Rakkautta & Anarkiaa 2020: Historian supernaisia


Rakkautta & Anarkiaa -festivaali sitoutui aikaisemmin tasa-arvoa elokuva-alalla edistävään kampanjaan ”5050 x 2020”, jonka rajavuosi oli tämä vuosi. Festivaali pääsi tavoitteeseensa, ja tänä vuonna näytettävistä elokuvista 51 prosenttia on naisen tai sukupuolivähemmistön ohjaamia. Festivaalilla naiset ja sukupuolivähemmistöt ovat vahvasti esillä myös valkokankaalla. Ohjelmassa on myös naisten elämäkertaelokuvia.

Harriet Tubmanin elämää pohjustava Harriet (2019) paneutuu ihmisoikeustaistelijan elämään pintapuolisesti. Elokuva lähtee liikkeelle Harrietin vapautuessa itse orjuudesta, seuraten niitä tapahtumia, jonka vuoksi hänestä itsestään tuli orjien vapauttaja. Elokuvan ohjaaja Kasi Lemmons, joka toimi myös elokuvan toisena käsikirjoittajana, on lähiaikoina paneutunut afroamerikkalaisten elämäntarinoihin myös elokuvassa Black Nativity ja Netflixin tuottamassa tv-sarjassa Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J. Walker.

Harriet
Harriet

Suomalaisille tuntemattomampi Harriet Tubman on kansallissankari varsinkin afroamerikkalaisten parissa Yhdysvalloissa. Hänen avustuksellaan satoja orjia sai vapauden ja sitä myötä uuden elämän. Tubman on niin arvostettu ja poikkeuksellinen naissankari, että hänen kuvaansa harkittiin jopa painettavaksi kymmenen dollarin seteleihin, nykyisen Yhdysvaltain presidentin tosin jäädyttäessä tämän projektin.

Itse elokuva näyttää osan Harrietin elämästä. Sillä olisi rahkeita paneutua syvemmälle, mutta se toimii hyvänä biograafisena elokuvana varsinkin heille, jotka eivät henkilöä tunne entuudestaan. Siinä mielessä nopeasti juokseva juoni toimii esittelijänä Harrietin toiminnasta ja hänen kohtaamistaan vastoinkäymisistä. Elokuva välittää katsojalle tunteen vapauden saavuttamisesta, ja kuinka paljon se merkitsee orjuudessa kasvaneille.

Erityismaininnan elokuvassa ansaitsee sen erinomaiset musiikit, jotka eivät jääneet huomiotta myöskään palkintoehdokkuuksissa. Elokuva keräsi lukuisia ehdokkuuksia palkintogaaloissa myös muissa kategorioissa. Tunnuskappaleen lisäksi Cynthia Erivon väkevä roolityö nimiroolissa sai jopa Yhdysvaltain arvostetuimmat palkintoehdokkuudet näyttelijäntyöstään Golden Globessa ja Yhdysvaltain elokuva-akatemian Oscareissa.

Toinen historian naissankari löytyy elokuvasta Radioactive (2019). Elokuvan ohjaaja, iranilainen Marjane Satrapi, on tunnetumpi sarjakuvataiteilijana ja kuvittajana, vaikka Radioactive ei olekaan hänen ensimmäinen ohjaustyönsä. Marie Curien elämään ja työhönsä paneutuva elämäkertaelokuva harppaa liikkeelle Marien aikuiselämästä, kun hän oli jo muuttanut Pariisiin ja aloittanut työnsä tutkijana. Elokuva etenee aina Marien elämän loppupuolelle suurin harppauksin, välillä viipyillen hetken ajassa, mutta välittömästi jatkaen kiitämistä eteenpäin kuin höyryjuna täydessä vauhdissa.

Radioactive
Radioactive

Elokuva ei pyri maalaamaan Marie Curiesta sankarimaista hahmoa, vaan esittää hänet realistisena, virheitä tekevänä ja intohimoisesti työhönsä suhtautuvana ihmisenä. Vastoinkäymisiä hänen tielleen elämäntyössään asettavat akatemian miehet, joiden käsissä hänen uransa on. Ironisesti ainoa, joka hänet voi tuosta miesten ikeestä vapauttaa, on hänen aviomiehensä. Tähän ei kuitenkaan jäädä elokuvassa vellomaan, vaan porskutellaan vauhdikkaasti eteenpäin. Elokuvan vahva kamerafiltteri saa valon loistamaan tutkittavien alkuaineiden lailla tehden tunnelmasta utuisen ja muistomaisen.

Radioactivessa on sama loistava puoli hyvänä henkilön esittelijänä kuten Harrietissa. Se tarjoaa pintaraapaisun Marie Curien elämään, joka kutkuttaa mieltä ja houkuttelee etsimään hänestä lisää tietoa. Elokuvan tehokeinoina hänen löydöksestään esitellään niitä huonoja asioita, joihin Marien ja hänen miehensä löytämän radioaktiivisen säteilyn voimaa on käytetty aina ydinpommeista Tšernobylin tuhoon. Alleviivaukset ihmiskunnan halusta pahaan ja tuhoon ovat kliseisiä tehokeinoja, joiden tarpeellisuus varmasti jakaa katsojien mielipiteet. Elokuvan loppu kuitenkin osoittaa, että Curien pariskunta pyrki löydöllään ja työllään vain ja ainoastaan hyvään.

Marie Curie ei elämänsä aikana antanut meriittiä naiseudelleen tai sille, että hän oli ensimmäinen naispuolinen professori arvostetussa pariisilaisessa yliopistossa tai ensimmäinen Nobelin palkinnon naispuolinen voittaja, ja edelleen ainoa nainen, jolle on myönnetty kaksi Nobelin palkintoa. Curien työ ja saavutukset saivat arvostusta hänen elämänsä aikana, mutta arvostus pioneerinaisena varsin miehiseksi mielletyllä alalla on tajuttu vasta hänen kuolemansa jälkeen. Tämän johdosta Radioactive on kaivattu elokuva esittelemään hänet myös elokuvien kuluttajille.

Harriet

Radioactive



Comments are closed.