta merenpohjaan. Pintakiiltävä elokuva mukailee tiedekeskuksien IMAX- ja 3D -näytöksiä, joissa esitetyt elokuvat painottavat visuaalista kokemusta tarinaa enemmän.
Visuaalisuuden painottuminen näkyy myös ohjaajavalinnassa. Elokuvan on ohjannut Ericson Core, joka tunnetaan paremminkin kuvaajana kuin ohjaajana. Hän on kuvannut paitsi omat ohjauksensa myös muun muassa Hurjapäät (The Fast and The Furious, 2001) ja Daredevilin (2003). Hänen tyylilleen ominaista on vauhdikas leikkaus ja valitut kuvakulmat täydentävät visuaalista kokemusta, mutta eivät paikkaa muun elokuvan onttoutta.
Harmillisinta Point Breakissa onkin, että siinä missä Bigelow yritti ymmärtää hahmojensa filosofisia perusteita tarpeelle elää vaarallisesti, tällä kertaa yritys samaan filosofisuuteen jää päälleliimatuksi. Elokuva esittää ajatuksen, että extreme-urheilijat ymmärtäisivät muita paremmin maapallon sekä kauneuden että haavoittuvuuden. Samalla hahmot kuitenkin tyytyväisesti hyödyntävät rahaa ja teknologiaa ensisijaistaakseen omat kokemuksensa luonnon edelle.
Kokonaisuutena elokuva on hieman kuin joutuisi katselemaan pari tuntia ystävien matkakuvia, jotka ovat sinällään kauniita, mutta joiden sisältämiä kokemuksia on mahdoton tavoittaa tai ymmärtää.
Toimituskunnan keskiarvo: 1 / 2 henkilöä
Seuraava:
Kamppailu merta vastaan
Seikkailua ja selviytymistä ilman sydäntä.
Edellinen: Tenavat-elokuva
Tenavat-elokuva on etäinen digianimaatio maailman luetuimmasta sanomalehtisarjakuvasta.