Kuolleet koneet

Philip Reeven Kävelevät koneet (Mortal Engines) -kirjasarjan ensimmäisen osan samanniminen filmatisointi vie katsojan steampunkia ja nykyteknologiaa yhdistävään post-apokalyptiseen maailmaan, jossa kaupungit liikkuvat toisiaan resursseina metsästäen. Reeven tekstin pohjalta henkiin herätetty universumi on kiehtova sekoitus nuorten fantasiaa ja Mad Max -elokuvien dystopistista tulevaisuuskuvaa ripauksella Terry Gilliamin Brazilia (1985).

Mortal EnginesPyörille nostettu Lontoo on lähtenyt saalistuskentille, mistä vedetään paralleeleja Brexitiin, kaupungin pormestarin toimesta, jonka taustapiruna häärii Thadeus Valentine (Hugo Weaving). Lontoon saadessaan kiinni pienen Salzhakenin kaivoskaupungin ja sen mukana matkaavan Hester Shawn (Hera Hilmar) joutuu nuori historioitsija Tom Natsworthy (Robert Sheehan) tämän kanssa ulos kaupungista ja selviytymään erämaassa. Samaan aikaan Valentine suunnittelee Lontoon tulevaisuuden turvaamista äärimmäisin keinoin.

Peter Jacksonin tuottama elokuva luottaa Hobitti-trilogian tavoin liikaa tämän erikoistehostepajan Weta Digitalin alankärkeä edustaviin efekteihin tarinan typistyessä loputtomiin takaa-ajoihin, joista hienoin nähdään jo ensi minuuteilla, sekä niitä rytmittävään ihmissuhdedraamaan. Osuvalta valinnalta tehostevetoisen elokuvan ohjaksiin on saattanut tuntua Jacksonin elokuvien kuvakäsikirjoitus ja erikoistehostepuolella kannuksensa ansainnut Christian Rivers, mutta hän ei saa ohjauksellaan tuotua mitään omaperäistä tähän valtavan tuotantokoneiston pyörillä laahaavaan massatuotteeseen.

Mortal EnginesTaukoa fiktioelokuvien ohjaamisesta pitävä Jackson on tehnyt aisapariensa Fran Walshin ja Philippa Boyensin kanssa elokuvaan käsikirjoituksen, joka ei kuitenkaan jaksa liikuttaa katsojaa kiinnostavaa lähtöasetelmaansa pidemmälle. Mortal Enginesin juonta tulevaisuuden maailmanjärjestystä haastavista kapinallista onkin sovellettu elokuviin jo ensimmäisestä Star Warsista (1977) lähtien.

Nuortenkirjojen loputtomalta tuntuvien adaptaatioiden tulvassa elokuva ei myöskään erotu edukseen, vaikka Reeven neljä teosta kattavassa kirjasarjassa olisi enemmän potentiaalia ollutkin. Kirjojen maailman laajuudesta ei ole tietoakaan ja traaginen, mutta samalla toiveikas tunnelma saavutetaan vain Hesterin ja Shriken (liikkeenkaappauksen avulla näyttelevä Stephen Lang) välisissä kohtauksissa. He ovat elokuvan ainoat kiinnostavat ja samastuttavat henkilöt kirjojen kertojana toimivan Tomin typistyessä lähinnä koomiseksi sivuhahmoksi.

Mortal EnginesTuhon jälkeinen autioitunut maailma ja sitä hallitsevat mitä moninaisimmin tavoin liikkuvat koneet on luotu pieteetillä, mutta alun nopean esittelyn ja hyvin suoraviivaisen eksposition jälkeen ne typistyvät lähinnä geneeristen toimintakohtausten lavasteiksi. Ajankohtaisuutta elokuvaan on haettu Brexitistä ylitsepääsemättömien brittien lisäksi viittauksilla pakolaiskriisiin ja konfliktiherkkään kansainväliseen politiikkaan.

Efektien juhlaa olevalle Mortal Enginesille jatkoa tuskin saadaan elokuvan osoittautuessa massiiviseksi flopiksi teatterikierroksellaan. Jackson on luottanut urallaan yhä enenevässä määrin elokuvanteknologian kehittämisen tarjoamiin mahdollisuuksiin sekä vanhan kuvamateriaalin restaurointiin kuten They Shall Not Grow Old (2018) osoitti. Toivottavasti hän panostaa tulevissa elokuvatuotannoissaan yhtä intohimoisesti myös tarinaan ja henkilöhahmoihin. Pelkän teknologian käytöllä kun on taipumus johtaa luovuuden taantumiseen.

* *
Arvostelukäytännöt