Muukalaisten hyökkäys Venäjälle
Avaruusmuukalaisten hyökkäys oli 1950-luvun amerikkalaisen tieteiselokuvan ydinteemoja. Neuvostoliittolaisessa tieteiselokuvassa ei muukalaisten invaasioita juurikaan nähty. Maa oli toisessa maailmansodassa kokenut todellinen invaasion, eikä sen fiktiiviselle kuvittelulle ollut tarvetta.
Vladimir Putinin Venäjä on ottanut roolin konservatiivisten arvojen puolustajana läntistä liberalismihapatusta vastaan. Nyt muukalaisten hyökkäys onkin sopiva teema venäläiselle scifille. Egor Baranovin ohjaama elokuva on tarkoitettu ensisijaisesti venäjänkielisille markkinoille. Nathalia Hencker täydensi siitä kuitenkin myös englanninkielisen version.
Elokuvan alkutilanteessa tuntematon voima on pimentänyt lähes koko maailman. Vain Moskovan ympärille jäänyt alue on säästynyt. Pimeälle vyöhykkeelle lähtevät sotilaat yrittävät selvittää, mitä on tapahtunut ja miksi.
Venäläisestä tieteiselokuvasta tulee monelle mieleen ensimmäisenä Andrei Tarkovskin elokuvien pohdiskelevuus. Blackoutin osalta mielikuvat voi heittää saman tien romukoppaan. Baranov ei Tarkovskin suuntaan kumartele, vaan ohjaa suoraviivaista militaristista actionrymistelyä jenkkityyliin. Kolmen miljoonan euron budjetti on siinä sarjassa vähän. Kekseliäisyyttä ja CGI-efektejä on silti käytetty sen verran, ettei elokuva tuotannolliselta ulkoasultaan kalpene amerikkalaisten esikuviensa rinnalla.
Etenkin elokuvan alkupuoli tallaa haukotuttavan kliseisiä toimintalatuja. Vieraita voimia taistelevia uhoavia sotilaita on nähty niin monessa elokuvassa, ettei venäläinen Hollywood-hiilipaperikopio jaksa mitenkään säväyttää. Dialogia on surkean kökköä, henkilöhahmot yhdentekeviä ja taistelukohtaukset puuduttavia.
Ylipitkän elokuvan jälkipuoliskolla tarinaan tulee kuitenkin mukaan lisää nyansseja. Muukalaiskuviltaan Blackout on jopa omaperäinen elokuva. Se tarjoaa muutaman maukkaan koukun evolutiivisilla heitoillaan ihmislajin ja muukalaisten suhteesta. Tässä suhteessa se on paljon kiinnostavampi elokuva kuin esimerkiksi World Invasion: Battle Los Angeles (2011).
Tulevaisuuteen sijoittuva Blackout ei Venäjän nykymenoa suoraan kommentoi. Yksi mielenkiintoinen heitto kuitenkin siitä löytyy. Invaasion aiheuttamaa kaaosta kaupungeissa kutsutaan uutislähetyksessä ”pahimmaksi sitten 1990-luvun”. Boris Jeltsinin ajan muisto ei ole kovin korkeassa kurssissa Venäjällä.
Seuraava:
I Am Greta
Aikuiset väheksyvät teiniä, joka uskaltaa vaatia itselleen tulevaisuutta.
Edellinen: Lost Boys
Joonas Neuvosen etsintämatka on audiovisuaalisesti nautittava trippi pimeyden sydämeen.