Kaksi näkemystä, yksipuolinen tulkinta

Historia on siitä mielenkiintoista, että jokaisella on omansa. Kaksi ihmistä saattaa muistaa samat tapahtumat toisin, ja se yksi ainoakin ihminen saattaa muistaa omat elämänvaiheensa monella eri tavalla. Toisinaan kyse on tietoisesta muistojen vääristelystä, toisinaan saattaa iskeä kultainen nuoruus -syndrooma, joka on tuttua kaikille, jotka ovat joskus joutuneet kuuntelemaan keski-ikäisten miesten inttimuistoja.

Yksi muistamisen arvoisista ajanjaksoista ja tapahtumista länsimaisessa kulttuurihistoriassa ovat pornoelokuva Syvän kurkun filmaamiseen, julkaisuun ja jälkiseurauksiin liittyvät vaiheet. Kaksinaismoralismin luvatussa maassa Yhdysvalloissa teos herätti vuonna 1972 niin suurta pahennusta, että ihmisten oli aivan välttämätöntä käydä paheksumassa elokuvaa yli 600 miljoonan dollarin lipputulojen edestä. Summa on käsittämätön nykyrahaan muutettuna. Kuten elokuvan vaiheita käsittelevä ansiokas dokumentti Inside Deep Throat toteaa, niin valtaosa rahoista meni mafian taskuun.

LovelaceElokuvan kahdesta pääosanesittäjästä, lupsakkaan viiksekkäästä velikullasta Harry Reemsista ja naapurintyttömäisestä Linda Lovelacesta jälkimmäinen osoittautui varsinkin myöhempinä vuosina varsin ristiriitaiseksi tapaukseksi. Alkujaan Lovelace kertoi olevansa täysin rinnoin mukana elokuvanteossa ja haaveili isommastakin tähteydestä. Haaveet mainstream-tähteydestä kuitenkin hiipuivat vähitellen, kunnes vuosia myöhemmin Linda tuli julkisuuteen kovien väitteiden kanssa ja väitti, että hänet oli raiskattu elokuvanteossa, aviomies oli pakottanut hänet elokuvaan ja että häntä oli uhattu haulikolla kuvauksissa ynnä muuta ynnä muuta. Myöhäisvuosina Lovelacelle tulikin kuuluisuutta ja rahaa feministijärjestöjen käsikassarana.

Jokaisella on asiasta oma totuutensa, ja Lovelacen elämänvaiheita dramatisoiva, Rob Epsteinin ja Jeffrey Friedmanin elämäkertaelokuva Lovelace yrittää löytää punaisen langan käsittelemällä syväkurkku-Lindan (Amanda Seyfried) elämänvaiheita kahdesta näkökulmasta. Sama tarina kerrotaan ensin menestyksen saavuttavana ja aviomiehensä Chuck Traynorin (Peter Sarsgaard) kanssa yhteistyötä tekevän kohutähden näkökulmasta, sitten uudestaan perheväkivallan ja alistamisen näkökulmasta.

LovelaceSeyfried ja Sarsgaard tekevät hyvää työtä. Erityisesti Sarsgaard tavoittaa hyvin Traynorin niljakkaan olemuksen. Siitä ei ole kahta kysymystä, etteikö Traynor olisi ollut lähes arkkityyppinen vaimonhakkaaja ja narsisti, renttumainen pikkurikollinen, jonka bisnekset menivät jatkuvasti pieleen ja joka hyötyi vaimonsa kuuluisuudesta, vaikka samalla mustasukkaisuus nosti päätään, kun vaimokulta oli isokaluisen viiksimestari Reemsin (Adam Brody) käsittelyssä kaiken kansan nähtävänä.

Syystä tai toisesta monet naiset tuntuvat rakastuvan tämänkaltaisiin renttuihin, eikä Linda ollut poikkeus. Se on sitten eri asia, millä motiiveilla Lovelace pornouransa aloitti, ja pakottiko aviomies tämän tosiaan filmeihin. Mitä todennäköisimmin ei, sillä vaikka Lovelace-elokuvassa annetaan ymmärtää toisin, niin Syvä kurkku ei suinkaan ollut Lovelacen uran ainoa elokuva. Hän teki pornopätkiä ennen Syvää kurkkua ja myös sen jälkeen, kun oli jo ottanut Chuck Traynorista avioeron.

Lovelace-elokuvan kertoma totuus on siis pitkälti fiktionaalinen totuus ja varsin kärjistävä tulkinta, joka kahdesta vaihtoehtoisesta tarinastaan huolimatta pyrkii turhan hanakasti kertomaan katsojalle, mitä tämän pitäisi ajatella. Käsikirjoituksen aukkopaikat ja mutkia suoraksi vetävä tarkoitushakuisuus ovat hieman sääli, sillä monisyinen tosielämän aihe olisi ansainnut paremman tulkinnan. Siinä teos osuu kuitenkin oikeaan, että perheväkivallan ja alistamisen kierteestä irti pääseminen on usein vaikeaa, oli ammatti mikä tahansa.

LovelaceParhaiten elokuva onnistuu, kun se valottaa Lindan kasvuympäristöä, jossa aviomiestä todennäköisemmin piilee syy Lindan irtiottoihin. Lindan äiti Dorothy (Sharon Stone) oli erittäin konservatiivinen ja jopa kylmä kasvattaja, jolle tärkeintä oli pitää perheen julkisivua yllä. Linda oli teinivuosinaan tullut raskaaksi ja synnyttänyt aviottoman lapsen, mutta äiti oli pakottanut tytön luopumaan lapsestaan. Tämä yhdistettynä haluun kapinoida perhearvoja vastaan lienee haulikkomies-väitettä todennäköisempi syy siihen, miksi Lindasta tuli maailman ensimmäinen iso pornotähti.

Lovelace-elokuva kelpaa puutteistaan huolimatta esimauksi aihepiiriin, mutta sekä Inside Deep Throat -dokumentti, itse Syvä kurkku että Legs McNeilin tietokirja Alaston Hollywood: pornoelokuvateollisuuden sensuroimaton historia (Like 2007) antavat laajemman kokonaiskuvan.

* *
Arvostelukäytännöt