Season Film Festival 2019: Aaveet ympärillämme


Väkivallan todistaminen jättää jälkensä. Season Film Festivalin ohjelmistosta löytyi tänä vuonna kaksi elokuvaa, jotka kertoivat erilaisista näkökulmista, miten väkivaltaisten muistojen kanssa eläminen vaikuttaa arjessa. A Private Warissa sotakirjeenvaihtaja Marie Colvin välitti sodan julmuuksia länsimaisille medioille ja Blindspottingissa poliisiväkivalta varjostaa elämää Oaklandissa. Kumpikin elokuva oli päättänyt tuoda traumat visuaalisesti katsojien nähtäväksi.

Marie Colvinille (Rosamund Pike) sota on arkea. Kentällä hän on määrätietoinen, ajatukset juoksevat nopeasti, eikä käsi vapise. Kotona pelko ottaa voiton, seinät kaatuvat päälle ja kuolleiden työtovereiden ja lasten kasvot häviävät vain runsaan alkoholin huuhtomana. Stressiperäisestä traumasta ei hänen mukaansa voi olla kyse, sillä hän ei ole osapuolena sodassa, ainoastaan vapaaehtoisena tarkkailijana. Marie ei tunne olevansa oikeutettu tuntemaan sitä tuskaa, mitä hän työnsä puolesta on todistanut.

A Private War tuo sodan Marien kotiin. Suljettujen ovien takana pitäisi olla turvallista, mutta muistot elävät todellisina hänen mielessään. Välähdykset murenevista seinistä ja kuolleesta lapsesta nukkumassa sängyssä tekee arjesta sietämättömän ja ajaa reportteria kohti uusia konflikteja omasta turvallisuudesta välittämällä. Peilistä tuijottaa muuttunut henkilö, jota Marie ei tunnista omaksi kuvakseen.

Blindspottingissa Collin (Daveed Digg) on päässyt ehdonalaiseen ja yrittää pysytellä kaidalla tiellä. Eräänä iltana hän todistaa, miten poliisi ampuu aseettoman miehen, mutta ei voi tehdä mitään, jotta ei vaarantaisi omaa vapauttaan. Ihonväri on aina asettanut hänet erilaiseen yhteiskunnalliseen asemaan, mutta tapahtumien todistaminen tekee siitä yhtäkkiä totta uudenlaisella tavalla. Pelko tarttuu kiinni, eikä päästä irti.

Yöt muuttuvat painajaisuniksi, joissa poliisiväkivallan uhrit tuomitsevat hänen hiljaisuutensa ja poliisi taas hänen puheensa. Arki on valveunta, josta ei pysty heräämään. Päivisin hän näkee edessään kuolleita miehiä, jotka seisovat äänettä hänen lenkkimatkansa varrella.  Menneisyys on asettunut nykyhetken päälle muistuttamaan maailmasta, jota ei enää ole, aivan kuten valokuvaajan taulut, joita Collin auttaa eräällä muuttokeikalla pakkaamaan. Blindspotting hakee eräänlaista maagista realismia, missä eri aikajanat elävät samanaikaisesti päällekäin, kun A Private Warissa taas aikajanat sekoittuvat, mutta pysyvät silti erillisinä.

Sekä A Private War että Blindspotting tutkivat niitä yhteiskunnallisia kuolleita kulmia, jotka muuttuvat yhtäkkiä näkyviksi. Marie kokee todistavansa sotien kauheuksia, jotta muiden ei sitä tarvitse tehdä. Työllään hän luo valoa sodan uhrien tarinoihin ja luo kehykset niiden näkökulmien ympärille. Blindspottingissa ennakkoluulot voi oppia tunnistamaan, vaikka niistä eroon pääseminen on vaikeaa. Pelko saa Collinin näkemään elämänsä uudessa valossa ja käymään läheistensä kanssa vaikeita keskusteluita, jotka hän on aiemmin halunnut jättää aloittamatta.

A Private War

Blindspotting



Comments are closed.