Yksin preerialla
Lännenelokuvan nykyistä monimuotoisuutta osoittaa sen laajentuminen hybridin omaisesti myös muiden genrejen kuten kauhun alueelle esimerkiksi Bone Tomahawkissa (2015). Suomessa Night Visions -festivaalilla vuonna 2018 esitetty juuriltaan amerikansuomalaisen ohjaaja Emma Tammen esikoisohjaus fiktioelokuvan parissa The Wind herätti siis syystäkin maassamme laajaa kiinnostusta.
Kaukaiseen auringonlaskuun ratsastavat miehet ovat ulkopuolisina tarinassa, jossa tarkastellaan uudisraivaajatilaa hoitamaan jäävien naisten yksinäisyyden kokemuksia ja mielenjärkkymistä. Yksin jäävästä Lizzy Macklinista (Caitlyn Gerard), tämän aviomiehestä ja naapureistaan takaumien kautta kertovassa juonessa todellisuus ja kuvitelmat sekoittuvat mökkihöperyyden sumentamassa mielessä.
Elokuvan kuvaaman aikakauden selviytymiskokemukset pohjautuvat päiväkirjamerkintöihin 1800-luvun lopun uudisraivaajanaisten elämästä, joissa vaaran ja kauhunelementit nousivat luonnosta, synnytyksestä sekä preerian demoneista. Kauhun lisäksi The Wind on myös naisiin keskittyvä lännenelokuva Kelly Reichardtin Meek's Cutoffin (2010) hengessä, jossa tärkeintä selviytymiselle on yhteisön tarjoama tuki ja seura. Lizzyn innostus uusista naapureista kuitenkin muuttuu kateudeksi ja mustasukkaisuudeksi.
The Windin kronologian rikkovan kerronnan toteutuksessa ei täysin onnistuta emotionaalisen vaikutuksen ja tapahtumien seuraamisesta aiheutuvan disorientaation vuoksi. Tosin ajoittain päästään kiehtovasti kiinni Lizzyn päänsisäiseen kokemukseen, jossa on pitkään kyseenalaista, ovatko tapahtumat todellisia vai vain hänen mielensä tuotetta.
Tammi tekee The Windissa onnistuneen hypyn dokumenttien ohjaamisesta fiktioelokuvan puolelle. Tammelle ja käsikirjoittaja Teresa Sutherlandille keskeistä on myös siirtolaisuuden kokemuksen korostaminen saksalaistaustaisen Lizzyn hahmossa. Caitlyn Gerard on jokaisen kohtauksen keskiössä osoittaen kuinka Lizzyn kaltainen vahvakin henkilön voi murtua olosuhteiden paineessa.
Erittäin uhkaava tunnelman luodaan hieman The VVitchin (2015) tavoin historiallisissa yksityiskohdissa tarkan pukusuunnittelun ja painostavan musiikin avulla. The Wind rakentuu samankaltaiseksi muutaman perheenjäsenen suljetun tilan kauhuelokuvaksi laajan preerian maisemissa, jossa luonnollinen sekoittuu yliluonnolliseen.
The Wind on tuotantosuunnittelultaan vaikuttava sekä hallittu esikoisohjaus, mutta tukehtuu hieman asetelmansa omaperäiseen toteuttamiseen. Tammi kuitenkin onnistuu tavoittamaan menneisyyden ihmisen mielenmaiseman, jossa demonit toimivat selityksenä luonnon elementeille, jotka uudisasukkaat pyrkivät kutsumuskohtalon ajatuksen mukaisesti voittamaan selviytyäkseen.
Toimituskunnan keskiarvo: 2,3 / 3 henkilöä
Seuraava:
Varjo ja riipus
Kirjasarjaan pohjautuvasta suoratoistoversiosta ei saa kaikkea irti ilman kirjan käyttämistä katsomisoppaana.
Edellinen: Love, Death & Robots: Season 2
Huomiota herättäneen antologiasarjan jatko ei vedä katseita puoleensa samalla voimalla.
Tällä viikolla
Uusimmat
- Nälkäpeli: Balladi laululinnuista ja käärmeistä dvd
- The Girl with the Needle ensi-ilta
- Vihollisen vesillä dvd
- Mielensäpahoittajan rakkaustarina ensi-ilta
- MaXXXine ensi-ilta
- The Beekeeper dvd
- The Peasants – Talonpoikia ensi-ilta
- Savage Salvation dvd
- Päivät kuin unta ensi-ilta
- Kivun ja ilon työ ensi-ilta